Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kersenpitten kiemen


Mispel

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

vandaag na het werk enkele zakjes kersen meegenomen die er niet meer fantastisch uitzagen. De meeste heb ik ondertussen al naar binnen gewerkt, met als resultaat een bergje pitten.

 

Kan je deze doen kiemen? Ik heb al begrepen dat 't niet zo eenvoudig is, en dat je ze eerst dient te drogen, dan dient in te vriezen en vervolgens op 'n warme plek moet doen kiemen. Hebben er hier al mensen ervaring mee?

 

En ja; ik ben op de hoogte dat 't kiemen voor een divers arsenaal aan planten zal leiden, en dat ik beter een stek neem. Maar daar gaat het hier dus niet om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het vorig jaar geprobeerd, volgens een methode die ik ergens op internet had gevonden. Pitten in zanderige grond een paar weken in de vriezer gehad, de andere stappen kan ik me niet goed meer herinneren maar het was een heel stappenplan dat ik netjes heb gevolgd. Bij mij kwamen er van de 20-30 pitten 0 op. Ik heb het bakje daarna nog de hele winter en lente gewoon buiten laten staan (soms gaan dingen beter als je ze gewoon verwaarloost, dat is althans mijn ervaring), maar ook niks. Mijn vriezer is misschien te koud, -20, misschien bedoelden ze in dat stappenplan meer het vriesvakje van een koelkast, die zijn minder koud. Ik weet het niet.

 

Als ik het nog een keer zou proberen, zou ik denk een aantal pitten een beetje afvijlen (die tip kwam ik onlangs ergens tegen).

 

Ik hoop dat het bij jou wel lukt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring maar ik ga ook een aantal vruchten proberen te kweken uit pit. Volgens mijn informatie moeten ze in de koelkast (en niet in de vriezer). Maar wat maakt het uit, gewoon proberen toch? Hoeveel ruimte nement die paar pitten in. Een paar in de vriezer, een paar in de koelkast, een paar gaaf in de grond en paar afgevijld, een paar in zand, een paar in klei, een paar in water laten kiemen, een paar in het donker, een paar in het licht.

Ben wel benieuwd naar wat het beste resultaat geeft, misschien een nieuw topic: onze pitkiemervaringen

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mango gaat vrij goed, daarvoor moet je de pit openbreken met een mes ofzo, is best grote pit, en als je deze openbreekt zit er een vrij

grote niet echt zaad maar meer kiem in deze pot je op en zet hem op vochtige warme plek en dan gaat hij na een tijdje uitlopen.

Soms is de kiem verdroogt en kun je er niks mee, een kiem moet vers zijn wit/groen en soms zie je al ontwikkeling van de kiem direkt bij open maken

van de huls.

Opzich komt er een mooie plant uit met mooie grote bladeren, helaas ben ik die van vorig jaar verloren door de kou ze zijn wel kou gevoelig en vorst helemaal, denk dat je mango meer als kamerplant moet zien of patio plant die je vroeg binnen moet halen aan eind zomer.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mango wordt niet geent, kers natuurlijk wel de vrucht smaak is verassing en je weet niet welk ras of raszuiver maar dan nog een kers gaat natuurlijk niet opeens vies smaken omdat je hem zelf gezaaid hebt.

Hoofdzaak van enten is dat je geen metershoge boom krijgt en dat krijg je wel met een gezaaide.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...

Normaal gezien bij de meeste pitten een winter laten drogen...

 

Na de winter periode maart tot juni

 

Neem een pit of 4 en een vel keukenpapier

Het keukenpapier vochtig maken, Zeker niet nat!!

 

Draai uw pitten er in en hou het papier vochtig tot

De pit ontkiemd als dit gebeurd is voorzichtig planten in een ruime kweetpot met potaarde niet aandrukken en terug vochtig houden

 

Let op het fruit die je koopt in een winkel kan en is meestal al eens bevroren geweest

Dan is u pit ook dood! Dus nie meer bruikbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal echt een koele periode nodig van 3 a 4 maanden en wellicht beter dat ook nog voorafgegaan door een warme periode van 2 maanden.

Koude periode bij rondom 4 graden. Het is zeer goed mogelijk dat er al pitten gaan kiemen tijdens de koude stratificatie. Schimmelgevoelig bovendien...zeker als pitten niet helemaal schoon zijn. Eerst drogen verbetert resultaten zeker niet....het slapende embryo in de pit kan daardoor verdrogen = doodgaan. Wel kun je de pitten gekoeld en afgesloten enkele maanden bewaren voordat je de noodzakelijke voorbehandeling inzet.

 

Is het je al eens opgevallen dat onder een kersenboom waar jaarlijks vele honderden pitten onder vallen er eigenlijk (bijna) nooit een pit kiemt?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gezien bij de meeste pitten een winter laten drogen Let op het fruit die je koopt in een winkel kan en is meestal al eens bevroren geweest

Dan is u pit ook dood! Dus nie meer bruikbaar.

 

 

Mag ik vragen waar je deze wijsheid vandaan haalt?

 

Ooit er zelf al in geslaagd om een pit te laten ontkiemen?

 

Sorry, maar deze info rammelt aan alle kanten en hier heeft werkelijk niemand wat aan.

 

In verschillende topics heb ik tips aangedragen die wel leiden tot succes, Ook het bericht van weknow is erg nuttig, volg je deze adviezen dan kun je vrijwel elk zaad laten ontkiemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in de tuin vind ik regelmatig kiemende kersenpitten in de zomer. Door de verspreiding gok ik er op dat ze door vogels uitgescheten zijn. Die hebben dus niets van koude stratificatie gehad, maar kiemen wel (opengescheurd en een klein wortelstekeltje er uit). Ik heb echter nog nooit geprobeerd deze de planten (ik heb aan drie kersenbomen voldoende).

 

Voor de wetenschap kan je altijd proberen een gedeelte te verwarmen, koelen, bevriezen etc.

 

Een niet geënte boom zal echter minder goede eigenschappen hebben. De smaak zal wel OK zijn, maar ziekte gevoeligheid, groei, vorm etc zullen "anders" zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in de tuin vind ik regelmatig kiemende kersenpitten in de zomer. Door de verspreiding gok ik er op dat ze door vogels uitgescheten zijn. Die hebben dus niets van koude stratificatie gehad, maar kiemen wel (opengescheurd en een klein wortelstekeltje er uit)

 

De door vogels gegeten kersenpitten in de zomer werden wel degelijk gestratificeerd, de uitgescheten niet verteerde pitten zijn daarna in rust gegaan en hebben vervolgens een winterperiode (koude) ondergaan vooraleer ze in de lente spontaan zijn gaan kiemen. Alles op een normale natuurlijke manier.

 

Onder een kersenboom vind je vaak wel veel lege zaden maar zijn vrijwel na een winterperiode al lang opgepeuzeld voor de muizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...