Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoi,

ik ben hard aan het puzzelen voor de kas (serre) in de tuin in te plannen, echter nogal strikte bouw voorschriften maken dat ik niet de ideale plaats kan gebruiken.

mijn vraag... hoe belangrijk is de orientatie van de kas? Ons perceel loopt van zo naar nw. (dus zo goed als diagonaal linksboven - rechtsonder)

Ik kan de kas zo richten, maar dan vang ik de schaduw van het tuinhuis op de kop.

Of ik zet de kas dwars op ons stuk, met de lange zijde naar de zuidoosten kant.

Gezien het tuinhuis ook een goothoogte van 1.8 meter heeft... dan moet je daar toch best wat af blijven he? Want anders heb je schaduw 's morgens.

Ik heb 3 opties

plan26311397568769.jpg

optie 1 is dwars, niet ideaal heb ik gelezen maar ik kan dan wel redelijk ver van het tuinhuis blijven - een meter of 2.5

optie 2 is wellicht de beste, maar dan staat de serre in het midden van de gazon (de tuin loopt nog verder door naar achter maar daar mag ik niets bouwen) en het zicht is compleet weg, en de kinderen hebben geen gazon meer voor te spelen.

optie 3. is het meest uit het oog, maar dan staat het redelijk dicht bij het tuinhuis en ik vrees voor de schaduw.

Mijn plan is ongeveer gebaseerd op een serre van 3x6. Ik dacht dat dit een mooie maat was. Echter... het past dus niet goed. Misschien moet ik kleiner.

Ik kan ook denken aan iets meer vierkant, maar dan gaat de nok te hoog worden.

ik verwelkom elk idee...

Patrick

Geplaatst:

Ik zou nemen wat het gemakkelijkst is en het minst schaduw heeft.

Dat is optie 1 denk ik.

De zon kan je altijd temperen met schaduwdoeken.

Schaduw kan je daarentegen niet omvormen tot zon. Dus volle zon is imo het beste.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Ik weet niet hoe spectaculair je "tuinhuis" is maar die kan je ook nog verplaatsen naar de schaduwhoek,het is een hele operatie maar het kan.

Anders denk ik idd ook 1.

Geplaatst:

neen, het tuinhuis verplaatsen is totaal geen optie. Eigenlijk is dat een bijgebouw met een enorme fundering onder.

Geplaatst:

En je serre in versie 2, maar meer naar het huis toe ? Staat dan wat in het midden, maar je krijgt uit het oosten de zon , het zuiden, en het westen heb je pas 's avonds wat last van de bomen. Als er plaatst genoeg is, kan je een pad tussen serre en tuinhuis maken, of je serre voor een stuk tegen de muur van het tuinhuis enz..

Geplaatst:

Heb er een tijdje naar zitten turen. Geloof dat ik voor optie 3 zou gaan. Je vangt daar best wel veel zon uit het oosten, er vanuit gaande dat er daar aan die kant geen schutting of haag staat op je tuingrens.

Oost is dus redelijk vrij. ochtendlicht. opwarmen kas. Rond 9-11 uur heb je schaduw op de kas ( op het voorste stukje ), maar dan staat de zon al een klap hoger. Er komt veel zon over het schuurtje heen. Maar inderdaad, daar heb je deels een stukje schaduw. Op zuid heb je geen schaduw meer en daarna ook niet meer.

De kas staat wat uit zicht ( mocht je dat willen ) Pakt wel even wat schaduw ( hoog zomer valt dat erg mee hoor )

Geplaatst:

na deze antwoorden besef ik dat ik beter een foto had kunnen delen, want de buur heeft een hoge haag ook.

Dus die optie 3 is wellicht echt niet de goede.

2014-04-16-0934951397638467.45

dit is genomen iets voor 10 deze morgen.

De 2 grijze bakken geven de voorkant van optie 2 aan. De houten paaltjes in het kippenhok zijn ongeveer het midden van optie 1.

Je ziet de schaduw, heel afhankelijk van het seizoen hoe laag en hoe lang die daar blijft.

Het zijn eigenlijk dingen waar je nooit echt op let bij een siertuin, maar nu dat mijn eerste moestuinbed er ligt... is mijnen eurocent gevallen dat ik daar meer rekening had mee moeten houden.

nu op 11uur is de schaduw juist tot voor het moestuinbed teruggetrokken.

Patrick

Geplaatst:

ik weet dat er enorme verschillen zijn in zonnestand. We hebben een redelijke grote installatie van PV zonnepanelen op het dak en je kan immense verschillen zien door het seizoen. Wat ik niet weet is hoe dit allemaal op een kas inspeelt.

Ok - je vangt wel de zon met het dak van de kas, dus je hebt een beetje opwarming maar geen licht onderaan aan de grond als ik te dicht bij de haag en het tuinhuis kom... dus ook weinig groei denk ik. Ik merk het nu met de zaailingen die in huis staan, ze komen meestal wel uit maar er is gewoon te weinig licht in de eetplaats om goed te blijven groeien.

Patrick

Geplaatst:

omwille van stedenbouwkundige voorschriften mag dit niet.

Als je goed ziet op de foto was ik daar al begonnen met graven... tot ik het nieuws kreeg dat dit absoluut niet mocht.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...