Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Problemen jostabes


maartje

Aanbevolen berichten

Mijn jostabes ziet er wat ongelukkig uit. Ik heb al eens even gegoogeld maar kan niet echt ontdekken wat er precies mee is. De bladeren worden wat leerachtig, krijgen een gek patroon en beginnen te krullen. Op een paar blaadjes zie ik zwarte stipjes, maar ik weet niet of dat ook de oorzaak van de malaise is. Of is het de droogte? Wij zitten op zandgrond.

Er zitten ook veel minder vruchten aan de plant dan vorig jaar, maar misschien komt dat door de vorst in april.

 

IMG170778331496517807.jpg

IMG170953811496517819.jpgIMG170886071496517830.jpg

 

 

Overigens zijn er meer nieuw aangeplante fruitbomen en struiken in mijn tuin ongelukkig. Mijn in de winter aangeplante pruimenboom heeft luis, de nieuwe peer heeft perenpokken, en op 1 van de nieuwe bessenstruiken zie ik mieren lopen, dus ik neem aan dat er luis op zit.

Toeval? Tips zijn welkom.

 

Gelukkig zijn er ook nog bomen en struiken zonder problemen; de al wat oudere appelboom heeft geen problemen en mijn frambozen, japanse wijnbessen en bramen zien er tot dusverre prima uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een Jostabes en die doet het geweldig. Wij zitten op kleigrond maar ik heb alle fruitbomen en bessen toch wel meerdere keren water gegeven. Het aantal bessen is niet bijzonder maar ze staan pas het tweede jaar, volgend jaar moet het beter zijn.

 

Dat op die bladen lijkt erop dat er aan de onderzijde afgevreten is door beestje, of een rupsje dat alleen het blad schraapt aan de onderzijde, het lijken allemaal kleine spoortjes. Het ene blad dat op krult is typisch voor luizen. Heb je al goed onder het blad gekeken. Droogte ziet er meestal anders uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luizen zorgen voor bladkrul en dat gele blad, heel plaatselijk een paar bladeren, zal het werk zijn van een of ander mineerbeestje of spintachtig diertje. Zelf zou ik hier zeker niet gaan bestrijden! Dit beetje luis kunnen wat lieveheersbeestjes of hun larven in de buurt best wel aan en dat bleke blad is zo plaatselijk dat het makkelijk is weg te plukken. Rond deze tijd groeit de josta zo veel en hard dat wat geleidelijke zomersnoei nuttig is...je kunt daarbij meteen wat uitdunnen en daarbij vooral de luisplekken meeknippen. Wat zomersnoei houdt de struik open en luchtig en overzichtelijk en komt rijping van bessen die er eventueel zijn ten goede. Al met al zie ik geen enorm ernstige problemen

 

Edit: Aanvullende tip nog misschien. Als ik de foto goed zie heb je onder de struik wat gemulched met blad? Prima......maak die laag maar een stukje dikker met hakselhout, herfstbladeren of compost. Dat zorgt voor rustige en geleidelijke voeding en helpt vooral ook om de bodem rondom onder dat laagje langer en gelijkmatiger vochtig en toch niet heel nat te houden. Maakt de struik wat weerbaarder ook misschien.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Dat luizen bladkrul veroorzaken wist ik niet; weer wat geleerd. Ik heb inmiddels het aangetaste blad weggeplukt; hopelijk trekt de jostabes later weer wat bij. Het heeft de afgelopen dagen weer even goed geregend, dus dat is ook fijn.

 

De mulchlaag aanvullen is een goede tip. Wat je op de foto nog ziet is over van vorig jaar; bij gebrek aan geschikt mulchmateriaal had de jostabes nog geen nieuwe laag gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...