Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Thessa's moestuin !


Thessa

Aanbevolen berichten

Hallo mede moestuin gekken

net als jullie zal ik hier mijn moestuin aan jullie voor stellen !

ik zal per data opschrijven wat ik allemaal uitvreet

heel bijzonder is ie niet, geen speciale groenten/kruiden/fruit of grond samen stellingen,

maar al zeg ik het zelf staat ie er altijd mooi bij

50h206.jpg

in dec/januari heb ik alles omgespit en afgelopen vrijdag heeft manlief de holder erdoor gehaald,

zaterdag de eerste zaden gezaait, ruccola sla, wortels, bosui en wat soortjes aardappels.

ook alvast de slaboon stokken neer gezet, staat zo leuk

ik weet het is erg vroeg, maar ik kon me niet meer inhouden

mocht het niet lukken zaai ik gewoon weer opnieuw

ik tuinier hoofdzakelijk alleen, mijn man is niet z'n tuinder, alleen als er machines aan te pas komen wil ie wel helpen....

ha ha het is echt mijn liefhebberij, en ben zo heb ik het alleen recht een beetje....

nou ja...ik heb wel hulp van de mannen....

21o60bb.jpg

het stuk moestuin licht aangrenzend aan de grond van mijn ouders waar ook mijn paarden staan,

en in de nabije toekomst gaan we daar zelfs wonen! er zijn dus geen andere tuintjes/mensen op dit perseel,

wel in de nabije buurt wat, dat is altijd leuk om ervaringen uit te wissellen, via dit forum vindt ik zo veel, en hoop door mijn ervaringen te delen andere ( beginnende )mede tuinders misschien te kunnen helpen.

ik kom echt tot rust in de moestuin, en kan bv heerlijk even met een leeg hoofd simpel onkruid wieden, heerlijk toch !!

verder is het plan om de volgende groenten en kruiden te zaaien/zetten;

krul,krob,rodekrul, veld, en gewone sla, andijvie, broccolie, bloemkool, spitskool, rodekool, boerenkool, spruiten, geel/rood/bos/lente uien, vroege ( anais) en late aardappels, paprika, tomaten ( tros, vlees en cherrie ) komkommer, slabonen, harricovertes, courgette, auberginne, knolselderij, venkel, steelselderij, prij, pompoenen, kallebassen, knoflook.

ik ben vast nog wel wat vergeten

de prij van vorig seizoen staat nog deels, ook het deel wat ik te laat in de zomer gezaait en verpoot heb ziet er goed uit, wist niet dat het kon! tevens ook de knolook heeft de winter doorstaan en de steelselderij komt ook al weer op!

en de rabarber steekt al weer boven de grond uit, we hebben 2 walkanten volstaan ( plusminnus 50 mtr en 100 mtr ? ) tegen het onkruid maar ik maak er heerlijke jam en moes van en verkoop het in bosjes in mijn stalletje aan de weg!

14c9v2f.jpg

de kruiden; basilicum, magie, peterselie, munt en selderij.

bloemen; voorjaarbollen; blauwedruif, narcis en hiacynt, verder zonnebloem, gladiool, goudsbloem,africaantjes, latyrus en lelies.

verder hebben we aardbeien ( elsanta) & veel pruimenbomen; reinevictoria en hauswesser, tamme en wilde bramen, kweepeer, stoofpeer ( saintremi) handpeer( dwaiene) appel ( goudreinet, elstar en ?) en nog 2 ouderwetse entjes van het afgelopen jaar; 1 pruim en appel ( weet even niet meer wat het is, ik zal morgen even op het etiket lezen ) en er komen dit voorjaar 4 kersenbomen en wat soorten bessen struiken bij.

1497f2q.jpg

verder ben ik van het simpelle moestuinieren, ik wissel wel de gewassen per jaar van stukje grond en spuit bv geen gif tenzij het echt niet anders kan, ( nu voor komend jaar tegen tomaten ziekte iets op het oog, alle jaren is het raak, ben er nu mee aan... ) schoffel het onkruid dagelijks weg en ruim het op zodat het geen kans krijgt weer verder te groeien, bemest alleen aan het einde van het seizoen met paardenmest, en zaai op de volle grond, en geef water uit de sloot,

misshien voor de ervaren leden niet zo interesant maar voor mij al heel wat...

ik doe het nu voor het 3de seizoen en als het aan mij ligt komen er nog vele

*********************

19 maart ;

 

vandaag bij het ontwaken...alles wit buiten !! arrggg

nu maar hopen dat het geen kwaad geeft, wist natuurlijk dat het een risico is zo vroeg buiten zaaien en planten, maar ik kon me niet bedwingen...de tijd zal het leren of het last heeft gehad!

ik heb van de week niet stil gezeten er is gezaait en geplant;

spinazie, ui, kruiden gezaait

broccoli, bloemkool,spitskool, sla en plantuitjes gezet

stokslabonen voorgeweekt en bij de stokken gezet.

**************

5 april;

 

ha, de vorst heeft geen kwaad gedaan...

opgekomen is inmiddels met kop en kont de spinazie gevolgt door de plant uitjes, de rucolasla en de wortels

& niet te vergeten de maggie plant en de rabarber

heel klein allemaal nog maar er komt groen tevoorschijn !!

inmiddel zijn geplant 3 kersen bomen ( egelfinger?) bes ( jonkheer van tets ) en de aardappels frieslander.

voor de 2de keer gezet ( omdat de duiven de kool zo lekker vinden, mijn wind mollentjes lijken niet erg te helpen )

sla, andijvi, broccoli en bloemkool.

in het kasje gezaait de courgette (ook gele )en pompoen

de fruitbomen staan bijna in bloei !! ik zal dan zeker even een foto plaatsen, is zo mooi !!

succes allemaal ! de drukte komt er aan...

ik heb het eerste vuil al weer gewied

 

************************

9 mei;

 

2 weken geleden gezaait;

spruitjes, staan nu mooi met 3 blaadjes

radijs, de eerste zijn al beetje rond

rodebiet, her en der staat wat met 2 blaadjes, deze week nog extra bij gezaait

stam sla boon staan al met 3 blaadjes

mais hebben nu 3 blaadjes

herzaait, de courgette en pompoen er was niets opgekomen, geen idee wat er verkeerd is gegaan...nu op de volle grond.

verder vorige week de,

late aardappel gezet, en de vroege zit al aardig blad op !

venkel

broccolie

bloemkool gezet.

helaas zijn er pittig wat creatieve konijnnen in onze fruittuin die de weg naar de kool plantjes weten te vinden....er zijn er al heel wat opgegeten ondanks al het hekwerk

een extra bes geplant en een crenberry.

en vandaag de gekregen elsanta aardbeien geplant.

en de gekochte tomaten en komkommer gezet !

vande week gaan we de eerste sla en spinazie eten !

 

***********************

13 mei;

 

heerlijk de eerste sla & spinazie gegeten !

verder bij gezaait;

lente ui, rode ui, veldsla, ruccolasla, krobsla, ruccola, stokbonen, rodebieten, wortels, prij,

bleekselderij, knolselderie & komkommer.

al weer vuil gewied en veel water moeten geven......

 

20p1sw3.jpg9061pl.jpg

 

***************************

 

14 juni;

 

2 weken geleden pas de goudsbloem en afrikaantjes gezaait ben heel benieuwd of ze nog wat gaan doen was ze vergeten

 

de tuin staat er mooi bij groeit naar mijn mening alleen niet zo hart.....het onkruid helaas wel blijf schoffellen

bij gezaait,

lente ui, pluksla rosso sla, veldsla, rode bietjes, stok en stam bonen, wortels, snijbiet, spinazie ( oude bed weg gehaald kon alleen nog maar schieten ) suiker mais, peterselie ( dit voor sprijding en verlening van de oogst) courgette en pompoen ( deel is niet opgekomen ) zonnebloemen , sier mais , weet is laat maar had nog stukkie grond over !

bij gezet; knoflook, broccoli, bloemkool, spitskool, venkel, meloen, paprika, komkommer

 

en al heel veel mensen blij kunnen maken met een gezond maaltje, had te veel; ruccola, andijvi en rosso sla.

de andijvi heb ik ook ingevroren schoon en geneden, altijd snel makkelijk voor een stampotje

en ga morgen lekker ruccola pesto maken voor in de pasta!

 

helaas geven de kersen bomen die ik afgelopen jaar gezet h eb nog geen vrucht, aan de andere bomen hangt een mooie berg fruit.

ik zal weer even wat foto's maken en plaatsen, die houden jullie te goed

 

*************************

15 juni hier de foto's !!

 

nb25wn.jpgmsorht.jpg

deel van de moestuin

 

2nhngh3.jpg

de kweepeer zit goed vol

 

2742a.jpg

2jfn87c.jpg

onze bramen haag, wat zit ie vol, dat wordt genieten !!

 

2r6mb1d.jpg

 

nu maar hopen dat de wilde konijnen overal afblijven !! ik heb mijn best gedaan

hekwerk & windmolens maar niets houd ze tegen....

****************************************

23-6

vandaag gezet;

broccolie, bloemkool, chinese kool,

gezaait; raapstelen, postelein

en de mairube ( heb het net opgezocht is gewoon raap!! ) deels verspeend, deze waren in grote getalen opgekomen uit zaad maar stonden veel te dicht op elkaar, hoop dat het het blijven doen !

morgen nog even snijbonen zaaien,

de stokbonen doen het niet , de stambonen gelukkig wel dus de snijboon is het alternatief voor de stokboon.

 

*****************************

24-6

vandaag de spruiten en rapen planten verder verspeend,

de rapen die ik gisteren verspeend heb (en watergeven )hingen allemaal slap.....hoop dat ze wel gaan aanslaan

de rest van de overgehouden planten gaan naar een buurman en een vriendin!

alles weer flink geschoffeld,

volgend jaar maar proberen of ik worteldoek over de grond ga spannen om zo het onkruid tegen te houden en geen modderklompen te creeren.....ik liep 5 cm hoger door de modder onder mijn klompen echt niet handig...

en de gezaaide bloemen en siermais & pompoenen van 14 juni komen boven de grond uit !!

en de anjers staan er ook mooi bij, ik dacht dat het te laat zo zijn, maar zie het lukt !

morgen als nog de snijboon zetten en nieuwe plantjes bij de kweker halen, hoop dat ie nog veel soortjes heeft !

ook even teldor tegen tomaten/komkommer ziekte halen en spuiten, er werd echt wel aangeraden om preventief te spuiten omdat afgelopen 3 jaar alles ziek werdt ( pas toen alle 20 planten prachtig vol hingen en begonnen te kleuren ging het mis...) en nu wil ik het voorkomen ben deels tegen spuiten maar nu geloof ik er aan.....

helaas is de rabarber ziek....het blad wordt deels vlekkerig en geel...wat te doen???

en nog maar een vogelverschrikker maken, nu komen er weer watervogels uit de sloot de boel opeten, de snijbiet is deels afgevreten en de nieuwste kool plantjes ook ......

en ....morgen een mooie bos plukken van de prijbloemen, ze waren allemaal geschoten te laat gezaait afgelopen najaar, maar nu mooie bloemen er van !!

 

*************************************

 

9-7-2011

 

weer nieuwe broccoli, bloemkool, venkel, prij, en sla gezet

en bij gezaait, veldsla, snijbiet, spinazie

de knolselder, pompoen en rapen hebben het verzetten goed doorstaan !

en ook de zonnebloemen, snijbonen en siermais staan mooi boven de grond !

helaas zijn de stokslabonen weer niet opgekomen......snap er niets van......

(nieuw pakje zaad gekocht ik dacht misschien was het oude zaad niet goed )nu maar extra stamslabonen gezaait.

en komt de gezaaide sla niet op zowel de losse zaden als de slinger ....jammer

wel nu wat meer last van beestjes in de groenten....

venkel heeft trips en de kool wordt belaagt door aardvlooien....

 

***********************************************

 

4-sept

 

inmiddels flink aan het spitten geweest tegen het onkruid;

& 20 kisten aardappels uit de grond gehaald !!!

resized_236_62e0a1f5eee922fd85fa2099421ced71.jpg

flink aan het oogsten alles doet het uitbundig !

resized_236_ba679d74b5d7915976244c4c4cb1bbf0.jpg

resized_236_4737073609196830aca4285b71dbf85a.jpg

inmiddels zo veel groenten dat er ook een deel verkocht wordt aan de weg & de eerste 26 kg aardappels zijn verkocht !

aangepast door Gast

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, geef mij ook maar simpel tuinieren

Maar je vergeet die prachtige grote kas wat staat daar allemaal in (zal toch wel een druif ofzo in staan) en hoe ziet ie eruit vanbinnen

Ik zou ook wel een foto van je paarden willen zien we hebben onderdeel "''dieren"" op forum en ze eten vast ook wel wat uit moestuin.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

de kas is "nog" niet van ons...helaas...hij is al meer als 100 jaar oud en er staan druiven en perzik bomen in, zo gaaf !!!

buurman, is al 86 en als hun gaan verhuizen gaan wij daar naar verhuizen...hoe lang kan het nog duren zou je denken..

ik hoop voor hem nog lang! ik kan natuurlijk niet wachten !!

en hier komen de paardjes...

2wqyhyo.jpg

dit is Patrick

9h5d8m.jpg

en dit is Freek !

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tof zeg dat die kas zo oud is, als je daar ooit foto van binnen mag maken zie ik die graag, erg mooi.

Trouwens je eigen boomgaard mag er ook wezen erg mooi, dat is wel bijzonder hoor daar mag je best trots op zijn.

Mooi paard en shet.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

 

dank dank !

de pruimen boomgaard houden mijn ouders gelukkig bij, ( ik help wel wat vooral met dunnen en plukken maar voor het onderhoud niet veel )

alleen de eerste regel op de foto doe ik de bomen van, daar staan mijn soortjes

en de kas....ja ik heb zo veel zin, mocht het zo ver zijn gooien we wel een deel om

zo lijkt het misschien nog wat, maar het is zo slecht....er zit bijna geen kit meer tussen de ramen en alle roede zijn verrot, alles wat nu naar beneden stort zet de goede man dicht met golf platen

zowiezo komt de moestuin dan op een andere plek, er zit ongeveer 3000 mtr grond bij het huis, en dan kunnen we de paardjes meer ruimte bieden en legt het wat meer op een zichtbare plek voor mij, ik wil een combie tuin met de moestuin/vruchbomen en sier tuin!

maar ja....wie weet houden de goede mensen het nog jaren vol ! hoop dat ik ook zo oud mag worden op die stek samen met mijn familie

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaag bij het ontwaken...alles wit buiten !! arrggg

nu maar hopen dat het geen kwaad geeft, wist natuurlijk dat het een risico is zo vroeg buiten zaaien en planten, maar ik kon me niet bedwingen...de tijd zal het leren of het last heeft gehad!

ik heb van de week niet stil gezeten er is gezaait en geplant;

spinazie, ui, kruiden gezaait

broccoli, bloemkool,spitskool, sla en plantuitjes gezet

stokslabonen voorgeweekt en bij de stokken gezet.

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

ha, de vorst heeft geen kwaad gedaan...

opgekomen is inmiddels met kop en kont de spinazie gevolgt door de plant uitjes, de rucolasla en de wortels

& niet te vergeten de maggie plant en de rabarber

heel klein allemaal nog maar er komt groen tevoorschijn !!

inmiddel zijn geplant 3 kersen bomen ( egelfinger?) bes ( jonkheer van tets ) en de aardappels frieslander.

voor de 2de keer gezet ( omdat de duiven de kool zo lekker vinden, mijn wind mollentjes lijken niet erg te helpen )

sla, andijvi, broccoli en bloemkool.

in het kasje gezaait de courgette (ook gele )en pompoen

de fruitbomen staan bijna in bloei !! ik zal dan zeker even een foto plaatsen, is zo mooi !!

succes allemaal ! de drukte komt er aan...

ik heb het eerste vuil al weer gewied

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

weer nieuwe info in bovenste bericht !

ik kijk er van op dat iedereen zo veel tijd heeft om zo fanatiek op de site te kijken en reageren,

ik kom echt tijd te kort het is nu dat de jongens even slapen maar eigenlijk wachten er weer andere klusjes....

maar ja zo leuk om te lezen hoe de andere tuinen erbij staan !!

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo goed als nooit tv kijken, Thessa, en forummen gaat tussen de regels door,namelijk met koffie en thee. Vroeger, gewoon ook tijdens het werk, ook tussen de regels door. Vanochtend moet ik wat dingen schrijven op de computer, en als ik dan geen inspiratie heb, klik ik mijn twee forums aan. Ik heb een vriendenklupje forum, en het moestuinforum op dit moment. Het moestuinforum is ook voor informatie van mijn andere hobby: de plantjes. En soms als je een beetje zit te dollen, ben je ook weer nieuwsgierig hoe iemand reageert, dus een paar uur later kijk je nog eens... Net zo makkelijk surf ik rondjes met Google op onderwerpen die me interesseren.

Toen mijn kinderen nog heel klein waren had ik nog geen internet. Maar later toen het er wel kwam vond ik het heerlijk om zo mijn dag af te sluiten... uurtje internet... na al die hectiek... even eigen mamma-tijd...

En door de jaren heen krijg je 'internet-vrienden'... mensen waar je aan blijft hangen, en waar je contact mee blijft houden, terwijl je elkaar nog nooit in het echt hebt gezien, vanwege de grote afstanden... zoiets als de pen-vriendjes van vroeger... allemaal veel leuker om dat een beetje bij te houden dan bankhangen en tv kijken. Naast de gewone dagelijkse dingen ...

Het is juist ideaal als je erg druk bent... steeds tien minuutjes, een kwartiertje... en weer verder... en zo heb je toch aanspraak, terwijl je niet steeds een middag kan vrijmaken om iemand te bezoeken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi , ja inderdaad wijnig tv kijken ik plan soms echt even een lege avond in.....maar dan nog ....moet hier echt even tijd voor maken maar het geeft ook weer rust het tuinen en bekijken van andere ha ha

de foto's staan er op hoor !! ( in aller bovenste bericht ) nu ga ik weer aan het werk...laat de comp standby staan, kijken of het mij ook lukt !!

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank dank!! enne het werkt hoor ik blijf maar kijken tussen door ...ha ha

ik doe mijn best, maar blijf helaas wel foutjes maken in de tuin bv de bloemen te laat gezaait

en zomaar willen de stokslabonen niet opkomen nu al 2 keer ( uit verschillende doosjes ) de boontjes gezaait maar helemaal niets... nu opgekweekt maar gezet toen er een kiempje te zien was, doet nu na een week nog niets...ben bang dat het niets meer wordt dit jaar, nu maar extra stamboontjes gezet

kan het te maken hebben met beestjes in de grond ? ik heb allemaal van die kleine gaatjes in het ( jonge) kool blad....?? ( geen rupsen te bekennen )of....het zijn de konijnen....ha ha

en mijn aardbeien hebben het slecht voorig jaar had ik ze in potten in de goot hangen maar die droogde te snel uit en nu in de volle grond doen ze ook moeilijk....het zijn elsanta's die ik kreeg toen er al vruchten aan zaten, volgend jaar ga ik ze zetten nog zonder de vruchten er aan hoop dan op beter resultaat, bij huis hangen ze in hangingbascets dat lukt wel alle dagen heerlijke verse vitamientjes !!

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

ik heb weer bij geschreven hoe en wat in de moestuin, in aller bovenste bericht, maar....

 

vraag ; waarom staat er op de verpakking van zaden nooit hoeveel er ongeveer gezaait moet worden voor 1 maaltijd per persoon?

ik gok maar wat, dacht het zal er wel wezen maar bij de intratuin nergens op de verpakkingen te vinden.....

bestaad er een tabel voor ??

over het algemeen gaat het wel goed hoor, en mocht er te veel zijn wordt het uitgedeeld maar ja toch wel handig toch ??

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb weer bij geschreven hoe en wat in de moestuin, in aller bovenste bericht, maar....

 

vraag ; waarom staat er op de verpakking van zaden nooit hoeveel er ongeveer gezaait moet worden voor 1 maaltijd per persoon?

ik gok maar wat, dacht het zal er wel wezen maar bij de intratuin nergens op de verpakkingen te vinden.....

bestaad er een tabel voor ??

over het algemeen gaat het wel goed hoor, en mocht er te veel zijn wordt het uitgedeeld maar ja toch wel handig toch ??

 

Klopt, kan ik ook gek van worden als beginner....

Link naar reactie
Delen op andere sites

... bestaad er een tabel voor ?? ......

Handboek ecologisch tuinieren. Voor meer dan 80 gewassen een schatting van de opbrengst. En nog heel, heel veel meer. De werkelijke opbrengst hangt natuurlijk van heel veel factoren af (bemesting, grond, onkruid, regen, zon, etc. etc.).

Nee ik heb geen aandelen, maar ben wel fan, maar dat was denk ik al opgevallen . Uitgever: http://www.velt.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankje, ik ga even zoeken , toch wel handig als je weet wat je ongeveer nodig hebt

 

heeft verder iemand ervaring met het plaatsen van gronddoek over de grond ?

ik heb best veel tuin en ik wordt nu het onkruid een beetje zat...

( het regend hier al bijna een week ) het schiet uit de grond en als je het om schoffelt staat het de dag erna weer recht op

het grote vuil haal ik weg maar vooral al dat kleine spul is zo erg....

en al die prut die aan je laarzen/klompen blijft plakken....

ik vroeg me af of ;

** er onder het doek geen slakken kweekplaats wordt ( korrels blijven strooien ? )

** en of het water wel genoeg bij de plantjes/wortels beland ?

iemand ??

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb best veel tuin en ik wordt nu het onkruid een beetje zat...

( het regend hier al bijna een week ) het schiet uit de grond en als je het om schoffelt staat het de dag erna weer recht op

het grote vuil haal ik weg maar vooral al dat kleine spul is zo erg....

 

Als je bij nat weer onkruid laat liggen, groeit dit vaak snel weer verder. Schoffel wanneer het de volgende uren flink zonnig is, dan is het onkruid zo uitgedroogd.

Je kan ook schoffelen, en dan even met een hark het kleine onkruid bij elkaar harken en oprapen, gaat sneller dan alles met de hand te verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad doe ik het vaak zo, meest alleen met droog zonnig weer, maar het is echt het hele kleine spul wat zelfs met harken niet weg te werken is, de tuin staat er vol mee..... veel klein gras enz....het is zo nat maar ik wil het gewoon knap hebben ha ha

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...