Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.
Moestuinseizoen van Beukwood
  • updates

    107
  • reacties

    561
  • bezoekers

    72779

Entries in this blog

Afgelopen week druk bezig geweest om het huis vrij te maken van net ontkiemde plantjes! Afgelopen juni zijn alleen de kolen nog niet gezaaid voor die ‘batch’ maar verder is alles gezaaid, ontkiemd en binnen 8 dagen uitgeplant op de moestuin. Gisteren toch nog als laatste ‘piece of mind’ actie snel de tomaten gesnoeid zodat ik niet terug ga komen in een oerwoud: Before: En after: Verrassend genoeg was ook de eerste gekleurde tomaat zichtbaar: Tiger Striped stelt nooit teleur! Verder weet ik
Vanavond toch nog naar de moestuin kunnen glippen om van zoveel mogelijk plantjes in trays af te komen:   Dit veld, waar gisteren de doorgeschoten pastinaken stonden, even omgespit.      Spruiten, boerenkool en laatste overtollige kolenplantjes van de 1 mei lichting neergezet:      Vervolgens anti-insektenkooi van voormalig aardbeienveld er weer overheen:     Voor de oplettende kijker:   Dat was dus de kooi rechtsonderin w
Weer een avondje op de tuin door kunnen brengen, waarbij ik zoveel mogelijk heb proberen uit te planten.   10 soorten meloen en totaal iets van 18 plantjes in de glazen bak kunnen zetten. De pinda’s staan rechts.    Zoete aardappel veld is bijna vol met scheuten die stapsgewijs van 4 zoete aardappels komen.  kievietssnijbonen die vorige week zaterdag gezaaid zijn uitgeplant:          Daarna de wortels uitgedund in de worte
Inmiddels zijn we weer een weekje verder en hebben we wat op de tuin kunnen doen. In voorbereiding op mijn vakantie en met het heerlijk regenachtige probeer ik nog zoveel mogelijk uit te planten.    De tomatenplanten zijn gesnoeid en zijn inmiddels de 2 meter in lengte voorbij:          Pinda’s zijn uit de trays in een schoongemaakte glazen bak gezet:      Ik heb daar met pijn in mijn hart het worteldoek opgerold zodat de pinda’s k
Hier weer even een statusupdate:   inmiddels 6,5 kg aardbeien mogen oogsten!    Het veld van 55 doordragende aardbeien zit elke 3 dagen met blozende wangetjes op mij te wachten… ondanks de regen eigenlijk verrassend weinig rot.             het eenmalig gevende veld van 165 plantjes brengt wat logistieke uitdagingen met zich mee… vooral omdat ik nog een anti-insektenkooi erachter heb gezet die alles blokkeerd..     
Hier weer een statusupdate van de moestuin: na 8 dagen eindelijk de tijd weer gevonden ernaartoe te gaan tussen het naverhuizen door   Doodsbang dat het reservoir van mijn hydroponics leeg zou zijn ging ik met lood in de schoenen naar de tuin:                Gelukkig alles nog in topvorm. Slechts 100 liter van de totaal 300 in het hele systeem verbruikt. Totaal gok ik ongeveer  200 bloemen nu in bloei en de eerst
De tomatenplanten waren inmiddels 90 centimeter hoog op de vensterbank en ik werd zenuwachtiger en zenuwachtiger....   Van de week het voor elkaar gekregen om de kas schoon te vegen en vervolgens met een dompelpomp de prut in de buizen eruit te blazen.. Resultaat na de schoonmaaksessie:     Vanavond de kans gevonden om de grootste planten naar de kas te verplaatsen.... 2 uur later zag het er zo uit:      Ook een symbolische dag want de eerste 3
Hier een hele snelle update:    De laatste tulpen kunnen plukken:        De planten binnen gaan als een raket:    Komkommers en courgettes komen net op:      De tomatenplanten en paprikaplanten inmiddels 60 cm hoog.... Ik voel de druk om de broeikas klaar te hebben binnen 1,5 week... anders ga ik de planten beschadigen als ik ze in de hydroponics zet... Mijn 3D printertje is al een week non-stop aan het printen om alles ger
Inmiddels ben ik 1 week verhuisd naar ons nieuwe huis en begint het hier langzaamaan normaal te worden. Nu het internet gisteren is geinstalleerd, durfde ik het huishouden ook even alleen te laten en snel naar de moestuin te gaan om EINDELIJK mijn plantjes uit te planten!   's avonds 20:00 aangekomen.. 22:00 natuurlijk te donker om nog iets te doen, maar ik heb gelukkig nog rond de 125 plantjes uit kunnen planten!   Huidige status:    Het aardbeienveld van de 165 vr
Terwijl ik mijn verhuisweek zit, hier even een hele snelle statusupdate:   Gezaaide sla, andijvie, prei, lente-ui en kolen van februari zijn aan het afharden in de buitenlucht:     Binnen staat de maart batch die ook redelijk is opgekomen:     15 maart zijn 35 soorten tomaten gezaaid. 33 ervan zijn opgekomen en ik ben nu als een gek netpotjes aan het 3D printen zodat ze ook in een potje met hydroponics voeding kunnen komen te staan:    
Na 2 maanden hard verbouwen en het even negeren van de moestuin, was vandaag toch echt de dag daar.   Zoontje van 1,5 jaar ziek en daarom kon er niet geklust worden…maar wel even gluren hoe de tuin eraan toe was.   Onderweg naar de tuin, was ik me op alle negatieve scenario’s aan het voorbereiden: Broeikas ingestort, de met plastic bedekte anti-insektengaas kooien door het regenwater ingestort, de hele tuin vol met onkruid of dan de prei toch beschimmeld of verdroogd… niets w
Hier even een snel berichtje vanaf mijn kant:    In de afgelopen 7 weken ons nieuwe huis van onder tot boven verbouwd!  Vol trots even een sneak preview hoe de woonkamer er nu uitziet..... plintjes op de muur, stopcontacten monteren, kozijnen verven en daarna weer klaar voor een nieuw moestuinseizoen!     Voor de mensen die opletten: Ja... helemaal achterin die tuin zie je rechts de kruidenbakken... En in die kruidenbakken staan al sinds eind November,  6
Zondag toch nog even 30 minuten naar de tuin kunnen glippen, om te kijken hoe alles er nog bijstond!   Zo:       Even mijn eigen beleving kort samengevat: Retetrots op mijn spruiten, de grootste knolselderij ooit (voor mij) uit zaad en zo trots op mijn bloemkooltje midden december 😜      Daarnaast De dahliaknollen weten te rooien:      De laatste bloemetjes van de dahlia's op een vaasje gezet:     En ui
Hier weer even een update,   Tussen de buien door het toch voor elkaar gekregen het malletje voor de broeikas af te stellen zoals ik wilde en de helft van de "vertikale" latten te boren.      Het resultaat van het fijnstellen was na 10 testen de onderstaande foto rondom het gaatjes boren... om het in perspectief te zetten... de diameter van de 4 gaatjes is 2 mm, dus ik denk dat we nu wel duidelijk tot ongeveer 0,5 mm nauwkeurig konden boren.     
Hier even een snelle update:    De hele week overal uurtjes vandaan gesprokkeld om aan de broeikasupgrade te werken! Nog even een tekening hoe de kas eruit moet gaan zien:       Helaas is mijn schuurtje niet heel groot en daarom zijn er bepaalde dingen die buiten moeten plaatsvinden! Hier houdt op dit moment de regen me het meeste tegen om verdere voortgang te maken:    Kort samengevat:    1. Alle latten van de hele nieuwe broeik
Afgelopen week relatief veel uurtjes kunnen sprokkelen om wat met de moestuin te doen! Inmiddels is vrijwel alles alweer klaar voor het nieuwe seizoen en ben ik begonnen met de winterupgrade klusjes/projectjes!   Allereerst heb ik op de tuin de eerste lichting witlofpennen geoogst en de nieuwe laatste batch in de koude bak gelegd om het loof af te laten sterven: De pennen zijn niet heel breed, maar af en toe zit er toch een goede jongen tussen:      
Zoals beloofd is hier eindelijk de evaluatie van het Moestuinseizoen 2024! Het idee van deze blog is om stap voor stap, het oorspronkelijke plan van 2024 door te lopen en concreet te vertellen wat er goed ging en wat we volgend jaar anders gaan doen om nog meer succes te hebben.     Een gevoel voor hoe mijn tuin er in Juni dit jaar uitzag:      En later in Juli:      Hieronder het oorspronkelijke plan van hoe de moestuin werd ingedeeld met het
De afgelopen weken drukker bezig geweest met het thuisfront dan de moestuin. Na 2,5 week minimale tijd besteed te hebben aan de moestuin, begon het nu dan toch echt te jeuken om er weer naar toe te gaan.   Allereerst omdat de anti-insektenkooi met plastic eroverheen, met daaronder prei, bezweken was door het gewicht van het regenwater op het plastic. Dit konden we natuurlijk voorspellen maar ik was natuurlijk weer ongeduldig om het plastic te plaatsen en had vervolgens geen tijd om ook
Zondagmiddag met mijn dochtertje van 4 jaar ditmaal de tuin onveilig mogen maken en met alle nattigheid in het vooruitzicht, maar besloten dat het tijd is voor de wintervoorbereidingen en grote opruimen/ontruiming!   Allereerst zondagmiddag al het nodige weg kunnen halen en tegelijk moest/mocht ik mijn dochtertje zien te vermaken... vervolgens maandagochtend voor alle regenbuien de klus aardig kunnen voltooien. Hieronder wat foto's van de huidige laatste status rond 13:30 vanmiddag:
Vorige week een weekje voor mijn werk in Keulen moeten/mogen doorbrengen! Overdag daar 25 graden maar 's avonds net zo vlug weer 12 graden gedurende de nachten. Het werd erg duidelijk dat de herfst duidelijk aan het intreden is!   Thuisgekomen na dit weekje uiteraard op zaterdagochtend meteen naar de moestuin gehaast om te checken of mijn broeikas nog leefde! Yes! Gelukkig, die hadden het 7 dagen zonder mijn aandacht gered en autonoom op mijn computerchips  iig geen abrupt einde van mi
De afgelopen 3 weken was ik heeel druk met alles wat niet moestuin heet... dochtertje 4 jaar geworden, druk op werk, mensen die ik als eenmalige BABS moest trouwen. Daarom deze weken vaak 1 of 2x per week 's ochtends een uurtje uitsluitend kunnen oogsten. Gisteravond eindelijk 2,5 uur op de tuin kunnen doorbrengen.    Zo ziet het er nu uit:    Sla en andijvie grotendeels doorgeschoten. Wel gisteren weer de nieuwe lichting plantjes van sla en andijvie neer kunnen zetten.
Hier weer een fotoupdate met weinig woorden:   Oogst van vandaag:     Oogst van afgelopen zaterdag:           De aardbeien verdwenen in de mond van mijn zoon, nog voordat ik de foto kon nemen.. Channa’s bloementuin op zijn mooist:         En in de koude bak hebben de 14 aardbeienplanten plek gemaakt om de ruimte aan de meloenen te geven. De 14 planten zijn gerooid nad
Afgelopen dinsdag een hele dag op de tuin kunnen besteden! Inmiddels is alles weer vrijwel onkruidvrij en zijn er 3 plantvakken voorzien van 1,5 m3 aan gecomponeerde paardenstront (links in beeld). Hierop zullen de doordragende aardbeien komen en waarschijnlijk nog spontaan een batch met winterpenen.     Zelf was ik stiekem wel trots om de geordende maisplanten nu ook te zien 😛 . Ervoor de nieuwe aardbeienplanten voor 2025.     Sperziebonen zullen er over 1 we
Eindelijk is de zomer aangebroken!   De afgelopen dagen ben ik zelf alleen al energiek geworden vanwege de vele zon en uiteraard doet de zon ook niets anders dan goeds voor de plantjes op de moestuin!!    Woensdag het voormalige wortel/uienveld omgespit en zoveel mogelijk paardenstaarten hier verwijderd.     Daarna meteen de opgevangen aardbeienscheuten hier uitgeplant in de hoop dat ze de warme dagen gaan overleven! Het lijkt erop dat 3 van de 81 plantje
Hier weer een snelle fotoupdate met weinig woorden:    Onkruid weggetrokken en eerste oogst boontjes:        De preischachten hoop ik wit te krijgen door deze pvc buizen eromheen geschoven te hebben:      De restjes van het uitdunnen: een mooi kilootje prei!      Wat snapsnots van hoe de rest eruit ziet op dit moment:                In de

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.