Tabita Geplaatst: 11 juni 2013 Geplaatst: 11 juni 2013 Hey Hey, ik ben een beginnende tuinder.. Ik heb op 2/6 struikbonen gezaaid in mijn bak. (Heb een ingebouwde stenen bak van 30breed, 2.5 lang en 35 diep in ons stadstuintje staan)Telkens twee 'zaadjes' per plaats, en 10-15cm van elkaar.Nu zijn telkens beide boontjes een plantje aan het worden. Laat ik ze alletwee staan of knip ik er telkens eentje weg?Bij de radijsjes heb ik er telkens maar eentje laten staan... Ik heb ook 3 rijen wortelen gezet. Deze beginnen nu zichtwaar te worden (kleine groene sprietjes)Wanneer moet ik deze uitdunnen? Quote
Tuintjesdraak Geplaatst: 11 juni 2013 Geplaatst: 11 juni 2013 Over die bonen was mij verteld dat je die niet hoeft uit te dunnen, dus ik heb ze ook laten staan en alles groeit prima, op 1 na, die heeft niet eens blaadjes, maar wordt ook niet bruin dat ie dood gaat, misschien dat die nog eens besluit om wel te groeien. Radijsjes moet je volgens mij wel altijd uitdunnen, heb ik iig wel gedaan. wortels weet ik niet wanneer dat moet, ik heb het gedaan zodra ik 2 volwaardige kiemen zag, dus beide met beide kiemblaadjes eraan en dan ff laten groeien tot je ziet welke harder groeit, die laat je dan staan. Quote
Tabita Geplaatst: 11 juni 2013 Auteur Geplaatst: 11 juni 2013 Staan ze dan niet te dicht op elkaar?Nu staan ze dus met twee per plaatsje, en zo'n 20cm tussen de twee rijen en 10-15cm langs de zijkanten plaats... Quote
Tuintjesdraak Geplaatst: 11 juni 2013 Geplaatst: 11 juni 2013 Schijnbaar niet. Op het doosje van de lage (gele) slabonen die ik heb staat dat je ze eventueel moet uitdunnen wat wil zeggen dat het niet perse moet. En zoals het er nu uitziet groeien ze perfect, ondanks dat er overal 2 staan. Quote
Jorg Geplaatst: 11 juni 2013 Geplaatst: 11 juni 2013 Voor de struikboontjes zaai ik er zelf altijd 3-5 zaadjes per plantgat. Niet uitdunnen of verspenen. Zo worden het mooie volle struiken, die weinig hinder van elkaar ondervinden. Meer oogst op de M2 dus. Wortel ga je uitdunnen als je zeker weet dat de plantjes die je over wil houden sterk genoeg zijn, en het dus echt gaan redden. Meestal wacht je dus totdat ze waarneembaar één of enkele echte blaadjes aan het ontwikkelen zijn (die zien er anders uit dan de langwerpige kiemblaadjes) Quote
Tabita Geplaatst: 11 juni 2013 Auteur Geplaatst: 11 juni 2013 Mercikes Dan laat ik alle boontjes uitgroeien tot echte struiken en dun ik de wortels zeker nu nog niet uit ook met de sla wacht ik tot er meer bladjes zijn dan de twee kiembladjes. Nu maar hopen dat het allemaal lukt en dat het lekker is want ben voor de Paarse struikboontjes gegaan Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.