Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.
Moestuinseizoen van Beukwood
  • updates

    107
  • reacties

    561
  • bezoekers

    72782

Entries in this blog

Na de tip van @Kevins Moestuin dat mijn cantaloupmeloen toch hoogstwaarschijnlijk rijp was, vandaag 's avonds toch een uurtje naar de moestuin kunnen gaan en de jongen in kwestie kunnen oogsten. Onderweg naar huis geurde de auto al helemaal naar meloen en thuis moest ik hem dan dus ook meteen proberen. Hier het resultaat van 162 dagen aandacht en liefde:        En ja het klopt.. hij smaakte precies zoals hij eruit ziet!   Daarnaast nog even op de tuin ee
Nog 2,5 maand en dan is de uitgerekende datum voor ons tweede zoontje of dochtertje. Met dat in gedachten wilde ik er een fantastisch moestuinseizoen van maken want wie weet kost het de jaren erna toch wat extra moeite om genoeg tijd voor de tuin te hebben. Misschien dat ik daarom af en toe extra stil sta bij de kleine dingen in de tuin. Vandaag leg ik graag uit wat die kleine geluksmomentjes voor mij zijn:    De oogst van afgelopen zaterdag. Inmiddels ben ik hofleverancier van tomaten
We zijn inmiddels weer een maandje verder dus hierbij maar weer een nieuwe update:  Op de vervelende wind na die mijn gladiolen in "niet meer recht" heeft verandert en de maisplanten net wat schever laat staan dan ik hoopte, heb ik verder niks te klagen:   De tuin ziet er nu zo uit: Zoals je ziet maak ik gebruik van hulptroepen.  Inmiddels heb ik thuis nog een laatste lichting van iets van 400 plantjes gezaaid: Sperziebonen, Snijbonen, Sla, Andijvie, Koolrabi, Venkel, Broccol
Na een weekje in Griekenland doorgebracht te hebben, vandaag weer een kijkje op de tuin kunnen nemen.  Mijn pa heeft me gedurende de week op de hoogte gehouden met wat foto's van de kas, wat me een gerustgesteld gevoel gaf (ik ben ook niet het type die stil kan zitten, dus tijdens een weekje in Griekenland tel ik de dagen af om weer terug naar de tuin te kunnen gaan. )   Vooral de mais was indrukwekkend hoe deze in een week tijd iets van 0.5 meter heeft kunnen groeien.
Na een weekje weggeweest te zijn van de tuin omdat ik voor werk in het buitenland zat, is het altijd even spannend hoe de tuin eraan toe is na supervisie van mijn vader.  Gelukkig viel het alles mee! Behalve 10 aardbeienplanten die aan het snakken waren naar vocht, deed alles het verder prima en was het duidelijk dat de boel was gegroeid.    Ik had wel een gelukje: In de kas was afgelopen week een tak van een tomatenplant naar beneden gezakt als gevolg van het gewicht van de tomat
Hoi Allemaal, na de geboorte van mijn eerste dochtertje en het bouwen van een tweede verdieping op mijn huis werd het hier op het forum vanaf mijn kant wel heel stil bij gebrek aan tijd. Inmiddels heb ik nog 4 maanden te gaan voordat het tweede zoontje of dochtertje weer geboren gaat worden dus dat betekent dat we deze maanden extra in onze belangrijkste hobby moeten investeren!!   Hierbij wat foto's van de huidige stand van mijn moestuin:    De middelste "glimmende" strook v
We zijn weer dik een maandje verder. De moestuin is klaar voor de nieuwe plantjes en de jonge plantjes hebben de afgelopen dagen mogen afharden.  De laatste grond is ook geprepareerd:     Wellicht nog beter nieuws is dat de gaten waar de muizen door konden binnenglippen op zolder zijn dichtgemaakt en dat we sindsdien geen vraatsporen meer hebben gezien. (Dankjulliewel voor alle tips!)   Een paar weken geleden:   Inmiddels:    
Een week of drie geleden een hele hoop zaadjes in trays gezaaid en deze kwamen mooi op. Ik was volledig in de beleving dat  we een mooie start van het nieuwe seizoen hadden gemaakt.   Kwam ik vorige week terug van een bedrijfstripje naar Duitsland. Nieuwsgierig naar de groei die de plantjes in 3 dagen hadden gemaakt....    Shock! Alle niet giftige plantjes waren ongeveer met de grond gelijk gemaakt...  Dit zijn 2 van de paprikaplantjes die het nog hebben overleefd maar ze zijn n
We zijn weer een maandje verder dus weer tijd voor een update: De zolder:       De verschillende paprikarassen lijken zich nog goed te vermaken. In het begin was ik actief bezig met bevruchten bang dat ik kansen zou missen... inmiddels is het duidelijk dat dat geen probleem gaat zijn en de strategie is nu eerder andersom: bloemen wegknippen en Max 5 vruchten laten hangen.    Ras Thomson & Morgane is mijn persoonlijke favoriet met hier een foto genomen in het
Allereerst wil ik jullie allemaal een vruchtbaar jaar toewensen met weinig ongedierte en dat alle mooie wensen maar uit mogen komen!  Om alvast wat inspiratie voor de zomer te geven: Inmiddels 3 maanden na de zaai op zolder verder en de paprikaplanten doen het goed:     Na de snoei van heel veel aftakkingen en het verwijderen van bloemknoppen, beginnen nu de eerste bloemen wel hun kans te krijgen.               
Na een weekje of 3 niet op de tuin te zijn geweest verwachtte ik dat alles in de kas verlept zou zijn en waarschijnlijk uitgedroogd omdat de hydroponics zou zijn opgedroogd. Niets was minder waar: de wedstrijdpeper liet nog 30 rode pepers zien    Bulgaars peperplantje hing helemaal vol    en er waren zelfs nog tomaten te oogsten (hoewel het merendeel oneetbaar door de phytoftera)  Uiteindelijk wel alles gerooid en dit was de toestand na de sessie:
Langzaamaan zie ik hier op het forum de stilte weer terugkeren omdat het seizoen helaas ten einde loopt....   Maar niets is minder waar! We gaan weer beginnen op zolder! Na afgelopen jaar succesvol op zolder gekweekt te hebben, gaan we het deze winter nog beter doen! Ik heb even kritisch naar mijn opstelling gekeken en een paar aanpassingen gemaakt:   1. De lichtintensiteit is naar beneden geschroeft en zit nu volgens een app op 1700 lux op buishoogte. Lijkt erop da
Zo even wat radiostilte vanaf mijn kant maar ik denk dat ik een excuus heb: sinds 3 weken ben ik vader van een dochtertje!     Behalve dat je nachtrust in drieën wordt opgesplitst ook het voordeel dat ik 6 weken vrij heb van werk.   Rondom de wedstrijdpeper enorme productie gehad maar ik vrees dat de eerste plek buiten bereik is voor me. Hier beneden de oogst van 1 week.     De kas:          
Vanavond toch nog even naar de tuin geweest in de beleving daarna eerste in de wedstrijdpeper competitie te staan! Wat een deceptie toen bleek dat op de meetlat ze toch nog geen 20 cm voorbij waren en ook het besef dat hydroponics niet automatisch wint van in aarde groeiende planten liet de vrolijke boventoon vandaag toch zachter klinken.     Aangezien we toch in de negatieve sferen verkeren hierbij de aanblik hoe de rechterkant van mijn kas eruitzag: De komkommerp
Vanmiddag even snel naar de kas gegaan tijdens lunchpauze om het systeem van voedingsstoffen te voorzien. Ik zal eerlijk zijn: ik zit met een ontwerpfout... als mijn reservoir die mijn planten in hydroponics voorziet van water te leeg is zorgt de arduinochip er automatisch voor dat het systeem weer wordt gevuld met water.    Het reservoir is ongeveer 200 liter maar de plantjes drinken ook 100 liter water per dag. Kom ik na 3 dagen weer bij de kas dan zie ik dus mijn reservoir volledig vol
Afgelopen zaterdag was het tijd voor een snoeisessie in de kas om een beetje de controle terug te krijgen:   Before:     (en na 2.5 uur snoeien en opbinden in de verzengende hitte) After:     Wat mooie vruchten kwamen tevoorschijn:      Bulgaars tomatenras ‘Buffalo heart’   2 soorten meloen     iets Oranjes kwam tevoorschijn achterin de kas...     En van dichtbij nog veel mo
Na een weekje weer op de tuin geweest: een aangename verrassing:   De kas vrijwel niet meer begaanbaar. Morgen ga ik weer drastisch snoeien:     puntpaprika’s beginnen te kleuren    een poging de wedstrijdpepers in beeld te brengen... had ze nooit midden in de kas moeten plaatsen        Een vijftal komkommers lemon apple klaar om te oogsten.   De tomaten:     En buiten:   D
4 daagjes niet op de tuin geweest maar alles stond er nog goed bij:   Oogst van vandaag:     Weet niet wat het is dit jaar maar elk bietje is zo groot als een tennisbal en puntgaaf! Tijd om mijn collega’s blij te maken.   alle vers geplante plantjes van zondag zijn gelukkig aangeslagen met het milde weer:     o.a. De kouseband heeft de transfer goed doorstaan.   De kas liet wat beperkingen zien als het gaat om er fatsoenlijk do
Laat ik maar meteen met mijn hoogtepunt van de dag beginnen:  voor 3 personen doperwten kunnen oogsten!    Waarom is dit zo bijzonder voor mij... al 4 jaar lang zet ik elk jaar een stuk of 40 plantjes in de zandgrond waarop ik teel.  Eigenlijk elk jaar zie ik dat de plantjes rond een centimeter of 40 en een paar peulen bleker worden en de hint geven dat de energie op is. Daardoor kan ik wat rauwe doperwten snacken gedurende een paar weken maar nooit genoeg om een maaltijd te creëre
De meloen houdt zijn tempo van groeien vast. In de tussentijd ook nog 2 anderen kunnen bevruchten.         Een van de wedstrijdpepers even de juiste voorbereidingen gegeven voor aankomende week.      De meest sterke plant ziet er zo uit van onder:       De oogst van vandaag:     tomaten in de kas tonen een weelde aan bloemen:     Komkommer Lemon Apple bijna klaar
bezig met de aansturing van het automatisch sproeisysteem... het laatste wat nog nodig is om alles automatisch aan te sturen.    broccoli en hierbeneden bloemkool in ontwikkeling. 3 koolwitjes hebben het voor elkaar gekregen in mijn antiinsectennet te kruipen en ik heb een honderdtal eitjes gespot op de bladeren. Maar ik denk dat de planten groot genoeg zijn om nu de rupsen te overleven.   Aubergine in wording. Hieronder een foto van de rechterkant van de
De laatste dagen lekker bezig geweest in de tuin. Ik had niet gedacht dat ik het ooit kon zeggen maar ik lijk echt op dit moment onkruidvrij te zijn.    Eerste radijsjes van het seizoen geoogst:     Na de eerste test in de kas gaan nu langzaamaan ook de andere planten van mijn zolder naar de tuin. Zie hoe slecht het wortelgestel ontwikkeld is maar toch geen verkeerde paprikaplant     De draden zijn al gespannen voor als de planten onde
Een snelle update van hoe het er hier aan toe gaat in de tuin:    overzicht:     Bloemkool en broccoli zijn aangeslagen van de eerste Zaaireeks en inmiddels staan 50 plantjes venkel, koolrabi, gele witte en romanesco bloemkooL onder antiinsectengaas (op 3 tijdstippen gezaaid over 2 maanden verspreid)     Rettich boven de grond:     en sla en andijvie zijn bijna oogstjaar. Hier het aardappelveld. Grotendeels alles boven de grond.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.