Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

En wederom dankzij dokter Google terug bij Moestuinforum gekomen. Op de MTFD heb ik 3 pronkboontjes meegenomen en deze kiemen allemaal nu. Tijdens oogstseizoen wil ik er toch wat mee doen... maar ik ben eigenlijk geen boneneter... (Ja, witte bonen in tomatensaus, maar dat is heel andere soort)

Ik vind sperziebonen (helaas) echt niet lekker en ik lees dat ze wel op deze manier geserveerd worden. Ik was op zoek naar creatieve recepten, welke ik wel lust... Misschien verwerken in een (pizza/pasta)saus?

Anders maak ik er wel kettinkjes van met de kids van OKids.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Ken, ik weet niet hoe jij je bonen eet? Koken in water en dan serveren? Dan zou ik ook geen sperziebonen lusten hoor.

Toevoegen aan pastasaus is een hele goeie. Doe ik ook vaak, of de bonen al bij het gebraden vlees doen, dat ze drijven in de jus (met uien, kruiden enz.) Dan zit er al een volle (vette) gekruide smaak aan de bonen. Maar pastasaus kan je ook met rijst eten. Ik vries of weck pastasaus, en daar kan je bij het opwarmen bonen/brocoli enz aan toevoegen naar wens, of niet, en ook opeten naar wens: pasta, rijst, brood.....

Als ik ze als bijgerecht maak, kook ik ze, en bak ze daarna met ui, tomaat, knoflook, kruiden... hardstikke lekker. Dan kan je zo een pond wegeten in je eentje...

De pronkbonen ken ik alleen gesneden, zoals snijbonen, maar grover. Daar kan je dezelfde bereidingen mee doen als met bovengenoemde sperziebonen.

• 1 year later...
Geplaatst:

DSC0314969401448632236.JPG

Beste mensen,

ik ben ook dol op pronkbonen, en heb nu n stel van die prachtige gedroogde rose met zwart gestippelde bonen over. (zie foto, ze zijn zo mooi! ). Je kunt deze ook eten begrijp ik, maar hier en daar staat dat je ze eerst moet weken. Ik vind echter nergens hoe láng dat moet. Kan iemand van jullie me dat vertellen?

Hartelijke groet Ivon

Geplaatst:

een nachtje is genoeg

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Als ze vers zijn (op hetzelfde of vorige dag geplukt) zijn ze zelfs zonder weken prima. Anders, inderdaad, 1 nacht.

We eten ze altijd als bonen en niet zoals snijbonen (vond ik niet lekker). Mijn recept: een beetje koken (niet te lang) en daarna op een pan met gehakt, ui en tomaten (blikje Roma uit de Lidl) bakken. Lekkere kruiden erbij (ook andere groente kan erbij, zoals geraspte wortels of wat chillipeper).

Ik heb een hele pot met gedroogde pronkbonen van vorige seizoen. Altijd lekker naast de gewone vlees en aardappel.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic