Stan Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 Na het onderstaande topic te hebben gelezen werd ik razend enthousiast over de zonneovens dan wel zonnedrogers.posting.php?mode=reply&f=31&t=1342.Ik ben eens zwaar gaan spitten op het internet en zag diverse types aan ovens en drogers. nu ben ik na een domme set vandaag maar begonnen aan een parabolische zonneoven. Ik had vandaag een ei in de zonneoven maar, moest de oven zonodig even kantelen daar de oven dan een betere reflectie zou hebben. Het plasticvenstertje was beslagen en het gevolg ei van het schaaltje. Niet meer schoon te krijgen achteraf maar, het ei begon wel te stollen. Dus moet de temperatuur richting de 65 graden zijn geweest anders gaat het ei geel niet stollen.Ik wil nu eerst een goede oven maken en dan zoals in het topic aangegeven een cake uit de zonneoven.Graag wil ik ook weten of er meer mensen zijn die hier iets meedoen of willen gaan doen om wat ervaring uit te wisselen.edit : even een foto erbij. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
bio-fee Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Je link werkt niet.Lijkt me gaaf, een zonne-oven waar je ook echt in kunt bakken!Hoe heb je hem gemaakt? Quote
Stan Geplaatst: 19 juni 2013 Auteur Geplaatst: 19 juni 2013 het-drogen-van-tomaten-t1342.html deze zou het wel moeten doen.De andere link werkt bij mij ook maar, ik moet wel erg veel scrollen. Sorry Ik heb dit model van een eau de toilette-doosje welke voor papa dag gekregen gemaakt. Ik zal en topic aan maken over het hoe te bouwen en waar je meer info kan vinden over zelfbouw zonneovens.Hoe er wel rekening mee dat het koken in Nederland, Belgie en Duitsland e.d. niet altijd kan. Ik ben nu dus ook op jacht naar een zelfbouwoven die de 140 graden kan halen zonder grote uitgaven.Rn zoals het er voor de komende dagen uit lijkt te gaan zien is de zonneoven overbodig Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Gwen Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Is aluminiumfolie om de binnenkant mee te bekleden geen optie? Eventueel een glasplaatje ervoor? Quote
geedee Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Veel voorbeelden op utube te zien ben benieuwd naar jullie bouwsels.....projectje doen?? bouwplannen: http://www.solarcooker.nl/ Quote
Stan Geplaatst: 24 juli 2013 Auteur Geplaatst: 24 juli 2013 Gisteren van een zelfbouw ronde zonneoven gebruikt gemaakt van karton en aluminumfolie. Ik ben niet gaan uitrichten op de zon maar gewoon in de plantenbak en gaan. Ee.a. in een plasticpedaalemmerzak(had geen braadzakken) in een zwart bakblikje( cakemix in blikje totaal rond de 100 gram). Ik had beter met een ei deze proef kunnen doen maar, ja wijs van ons zelf. De cake was niet hele-maal(meer niet dan wel) gaar maar, enkele stukjes best eetbaar. Het kwam in de buurt van stoomcake. Als ik zou hebben uit gericht op de zon had ik zeker wel een goed cakeje gehad. Vandaag ook e.e.a. herhaald maar geen of weinig zon. Dus kansloos .Hier wat foto's van de proef om moestuincake te kunnen bakken . Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
greetje Geplaatst: 25 juli 2013 Geplaatst: 25 juli 2013 stan....ik denk dat je een beter resultaat krijgt met een koektrommel met wat gaatjes in het deksel,want in dat plastic zakje gaat het zweten [zo te zien] Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Stan Geplaatst: 25 juli 2013 Auteur Geplaatst: 25 juli 2013 @Greetje, Die zak is om het vocht in de cake te houden. Wat ik op het internet heb gevonden is dat in Nederland nodig in een open zonneoven. Ik ga straks maar eens starten met een eitje pocheren/bakken. En bedankt voor de TIP ga het zeker een keer proberen in een blik met gaatjes. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Gwen Geplaatst: 25 juli 2013 Geplaatst: 25 juli 2013 Je kan ook en-en doen. Gerechtje in een braadzak in een koektrommel met gaatjes . Quote
Danuta Geplaatst: 27 juli 2013 Geplaatst: 27 juli 2013 Gezien een zonneoven niet echt zoden aan de dijk zet in het normale Nederlandse weerbeeld denk ik dat je beter een rocket stove kunt maken en bedienen, snel, je kunt er je takken mee opruimen, kost niets als je een beetje materialen bij elkaar scharrelt en verbruikt extreem weinig hout bij een enorme warmte ontwikkeling....... http://tinyurl.com/ppnz6bs MVG Danuta Quote MVG Danuta
Stan Geplaatst: 27 juli 2013 Auteur Geplaatst: 27 juli 2013 @Danuta, Eigenlijk is dit hele draadje door dat Jasmin begon over een cake op de moestuinbakken dus een beeetje voor het leuk. Ik heb mensen gesproken die wel degelijk koek en cake hebben gebakken in Nederland. Als ik zonder de zon uit te richten dus wel rond de 120 graden en meer kom kan je er hier in Nederland dus wel iets mee maar, is dus de maat en vorm van de zonneoven erg belangrijk. Ik weet ook dat de profesionele zonneovens het hier ook doen en wil ik dus met wat rommel e.d. zoeken naar welke zelfbouw oven hier leuk werkt. En anders kan ik iig een stroomvrije zonnedroger maken met deze technieken. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Danuta Geplaatst: 28 juli 2013 Geplaatst: 28 juli 2013 Grijns...ik snap het wel hoor, maar dan zou ik persoonlijk eerder gaan voor iets wat op zonne energie (dus met collectoren) (of in Nederland windenergie) gaan... Ik heb dat soort pogingen zoals met cake ed wel eens mogen proeven en het is in principe het wegggooien van prima voedsel wat ik zelf nogal dubbel vind als men bezig is om iets op zonneenergie ed te doen als je begrijpt wat ik bedoel... Maar succes gewenst met je plannen MVG Danuta Quote MVG Danuta
Stan Geplaatst: 28 juli 2013 Auteur Geplaatst: 28 juli 2013 @Danuta, De cake die niet gaar is gaat dan nog even in de normale oven . Dus buiten een ei dat in mijn eerste poging door het oventje lag(eigen schuld) gooi ik niets weg. Dus misbaksel dient als basis voor ander gebak e.d. Ik mag zelf b.v. geen tarwe(geen zetmeel en geen eiwitten en mijn eerste broden waren bakstenen. Ik heb daar ook steeds b.v. soesjes van gemaakt want niet alleen zonde van het eten maar, ook het dieetvoer is echt erg duur. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.