Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi iedereen,

Ik ben bezig met het maken van een indeling van onze nieuwe tuin met een bijbehorend wisselteeltschema. Ik wil graag een wisselteelt met 6 vakken doen, plus een vak voor aardbeien die drie jaar mogen staan. Onderstaand mijn beoogde indeling met 7 vakken (opgesplitst door een middenpad).

indeling47761411643794.jpg

Nu wil ik graag een schema maken waarin de aardbeien 3 jaar in hun vak blijven staan. Aangezien ik twee (halve) vakken heb, dacht ik dat het misschien wel handig en verstandig is om het wisselen van de vakken aardbeien te spreiden over twee jaar, zodat ik eerste- en tweedejaars aardbeien heb (of tweede- en derdejaars, etc).

Ik kom op onderstaand schema uit, wat volgens mij zou moeten werken. Enige vraag die ik eigenlijk heb: zijn er groepen die voor of na aardbeien ernstig af te raden zijn? Ik zou daar namelijk rekening mee kunnen houden bij het eerste jaar, zodat die combinatie pas over velen jaren zou kunnen voorkomen (uitstellen dus, wie weet is het schema door ervaringen dan toch al anders).

wisselteelt-schema31621411643799.jpg

Ter info:

- roze vakjes zijn de aardbeien

- ik heb de nachtschade familie in het schema bewust even opgesplitst van de aardappels...

- vakken zijn 2.20m bij 1.20m

Ik hoor graag jullie reacties...! Ook algemeen op het schema...

Geplaatst:

Een korte, omdat ik zo niet even een detailstudie kan doen. Dat kost wel een uurtje...dus dat verklaart misschien ook waarom je weinig reacties krijgt?

Als je nu met dezelfde vakken een 14-vaks wisselteelt maakt, dan vergroot het je mogelijkheden aanzienlijk en wordt het allemaal wat flexibeler.

Wisselteelt is een zinvol hulpmiddel en geen doel op zich. Je reële behoeften aan/keuzen voor bepaalde groenten mogen ook een belangrijk uitgangspunt zijn. Je er niet helemaal aan houden is geen doodzonde en geeft niet direct rampen. Wisselteeltschema's zijn vooral gebaseerd op effectief bemesting/voedselgebruik afgestemd op de soorten teelt en op gezondheid van de bodem. Als je de groei van allerlei gewassen in de praktijk ziet en kent, snap je wat ik bedoel met dat flexibel hanteren erg fijn is. Neem het dus als een uitgangspunt en probeer te begrijpen waarom bepaalde opvolgingen zo geadviseerd worden (soms is het echt belangrijk, soms is het een bijkomstige restkeuze) en durf daarmee je eigen keuzes te maken. Een voorbeeld: Stel je houdt erg van kool, vaak erg grote planten die veel ruimte vragen. Wie zegt dat jij je dan moet beperken tot 1/7 van je tuin met kool en geen 4 planten extra mag zetten in een ander vak? Maar als je weet dat er, vooral op zandgrond, ook risico's zijn op knolvoet bij te intensieve kolenteelt, kun je er rekening mee houden waar en wanneer je wat extra kolen zet.

Voor de aardbeien betekent 14 vakken dat je een vak al na 1 of 2 jaar wisselt. Dat heeft als voordeel dat je een nieuwer en een ouder bed hebt. Je kunt ook elk jaar een deel van je aardbeien "opschuiven"... zeker als je weet dat het 2e jaar het beste is...best wel handig. Aardbeien in de wisselteelt is niet zo een probleem. Voordat je een vak aanplant, een flinke dosis organische bemesting en compost doet ze goed. In principe kunnen alle andere planten er wel na, maar hou je rekening met bemesting voor je keuze.

succes!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Bij aardbeien kun je ook wisselteeld toepassen door ze steeds een rij te laten opschuiven. Dan blijven ze in hun vak, maar schuiven steeds een rij op van links naar rechts, of beneden naar boven bijvoorbeeld. De oude planten gaan weg en de nieuwe uitloper schuiven rij op, zo komt er steeds een jaar een rij vrij en heeft de grond rust en blijft ziektevrij. Tegen de tijd dat er weer een rij komt, is de tijd er tussen voldoende geweest. Zo niet, teveel aardbeien en/of te klein vak.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Mijn advies: begin eerst eens om je schema uit te voeren voor alleen 2015, met één bed aardbeien (bijv. 15 planten).

Mijn voorspelling: tijdens je eerste teeltseizoen ga je merken dat het prachtige schema in de weerbarstige praktijk van het tuinieren niet helemaal werkt... Je wilt bijvoorbeeld peulen, erwten, tuinbonen en pronkers en die moeten allemaal tegelijk op die twee vakken. Kan niet. Wat nu? Sommige teelten blijken het ondanks al je goede zorgen niet te doen op jouw grond - rooien en iets anders zetten - maar dat past niet meer in het schema, help! Zo kan ik uit eigen ervaring (en ik ben behoorlijk van de schema's) talloze voorbeelden noemen: lang leve de onvoorspelbaarheid van de natuur

dus die aardbeien wisselteelt over 2 of 3 jaren verspreiden, wordt waarschijnlijk het minste van je zorgen

dat houdt het leuk! succes.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...