Perzik zaaien

Plaats hier je vragen, tips en berichten over fruit en noten
Dennis29
Moestuin Seizoen: Bekijk update (13)
Woonplaats / locatie: Noord Holland

Perzik zaaien

Berichtdoor Dennis29 » Wo 14 Sep 2011, 16:25

Dus ik kan een pit in de grond steken en als die ontkiemd verder opkweken?
Topic gesplitst van een reeds bestaand topic: wilde-teller-perzik-t228.html

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (259)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Re: Wilde/Teller Perzik

Berichtdoor appelvrouw » Wo 12 Okt 2011, 09:42

Ja wie heeft ervaring met het zelf zaaien van een perzik?
Ons oude voorhuisje ( 2 tot max 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

geedee
Moestuin Seizoen: Bekijk update (112)
Woonplaats / locatie: Eijsden-Margraten

Berichtdoor geedee » Wo 12 Okt 2011, 10:19

Ik had jaren geleden een grote perzikboom.....te veel om te plukken en op te eten...dus het jaar daarop stonden kleine boompjes onder die grote...de pit zat er nog aan en de nieuwe plantjes waren een cm of 30 hoog.
Ik heb die uitgeplant (een stuk of 6 en uiteindelijk na een jaar of 3 ..4 waren ook dat hele boompjes geworden die gewoon perziken hadden...

Ik heb ze nu niet meer, hebben plaats moeten maken voor andere dingen....maar ik zou dus gewoon een hele perzik op t najaar op de aarde laten liggen.....zo deed die boom dat toen zelf ook :D

hansm
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: n-holland

Berichtdoor hansm » Wo 12 Okt 2011, 12:17

Persica heeft pas uitgelegd hoe te zaaien, ik volg dat op en komt erop neer dat je pitten neemt die je
NIET eerst laat drogen maar stratificeerd door ze in bakje met laag zand te leggen, tot eind oktober in je schuur en daarna bakje met zand en pitten tot voorjaar in ijskast,
en in voorjaar oppotten en bv in kas etten.
(zelfde zaaimethode werkt denk ik bij alle steenvruchten soorten)
Players only love you when they're playing.

Persica
† 20 december 2016
Woonplaats / locatie: Gelderland

Berichtdoor Persica » Do 13 Okt 2011, 09:45

Ik heb goede ervaringen met het zaaien van pitten: perzik, nectarine, en zoete kers.
Maar ook met het zaaien van een vijg :-)

Maar wat was de vraag precies?

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Do 13 Okt 2011, 09:57

De vraag is hoe te zaaien, dat wil zeggen, in welke grond, in welke tijd, in kas of volle grond etc. Dank
Ons oude voorhuisje ( 2 tot max 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Persica
† 20 december 2016

Berichtdoor Persica » Do 13 Okt 2011, 10:41

Indien je een pit hebt die al aardig ingedroogd is, (dit is niet gunstig trouwens) valt er soms nog wel wat te redden.
De beste optie is en blijft, pit uit de mond, zo in de grond :-)

Je tikt de harde kern voorzichtig met een hamer open, dus twee helften vallen uit elkaar en je neemt het uideindelijke zaad, dit leg je in een bakje met water en laat dit een nachtje weken.
Zoals vrijwel alle fruit pitten of zaden hebben deze een koude periode nodig om uberhaupt te kunnen kiemen. Leg het zaad/pit met of zonder bast/schil in een bakje met wit vochtig, niet nat !! zand en dek dek de pitten toe met wat zand en plaats het tot half maart in de koelkast/frigo, nee geen vrieskist.

Je ziet vanzelf dat de kiem gaat groeien, meestal verschijnt eerst een witte wortel. Plant de kiemende pit op een beschutte plek, of in een pot, geen mest ! wel gewone losse tuinaarde of potgrond uit een zak, perzik/ nec boompjes groeien snel, vanaf een halve meter hoogte een planttstok ernaast zetten, na drie jaar kun je de eerste paar vruchten al verwachten.
Deze simpele methode is te gebruiken voor alle steen en pit vruchten dus ook pruim appel peer, druif amandel, kers, kiwi, bessen,..... ze hebben allemaal een 'winterse kou' nodig om te kunnen ontkiemen.
Stratificeren is het mooie woord hiervoor.

Je kunt de pitten ook rechtstreeks buiten 'zaaien', maar zeer grote kans dat muizen of ander gespuis er mee weg is, ...

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Do 13 Okt 2011, 11:41

Persica schreef:
Je kunt de pitten ook rechtstreeks buiten 'zaaien', maar zeer grote kans dat muizen of ander gespuis er mee weg is, ...

Maar dus altijd de bolster openmaken ook bij het buiten zaaien?

Dank Persica, ik ga het proberen. De pitten heb ik uit verrotte perziken geplukt die onder de boom lagen..nog nat dus..en de laatste week vervoerd in een emmertje natte aarde dat zal het probleem dus niet zijn.

Ik dacht een deel binnen in koelkast en een deel in de kas te doen.

hansm
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: n-holland

Berichtdoor hansm » Do 13 Okt 2011, 12:02

Verdorie dat van de bolster openmaken heb ik vorige x gemist, ga ik alsnog doen.
maar zozie je maar weer toch handig Jet dat je nog een x gevraagd hebt.

Persica heb jij toevallig meerdere soorten vijg bomen, ik zoek nog stekken van andere dan brown turkey, carsia.
Players only love you when they're playing.

Persica
† 20 december 2016

Berichtdoor Persica » Do 13 Okt 2011, 12:40

Ja uit gedroogde pitten (stenen), kun je pitten halen dit zijn dus de binnenste zaden, Je kunt dus ook amandelen uit zo'n netje gebruiken om te kiemen.
Pitten die je nu uit de rotte perziken plukt hoef je niet open te maken, die kiemen vanzelf wel.

@Hans ik heb maar 1 gezaaide vijg uit een pit van een Turkse vijg, geen idee of er ooit een vrucht aan zal komen, de plant is nu al 60 cm groot binnen een paar maanden :-)

Het is maar goed dat ik alles op foto vastleg :-) Dit zijn toevallig allemaal nectarine pitten, perzik is hetzelfde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Fruit en noten”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.