Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Geen bloemen aan aardbeiplant


Mark90

Aanbevolen berichten

Vorig jaar heb ik 5 aardbeienplanten gekocht van een speciaal ras(weet niet meer welke) de aardbeien werden echt enorm net iets kleiner als me elstar appeltjes maar nu komt het probleem

ik heb vorig jaar alle scheuten gestekt en in de volle grond gezet en dit jaar helemaal geen bloemen in de planten wel al scheuten ook mijn oude planten die nu voor het 2e jaar staan en die vorig jaar het prima deden precies hetzelfde geen bloem wel scheuten wie kan mij hier meer over vertellen?

 

Alvast bedankt groetjes mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht was dat Maxim?

En hoe heb je de planten gekocht; als frigo, of als plant op pot?

 

Zelf knip ik alle scheuten weg, totdat de plant geen aardbeien meer geeft en laat het daarna gewoon gaan.

Ik heb zelf doordragers, vroege, midden en late soorten door elkaar staan en elke plant bloeit en/of is al met zijn vruchtzetting bezig.

Jij moet dus wel een heel late soort hebben staan, indien het daaraan ligt.

 

Andere oorzaak als de planten dit seizoen helemaal geen bloemen meer laten zien kan wellicht zijn, dat er in de winterrust periode wat fout gegaan is.

Een aardbeiplant heeft die koude periode nodig en in die tijd wordt tevens de bloemzetting dan al bepaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me sterk, er staan planten die hun tweede jaar in gaan en planten die verleden jaar er bij zijn gezet.

Plus dat een plant vegetatief (blad) laat zien, dat hij het niet naar zijn zin heeft door gebrek aan voeding.

 

Denk eerder dat het te maken heeft met de soort, of dat de planten geen goede koude periode hebben gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor de reacties

Ik heb ze gekocht in zo'n zakje waar het al kleine plantjes waren

Er staat ook nog een andere soort aardbeienplant naast en die geven wel gewoon daar zitten al volle bak aardbeien aan het is puur die ene soort die niks geeft en daar had ik nou juist op zitten wachten dit jaar

Mocht iemand nog iets binnenschieten of tips hebben hoor ik het graag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk trouwens inderdaad dat het die "maxim" aardbei is alleen las net dat de scheuten normaal gesproken ook na de vruchten zouden moeten komen dus het lijkt mij dat ik dit jaar helaas niks er aan krijg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanochtend even goed gekeken en moet mezelf corrigeren.

Van de aardbeiplanten in de vaste grond, hebben er twee nog geen bloemen.

Zoals al eerder vermeld zijn dat verschillende soorten door elkaar met verschillende bloeitijden

Ik maak mezelf er niet druk om en heb het volste vertrouwen dat die ook wel gaan bloeien.

 

Ik vermoed dat jij ook gewoon een late soort hebt staan en dat dat de reden is dat ze (nog) niet in de bloei staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd dat ik niemand een geheel ándere gedacht zie opperen.

 

Heb je er aan gedacht dat jouw wijze van poten van de planten misschien de oorzaak zou kunnen zijn ? Wat ik vaak bij klanten tegenkom waarbij de aardbeien niet willen bloeien is het volgende : Ze poten heel simpel de aardbeiplanten te diep. Heel simpel; niets ingewikkelders dan dat. Is bij meerdere planten wel het geval ( bv Pioenrozen die maar niet lijken te willen bloeien ) die hun bloemaanleg juist net onder de grond maken, of eigenlijk óp de grond. Een aardbeiplant , ook stekjes die je neemt het jaar ervóór, mag je niet te diep poten. Zet de neuzen van de plant ( de verdikte knobbels aan de voet / in de rozet bladeren ) óp de grond. niet er IN.

 

Veelal de reden van hetgeen jij omschrijft. Hoeft niet hoor, zijn nog andere opties, maar deze komt veelvuldig voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bit Het is goed om dat aan te halen voor de volledigheid en voor het geval mensen de zoekfunctie gebruiken.

 

Echter kan het in dit geval niet van toepassing zijn, want;

 

oude planten die nu voor het 2e jaar staan en die vorig jaar het prima deden precies hetzelfde geen bloem wel scheuten

 

De planten die bij mij nog niet bloeien, staan ook zeker niet te diep.

Dit zijn namelijk planten vanuit scheuten die zichzelf verleden jaar hebben geworteld in potjes met aarde.

Bij het poten in de volle grond heb ik daar geen aarde extra bovenop gedaan, omdat ik weet dat te diep poten problemen kan opleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb elk jaar wel een paar plantjes die veel later bloeien dan de rest, zelfs na de oogst daarvan. Of die een tweede bloei hebben, dat weet ik niet, en het is ook niet wat je zou verwachten van junidragers (heb geen doordragende rassen staan).

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben gaan kijken bij mijn Elianny's. Sommige planten dragen al grote vruchten, maar andere vormen alleen uitlopers en geen bloemen.

Het zijn allemaal jonge planten van vorig jaar en allemaal op dezelfde manier behandeld.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb dit jaar bij de Boerenbond vier aardbeiplanten gekocht. Mij werd verteld dat het eerste jaar de oogst zou tegen vallen.

 

Dat doet het inderdaad, want ook ik heb alleen maar scheuten en uitschieters, er is geen bloemetje te bekennen, bij alle vier niet.

 

Aan de voeding kan het niet liggen, maar waaraan dan wel?

 

Waarom wordt aangeraden om nu al de scheuten weghalen, mij was verteld om dit pas na het seizoen te doen, dus in het najaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scheuten laat ik zelf pas staan na de bloei, zodat er zoveel mogelijk energie gaat naar de bloem en vruchtzetting.

Vanaf wanneer heb je zelf de planten al staan en waren het gewone planten, of Frigo's?

In het geval het gewone planten zijn en ze zijn laat gekocht, dan zou het zo kunnen zijn, dat ze binnen opgekweekt zijn en daar hun bloei al hebben gehad.

 

Bij mij doen echter de aardbeienplanten ook wat vreemd.

Uitlopers van verleden jaar van doorlopers hebben kort bloemen laat zien en gaan niet door, terwijl ze dit normaal gesproken wel zouden moeten doen.

In een pot stonden nog oudere doordragers en die zijn nu wel weer aan het bloeien.

 

Het probleem zit hem denk ik gewoon in het weer en dat veel (met name jonge) planten hier behoorlijk van slag door zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Fred,

 

De planten heb ik eind april gekocht. Ik heb twee planten per bak (redelijk groot). Ze groeien goed, maar er zit dus geen bloem aan, alleen maar blad....

 

Oh en volgens mij zijn het gewone aardbeienplanten, ze waren ook al redelijk groot toen ik ze kocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeg maar Frans tegen Fred.

 

Er zijn volgens mij drie opties;

- Een vroege soort die al binnen bij de kweker heeft gebloeid.

- De plant is in de war door het weer, wel meer planten hebben daar last van dit jaar.

- De plant is te diep geplant, met het rizoom onder aarde niveau.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft vaag;

- Eerstejaars Evie's in volle grond : gaan niet door, slechts één keer matig gebloeid.

- Frigo Evie's in bakken : gaan niet door, slechts één keer matig gebloeid.

- Tweedejaars Evie's in een pot: één keer matig gebloeid, daarna een tijd niets en nu zijn de planten vol aan het worden en veel bloemen en beginnende vruchten aan het zetten.

 

Mijn vermoeden; Veel te vochtig weer geweest, wat er toe heeft geleid dat de eerstejaars planten en Frigo's amper wat aan hun wortelgestel hebben gedaan (luie plant geworden). Dat is ze later opgebroken, ze kunnen vanuit het wortelgestel geen genoeg energie in de plant stoppen.

De oudere planten hadden al wel een goed wortelgestel, hebben een opdonder gehad van het slechte weer, maar zijn zich er nu weer doorheen aan het slaan.

 

Iemand die hier achter staat, of er een andere mening op na houdt?

 

Ik had zelfs bij de Frigo's in bakken, dat de bladeren door een storm waren plat geslagen en zich niet meer wilden oprichten.

Heb toen maar de grote platgeslagen bladeren eruit geknipt en alleen de beginnende nieuwe bladeren laten staan.

Planten komen nu langzaam op hun retour, vermoedelijk omdat ze minder energie (wat ze niet hebben) in de groei hoeven te stoppen.

Ik heb het meer gedaan in een poging om de planten het te laten overleven, op vruchtzetting van de doordragers in de bakken heb ik geen hoop meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Frans,

 

Sorry voor de late reactie.

 

Even een update: de planten doen het op zich nog steeds goed, veel nieuw blad, maar nog steeds geen bloemen en dus ook geen aardbeien.

Ik heb ze al extra voeding gegeven, maar ik denk dat dit jaar het niets gaat worden, hopelijk wordt het volgende zomer beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...