Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Perzik zaaien


Dennis29

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Hier ook begonnen met de platte perzik kweek.

 

Bij boerderijwinkel hier in de buurt aantal perziken gehaald.

Heb er toen gelijk na opeten 3 in een pot gedaan. (Zitten er nu 2 weken in ofzo).

Rest van pitten zitten in een zak. Die zijn inmiddels gedroogd. (Voor dit najaar).

 

Net bij de AH nog een bakje wilde/platte perziken gehaald. (Carioca)

 

Na deze gegeten te hebben gelijk met steen in pot stoppen of kraken en dan op vochtig zand in koelkast?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koude-periode (ik schat 6 - 8 weken) is gewenst om goed te kiemen.

 

Wat je ook kunt doen is de ""natuur" inschakelen. Pot met mengsel zand en grond ingraven en daarin een of enkele pitten. Best in wat (half-)schaduw. Na de winter zou een vruchtbare pit dan moeten uitlopen. Heeft als voordeel dat je niet in het najaar een jonge en kwetsbare kiemplant moet zien te overhouden. Najaar 2016 is de plant dan ca. een halve meter en kan uitgeplant. Wat een probleem kan geven is dat een platte perzik iets minder goed winterhard kan zijn dan een ras dat in ons klimaat goed groeit. Kijk eens waar de perziken die je koopt vandaan komen.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kraak tegenwoordig iedere pit in de bankschroef voordat ik deze een koude behandeling geef. Doordat de vruchten onrijp geplukt worden is bij zeker 80% van de pitten het zaad onvolgroeid en/of verschrompeld. Dan kan je lang wachten en hopen dat er wat opkomt.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koude-periode (ik schat 6 - 8 weken) is gewenst om goed te kiemen.

 

Wat je ook kunt doen is de ""natuur" inschakelen. Pot met mengsel zand en grond ingraven en daarin een of enkele pitten. Best in wat (half-)schaduw. Na de winter zou een vruchtbare pit dan moeten uitlopen. Heeft als voordeel dat je niet in het najaar een jonge en kwetsbare kiemplant moet zien te overhouden. Najaar 2016 is de plant dan ca. een halve meter en kan uitgeplant. Wat een probleem kan geven is dat een platte perzik iets minder goed winterhard kan zijn dan een ras dat in ons klimaat goed groeit. Kijk eens waar de perziken die je koopt vandaan komen.....

 

Thnx .. Ik ga van de platte perzik soort patio boom maken. Heb niet de ruimte voor een grote boom. De boom zal in een Boomcontainer komen. Dus in de winter binnen zetten is geen probleem.

 

Ik ga gewoon van alles proberen

- pit kraken en op vochtig zand in koelkast leggen

- pit gelijk in pot

- pit op vochtig zand in koelkast

 

Moet vast wel ergens een keer iets uitkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel iets om rekening mee te houden: Pitten uit 'vroege' perziksoorten blijken niet of nauwelijks levensvatbaar te zijn en kiemen niet...waarom ...? Omdat het vruchtbeginsel en embryo zich niet ontwikkelen.

 

Welke rassen wel of niet over vruchtbare pitten beschikken is moeilijk vast te stellen.

 

Hiervoor moet je al enige kennis hebben over verschillende geïmporteerde perzikrassen.

perzik zaaien is dus niet altijd succesvol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hier vandaag 2 bakjes gekocht bij de lokale Aldi met daarin wilde platte perziken. Ga er vandaag al wat opeten, de pitten kapot hameren en dan de binnenste pit even de koelkast in om dan eind deze week uit te zaaien in bloempotjes.

 

Kijk al uit naar de boompjes in wording

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met appel en kers lukte dat toch

 

Met appel zou - soms - nog wel kunnen. Met kersen lijkt me erg sterk, tenzij je wat kunt toveren.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die appel en kers zal je wel niet plat geslagen hebben toch?

 

Hier is appel ook al enkele keren gelukt, maar dan telkens met zaadjes die al een staartje hadden gevormd IN de appel zelf. Erg leuk om nadien ergens in de berm uit te planten Kers is me nog niet gelukt maar die zie je toch ook wel hier en daar in de bermen staan...

 

Ik ga me ook wat platte perziken aanschaffen aangezien ze 'zo makkelijk' te zaaien zijn is dat wel iets leuk om te doen. Ga ze dan wel eerst wat voor laten kiemen in zand (en proberen in de frigo te verstoppen, als men vrouw ze ziet is't ambras )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel (fruit)bomen, struiken en ook sommige meerjarige planten maken zaad dat pas kan kiemen na een aantal bepaalde prikkels of na een voorbehandeling (zoals door de spijsvertering van een bepaald dier gaan). Die zaden blijven "slapen", kiemkrachtig maar kiemen niet, totdat ze die prikkels gehad hebben en dan pas kunnen ze gaan kiemen. (De Engelse vakterm is "dormancy") Naast een bepaalde vochtigheid is het meestal een periode van kou en/of bepaalde warmte die de zaden uit hun slaap haalt. Het gericht toedienen van de benodigde prikkels heet "stratificeren". De functie in de natuur van dit slaapmechanisme is om een te snelle kieming te voorkomen (als ze meteen gaan kiemen is de kans bijvoorbeeld klein dat ze de winter overleven) en te zorgen dat ze pas gaan kiemen als ze een redelijke kans op succesvolle verdere groei hebben. (Meestal na de winter).

 

Appelpitten hebben weinig prikkels nodig. Een "lichte dormancy". Een korte periode van kou - bijv. 2 a 4 weken - volstaat meestal.

Perziken hebben een enkelvoudige slaap.....een periode van ca. 2 maanden kou (rond de 4 graden), zorgt ervoor dat ze kunnen gaan kiemen. (Zelfs al bij vrij lage temperaturen).

Kersen hebben een dubbele dormancy. De beste kans op kiemen is er na eerst een periode van warmte (15-20 graden, licht vochtig, ca. 6 weken) gevolgd door een periode van kou (4 graden, 3 a 4 maanden).

 

In de beroepsteelt worden 1000en pitten tegelijk gestratificeerd en dan gezaaid, bijvoorbeeld om te gebruiken als onderstammen om later op te enten. Die willen - om kosten te drukken - het liefst een slagingspercentage van 100% en door wetenschappers zijn de voorwaarden om dit zo goed mogelijk te bereiken natuurlijk onderzocht hiervoor.

 

Zelf vermeerder ik sinds enkele jaren een oude wilde perzik die traditioneel in Zeeland veel voorkwam ("perkels" genaamd). In juni, toen we in Frankrijk waren, heb ik pitten verzameld van een sterke en lekkere zwarte kers. Die wil ik in maart/april 2016 laten kiemen en zaaien. In oktober gaan ze in een bakje met vochtig zand en dan rond half december gaat die bak ruim drie maanden in de koelkast om de slaagkansen optimaal te maken. Overigens weet ik goed dat de nakomelingen van die kers niet soortecht zullen zijn. Ze komen uit de boomgaard van een kersenmuseum waar vele oude rassen staan. Maar voor een bostuin vind ik een aantal van deze kersen wel de moeite waard om op te proberen kweken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is mijn perzikboompje uit pit, de enige in de afgelopen twee jaar. Die zover is gekomen. Ik heb nog een andere van dit jaar, maar die houdthet nog even spannend.

 

Wat ik me afvraag, het is een beetje een treurperzik aan het worden. Klopt dat, of kan ik daar in bemesting wat aan doen, hij staat bewust in pot op het balkon, ivm de krulziekte(hij staat dan overdekt en met 4 blaadjes weghalen dit jaar heb ik nergens echt last van gehad.)

 

Alleen dat gehang van die takken....

image13421437113003.jpg

[*]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de eerste stuks gezaaid. Had ver Vorige week 10 opgegeten, daar dan 10 pitten van gewassen en in de koelkast gestopt. Vandaag voorzichtig gehamerd, de eerste vloog alle kanten op en 9 mini pitjes wilde perzik gezaaid, enkele zaten met 2 vandaar.

 

mooi in nat zand gestopt en dan in een bakje van de Chinees de koelkast in. Nu maar hopen dat ze niet ontdekt worden door men vrouw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag voorzichtig gehamerd

 

Een notenkraker waarmee je gedoseerd de druk kunt opvoeren werkt ook erg goed

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een notenkraker waarmee je gedoseerd de druk kunt opvoeren werkt ook erg goed

Dat was nu juist het probleem. .. ik heb geen notenkraker en in de knoflookpers paste het niet. Bankschroef heb ik ook niet en om nu speciaal naar mijn vader te rijden om die zijn bankschroef daarvoor te gebruiken Dan maar hameren met als ondergrond een dik stuk karton, dat gaat ook erg goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg hier ook steeds meer potjes met pitten.

 

In de koelkast Chinees bakje met zand(met en zonder steen)

In de koelkast met keukenpapier in plastic zak

In de tuin staan 4 potjes met ongeveer 15-20 pitten.

 

Hopen dat er wat uitkomt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...