Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gedroogde tomaten in olie en Botulisme


speets

Aanbevolen berichten

Ik zag een recept voor gedroogde tomaten in olie, waar bij staat dat het de hele winter goed blijft.

Je doet de ingredienten koud in de potten en dan olie erop. Door die olie krijg je een anaeroob milieu: perfect voor Clostridium botulinum.

Durven jullie dat aan? Ook als het de hele winter in de koelkast heeft gestaan?

Ik dus niet

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grijns....tomaten zijn te zuur voor botulisme......

 

Oei, Danuta, weet je dat wel heel zeker? Als het fout gaat kom ik bij je spoken hoor

 

"Jos" schrijft bijvoorbeeld HIER:

 

In Amerikaanse inmaakrecepten wordt groente soms aangezuurd om botulisme te voorkomen, zodat ze toch op 100° kan ingemaakt worden. Tomaten zijn een randgeval, omdat niet alle variëteiten van nature genoeg zuur bevatten. Aangeraden wordt daar om pompelmoessap toe te voegen, maar dat blijft natuurlijk moeilijk: in de meeste huishoudens is er geen pH-meter voorhanden…

 

Even verderop staat

 

Gegrilde groente in olie is dus een risico, tenzij in de koelkast bewaard. Er zijn botulismegevallen gedocumenteerd van olie die met verse knoflook op smaak was gebracht en niet in de koelkast bewaard. Als de knoflook helemaal is uitgedroogd voordat het in de olie gaat is dat risico weg, als ik het goed begrepen heb.

 

Ik las op een Amerikaanse site voor voedselveiligheid http://www.foodsafety.ksu.edu/en/article-details.php?a=2&c=7&sc=49&id=505:

 

Other foods that may be sources of botulism toxin are:

 

- Chopped garlic in oil, chile peppers in oil, tomatoes in oil

- Oils infused with garlic and/or herbs should be refrigerated

 

Botulisme is iets om absoluut geen risico mee te nemen!

Ik word er niet paranoia van, maar ik zou er zeker niet om grijnzen als ik jou was.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mwoah...aangezien ik intussen al 58 ben geworden grijns ik wel hoor om dit soort zaken (en behoorlijk wat voedselkennis).....ik heb heel vaak ingemaakte groentes en fruit gegeten etc....en ik denk een groot deel van mij generatie at vroeger weinig anders... maar tegenwoordig lijden we collectief aan amerikaanse angsten....misschien beter eens kijken hoe vaak het voorkomt....???

 

6.3 Voorkomen in Nederland

 

In Nederland werd botulisme in 1985 een meldingsplichtige ziekte. In 1987 werd een eerste geval van voedselgerelateerd botulisme gerapporteerd. Daarna werden er lange tijd geen gevallen van humaan botulisme gerapporteerd. Sinds 2000 zijn er 16 meldingen van botulisme verricht, waaronder een cluster van 7 personen in 2008. In 2000 waren er twee meldingen van infantiel botulisme (type B-toxine, geassocieerd met honing) en in 2001 één geval van wondbotulisme (geassocieerd met intraveneus druggebruik of spuitabces). Van de overige zes solitaire gevallen was bij 3 personen de waarschijnlijke bron geconserveerde levensmiddelen (uit Polen tweemaal en uit Servië éénmaal). In 2008 deed zich een cluster van botulismegevallen voor onder deelnemers van een mini-cruise in Turkije. Acht van de negen opvarenden ontwikkelden klachten tijdens de cruise; vijf personen werden met antitoxine behandeld en bij vier werd de diagnose door middel van kweek van C. botulinum type B in de feces bevestigd. Voedselanamneses onder de patiënten toonden lokaal verwerkte zwarte olijven als meest verdachte bron aan, maar dit kon niet worden bevestigd door microbiologisch onderzoek. (Boe09, Swa10)

 

Bron http://www.rivm.nl/Bibliotheek/Professioneel_Praktisch/Richtlijnen/Infectieziekten/LCI_richtlijnen/LCI_richtlijn_Botulisme

 

Je hebt honderden malen meer kans iedere week een Lysteria vergiftiging op te lopen bij je plaatselijke friettent dan om ooit een botulismevergiftiging op te lopen in je hele leven of te sterven aan verkeerd voorgeschreven medicatie of aan een hartkransslagaderaandoeing te sterven door te vet eten, naar buiten te gaan en plat worden gereden door de buurman of bedolven te worden door je compostbak bij het verplaatsen.....

 

Als je je angsten niet onder controle kunt houden dan eet nooit meer ingemaakte zaken (vooral geen vlees en vis) en niet zwemmen in water waar botulisme voor kan komen en uiteraard niet beginnen met heroine spuiten....

 

MVG

 

 

Danuta (die een potje jam gaat opentrekken )

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Danuta: je vergelijkt voortdurend appels met peren

 

eet nooit meer ingemaakte zaken

Zelf-gedroogde tomaten-op-olie is een heel ander 'inmaak'procedé, omdat je bij inmaken (als het goed is) de microörganismen doodkookt/het leven onmogelijk maakt, bijvoorbeeld door te verhitten en vacuüm te trekken. Dat doe je bij deze tomaten helemaal niet.

 

Bovendien klopt je kansberekening van geen kant.

 

Ten eerste zal ik persoonlijk nooit een Listeriavergiftiging bij een friettent oplopen omdat ik nooit friet eet Dus hier ga je al de mist in met je kansberekening.

 

Ten tweede moet je kijken naar het percentage mensen dat friet bij een kot eet en daardoor een vergiftiging oploopt. Dat vergelijk je dan met het percentage mensen dat zelf gemaakte tomaten-in-olie eet. Dat is maar een heel klein groepje, dus dan krijg je opeens hele andere verhoudingen!

Ook hier vergelijk je appels met peren.

 

Verder is een botulismevergiftiging niet te vergelijken met

zwemmen in water waar botulisme voor kan komen
omdat de kans dat je via die infectieroute zwaar ziek wordt/dood gaat, vele malen kleiner is dan wanneer je botulisme oploopt via bedorven voedsel. Tenzij je tijdens het zwemmen per ongeluk een dode eend doorslikt natuurlijk

Ook weer die appels en peren.

 

Wat betreft de angsten: die heb ik heel goed onder controle hoor. Ik kijk alleen altijd eerst goed uit als ik een drukke weg oversteek. Dat lijkt me vrij normaal. Zo overweeg ik wel vaker eerst even of ik bepaalde risico's wil nemen, en dat doe jij vast ook, anders was je geen 58 geworden Niets Amerikaans aan, lijkt me.

Je bent wel lekker demagogisch bezig.

 

Maar goed: de vraag was niet hoe vaak botulisme voor komt, en of ik al dan niet ingemaakte zaken mag eten enzovoort. Dat bepaal ik zelf wel.

 

De vraag was of jullie je zelf-gedroogde, ongekoelde tomaten-in-olie na een half jaar nog durven eten.

Jij wel dus. Goed, mooi, maar geef liever geen informatie die niet helemaal klopt en laat het aan mensen zelf over om te bepalen hoe groot dat risico nou eigenlijk is als je dat op de juiste manier berekent en laat iedereen alsjeblieft zelf bepalen of men dit risico wil nemen of niet

 

Eet smakelijk.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Danuta: thnx

 

Echt heel toevallig gisteren een potje ingemaakte gedroogde tomaten (geen koelkast bewaring) weer eens geproefd, in de hoop dat de smaak wat sterker was geworden, Takkezuur waren die tomaatjes... was een beetje bang voor botulisme, maar lees nu dat het zuur juist beschermt tegen botulisme. Mooi dan... ook verder niet ziek geworden.

 

Jouw info relativeert de boel een beetje: 16 meldingen sinds 2000... hmmm.... plus dat mocht je het oplopen, dat je er niet dood aan gaat. Nou, dan weten we dat, en gaan we weer verder met ons ding van de dag....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Danuta: je vergelijkt voortdurend appels met peren

 

eet nooit meer ingemaakte zaken

Zelf-gedroogde tomaten-op-olie is een heel ander 'inmaak'procedé, omdat je bij inmaken (als het goed is) de microörganismen doodkookt/het leven onmogelijk maakt, bijvoorbeeld door te verhitten en vacuüm te trekken. Dat doe je bij deze tomaten helemaal niet.

 

 

De vraag was of jullie je zelf-gedroogde, ongekoelde tomaten-in-olie na een half jaar nog durven eten.

 

Eet smakelijk.

 

Dat inmaakprocede maakt dus niets uit want je doodt wel wat micro-organsmen maar juist NIET botulisme want daar heb je meer dan 100 graden voor nodig, dus qua botulisme is er geen verschil in dit geval tussen wecken bijvoorbeeld en gedroogde tomaten op olie.

 

En ja, ook ik durf mijn zelfgedroogde ongekoelde tomaten in olie na een halfjaar nog te eten.

 

 

voor de helderheid: de sporen van botulisme gaan pas dood boven de 100 graden, als je weckt in een hoge drukpan gaan ze dood. Als je gewoon weckt en de sporen ontwikkelen zich in je pot tot feitelijk botulimse dan volstaat 10 minuten verhitten boven de 80 gr..voor de zekerheid is 100 makkelijk aan te houden. Er is dus verschil in de sporen en de botulisme zelf..

Link naar reactie
Delen op andere sites

mocht je het oplopen, dat je er niet dood aan gaat.

Daar wil ik toch nog even iets over zeggen.

 

"Botulisme is een moeilijk te behandelen vergiftiging. Als de toxine in de zenuwuiteinden is doorgedrongen zijn er geen medicijnen beschikbaar om de werking van het toxine te voorkomen. Het succes van behandeling is sterk afhankelijk van de hoeveelheid opgenomen toxinen en het stadium van de ziekte. Bij een snelle diagnose is het succes van behandeling het grootst, echter de prognose van patiënten met botulisme is over het algemeen slecht."

 

Dat kan je overal op internet nazoeken.

Hier laat ik het maar bij.

Geniet van je tomaatjes

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als we nou afspreken dat we bij onderstaande klachten direct naar de huisarts gaan, en verder met gezond verstand hygiënisch werken, dan is er geen reden om verder te paniekeren.

 

De eerste verschijnselen na besmetting met botulisme ontstaan na 8 tot 36 uur. Let op de volgende symptomen:

 

misselijkheid;

overgeven;

moeheid;

duizeligheid;

droge mond;

buikklachten;

dubbel of wazig zien;

slecht verdragen van licht;

moeite met spreken;

slappe arm- en beenspieren.

U heeft geen koorts. Denkt u dat u besmet bent door botulisme, bel dan zo snel mogelijk de huisarts. Botulisme wordt behandeld met een tegengif.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 of 8 uit de lijst

Vannacht om kwart over 12?

Ja haha, dat is ook een (lichte) vergiftiging denk ik. En dan had je - toen je wakker werd - zeker last van bonzende hoofdpijn, dorst, dood vogeltje in je mond enzo?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even de discussie gelezen en herlezen en noodgedwongen nog eens herlezen met de citaten erbij. Ik ben eens erg geschrokken toen ik knoflook in olie had gedaan en daarna in de koelkast had bewaard. Na een tijd kwam er een gore lucht uit de fles en dat rook ik pas na een paar keer gebruik, vlak ervoor. Ik weet niet of ik er ziek van geweest ben, was te lang geleden. Maar ik had dus iets goed fout gedaan. Ook dacht ik dat in knoflook antibacteriële stoffen zaten, dus het leek me wel oké. Verder ben ik goed gezond en eet gevarieerd, durf gerust een experiment aan, dus tomaten en knoflook in olie, ik wil het wel weer proberen, maar dan op een meer verantwoorde manier. Het gaat er wel fel aan toe zeg hier, wat een temperamenten over en weer! Goed zo, houd elkaar maar bij de les, ik steek er ook weer wat van op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

knoflook in olie

Oei, dat is linker dan tomaten en alleen voor de héél erg moedigen onder ons

Knoflook is namelijk niet zo zuur als tomaten, dus een beter milieu voor Clostridium.

Kijk even HIER

Al denk ik niet dat jouw potje botulinetoxine bevatte, want dan had je het zeker geweten! Er is slechts een minimale hoeveelheid toxine nodig om vergiftigingsverschijnselen te geven en die zijn bepaald niet mis.

 

En Stan: sorry, ik dacht dat je op dat uur van de nacht misschien lekker aan de pils zat

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lachen is gezond, maar knoflook in olie kennelijk niet. Sorry dat het off topic gaat - knoflook is geen tomaat - maar het ligt wel dicht bij elkaar. Vandaar nog even erop doorgaan.

 

Speets, bedankt voor de uitleg en link, duidelijk, behalve deze zin:

 

Wanneer dit organisme groeit, produceert het een potentieel toxine dat zuigelingen botulisme veroorzaakt.

 

Geen goede Nederlandse zin vind ik, wat wordt nou bedoeld:

 

Wanneer dit organisme groeit, produceert het een potentieel toxine dat bij zuigelingen botulisme veroorzaakt.

 

of:

 

Wanneer dit organisme groeit, produceert het een potentieel toxine dat zuigelingenbotulisme veroorzaakt.

 

Maar in beide gevallen snap ik 'zuigelingen' niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen goede Nederlandse zin vind ik

Daar heb je gelijk in

 

Verder:

 

Baby's kunnen ernstig ziek worden na inname van de sporen: infantiel of zuigelingenbotulisme genoemd.

Bij zuigelingen is de darmflora nog onvoldoende ontwikkeld waardoor de sporen van de Clostridium botulinumbacterie in de darm kunnen ontkiemen, uitgroeien en ter plekke het toxine produceren.

"Clostridium botulinum kan voorkomen in zelf ingemaakte groente en vlees of in honing. Het advies geldt om baby’s tot 1 jaar geen honing te geven. "

 

Bij volwassenen kunnen die sporen dus niet tot ontwikkeling komen in het darmkanaal. Zij worden ziek van het toxine.

 

Een spore is een levensvorm die sommige bacteriën (maar ook enkele andere organismen) kunnen aannemen om langdurige hitte of droogte te overleven.

 

EDIT: eindelijk valt het kwartje: ik denk dat ze met potentieel bedoelen: krachtig (van potentie = kracht).

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Zodus, met-kruiden-gedroogde tomaten kan je zonder risico bewaren in olie, in een frigo...?

 

Andere zaken (zoals pepers) bewaar ik voor de zekerheid in azijn, met de nodige kruiden is dat best wel lekker. Ik vind echter veel recepten waarin pepers worden gedopt in azijn en dan in olie worden opgelegd...

 

Is er in azijn dan helemaal geen risico op botuline? Je moet wel steriel werken neem ik aan.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

sorry hoor maar is dit het paranoia hoekje? Als ik jullie vragen/antwoorden lees durf ik haast niets meer in te maken of te eten. ik heb al heel wat (zelf)gedroogde tomaten in olie en knoflook in olie gegeten. Maar kan nog steeds dit berichtje tikken, dus het zal allemaal niet zo'n vaart lopen. hygiënisch werken, en genieten van je zelf bereide voedsel. Je loopt meer kans om onder een auto terecht te komen als je de straat oversteekt.

 

En mocht ik twijfelen over het te eten product dan ik het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...