Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb 2 veldjes met kolen, en 5 rode kolen doen niet meer hun best... Ze blijven hopeloos achter in groei, en krijgen een vreemde paarse kleur.

Ik heb net (in de stromende regen... ) 3 plantjes uit de grond getrokken, en ze kwamen er wel heeeel makkelijk uit (geen knolvoet dus, geen grote misvormde wortels). Ook trof ik een wormpie aan op de crime-scene. Die is nu dus hoofdverdachte. Kent iemand hem? Neem dan contact op met.... tja

296j6t231281371156533.jpg

27xez2d55141371156533.jpg

k1p7r868481371156533.jpg

34j7spx16821371156534.jpg

1195o2s22341371156534.jpg

34hdx0353931371156535.jpg

Geplaatst:

Aaltjes? Thanks Hans...

He bah... afrikaantjes... Maar op die pagina lees ik dit:

----------------------------------------------------------------

Je moet de aanplant van tagetes dan wel in uw vruchtafwisselingsplan opnemen, een gewone randbeplanting van deze planten helpt niet.

--------------------------------------------------------------

Bedoelt hij daar mee dat het niet helpt als je een rijtje aan de rand van je moestuin zet? Of helpt het ook niet als ik nu wat plantjes tussen de kolen zet?

Geplaatst:

Volgens mij bedoeld hij dat je de afrikaantjes als groenbemester moet gebruiken, ergens in een grote moestuin op 1 plek een randje neerzetten helpt niet (ik denk dat hij dat bedoeld).

Dat is met al deze biologische oplossingen die moet je super veel gebruiken wil het werken,

Ook het nut van een afrikaantjes gier wordt door de een gezegd het helpt de ander zegt nee werkt niet, omdat de stof die ze dood door de afrikaantjes hun wortels wpordt uitgescheiden.

Opzich zijn afrikaantjes stom, maar er zijn er zoveel dat je wel een mooie kunt vinden, deze Tagetes tenuifolia 'Lemon Gem' kun je bij vreeken nog meepakken, vindt ik echt een mooie en onder bv je kolen of weet ik wat een beetje hoog is ziet er echt wel mooi uit en werkt vast goed.

150 zaadjes voor 1.50 (zou maar 10 pakjes kopen )

ook goudsbloem schijnt deze werking te hebben al is dat van afrikaan veel bekender en zal waarschijnlijk beter werken.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik heb deze gevonden...

tagetes nematocidal - Selectie van afrikaantjes met een sterke werking tegen nematodes Op het eind van het seizoen onderwerken in de grond. Bloeit september witgeel. De bladeren hebben een opvallende sterke zoete geur en worden gebruikt als smaakstof in de snoepindustrie. Bruikbaar in sla, thee en zomerse dranken. Een assortiment van planten die naast hun opvallende bloemen ook een stuk bruikbaar zijn. Als bloem, voor de bladeren, voor kleur of gewoon voor hun visuele bruikbaarheid in de tuin.

Geplaatst:

ja ik denk dat die wel werkt maar net als alle afrikaantjes, ik zou zelf op hoogte van de afrikaan soort letten

sommige soorten worden vrij hoog en wild ik zie liever een afrikaansoort die laag bodembedekker is en onder de groente planten kan groeien.

Geplaatst:
Ook trof ik een wormpie aan op de crime-scene. Die is nu dus hoofdverdachte. Kent iemand hem? Neem dan contact op met.... tja

-afbeelding-

Met alle respect voor het antwoord van Hans maar mij lijkt het in dit geval toch om de larve van de koolvlieg te gaan.

264px-Koolvlieg_bloemkool.jpg

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolvlieg" onclick="window.open(this.href);return false;

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Als ik de foto's zo zie is het geen knolvoet. De wortel en zijwortels zijn afgevreten, terwijl je bij knolfovet vooral gezwellen op de wortels krijgt die later gaan wegrotten. Ik zie in ieder geval geen uitstulpingen.De bladkleur zegt weinig, dat kan zowel door koolvlieg aantasting of door knolvoet komen.

De koolvlieg als dader past beter bij de beschrijving en foto's.

Waarom denk je dat het aaltjes zijn hans?

edit: frans en rommert waren me voor, gelukkig sluiten de antwoorden op elkaar aan

Geplaatst:

Ik denk aan aaltjes omdat daar duidelijk bij staat dat het de groei remt, en ik denk dat aaltjes erzo uit zien,

maarja koolvlieg heb ik maden heb ik nog nooit gezien of ik zie dat altijd verkeerd voor aaltjes aan.

Aaltjes hebben in mijn ogen niet echt een voor of achterkant een made heeft wel een duidelijk kant die de voorkant is nuja dat vindt ik.

aaltjes zijn wel super klein en vaak een kluitje bij elkaar, geen idee of dat allemaal ook opgaat voor de koolvlieg

want verschil tussen koolvlieg en aaltje ken ik niet.

Geplaatst:

Toen werd ik ook nieuwsgierig, en oa dit gevonden...

Schadelijke bodem-aaltjes (Nematoda)

wortelknobbelaaltje-Meloidogyne

Aaltjes zijn microscopisch kleine wormpjes, vaak niet meer dan 0,5-1 mm lang, die in een grote verscheidenheid voorkomen in zowel bodem- als watermilieus.

In de bodem kan hun dichtheid variëren van 2 tot 20 miljoen individuen per vierkante meter. Een groot deel van deze aaltjes leeft op de wortels van planten en kunnen zodoende flinke schade teweegbrengen binnen de land- en tuinbouw.

In het algemeen zijn aaltjes zwakte parasieten, die verregaande verzwakking, vergroeiing en bladafsterving veroorzaken. Dit wordt ook wel ´moeheid´ genoemd. Juist die planten en bomen die minder vitaal zijn kunnen hierdoor de genadeklap krijgen.

De ergste vormen leven ondergronds. ´Slapende´ planten tijdens het zomerseizoen en/of een vergroting van de wortelgroei (wortelbaard) zijn de eerste aanwijzingen voor cysteaaltjes.

lees verder: http://www.pireco.nl/nl/Plant-plagen/Bodem-Ongedierte/Aaltjes.php

Geplaatst:
Ik denk aan aaltjes omdat daar duidelijk bij staat dat het de groei remt, en ik denk dat aaltjes erzo uit zien,

maarja koolvlieg heb ik maden heb ik nog nooit gezien of ik zie dat altijd verkeerd voor aaltjes aan.

Aaltjes hebben in mijn ogen niet echt een voor of achterkant een made heeft wel een duidelijk kant die de voorkant is nuja dat vindt ik.

aaltjes zijn wel super klein en vaak een kluitje bij elkaar, geen idee of dat allemaal ook opgaat voor de koolvlieg

want verschil tussen koolvlieg en aaltje ken ik niet.

Dat valt me een beetje van je tegen hans, aaltjes zijn toch wel heel erg klein. In ieder geval veel kleiner dan de made op de foto. De aantasting is ook anders.

Het is je vergeven hoor ik heb ook nog maar zelden last van koolvlieg gehad.

Wat dat betreft zitten wij op onze zware kleigrond toch nog best goed

Geplaatst:

De eitjes van de eerste generatie zijn al gelegd (en dus uitgekomen getuige je foto's / probleem). Als de planten nog niet aangetast zijn is het denk ik nuttig om de 2e generatie voor te zijn en kool kragen aan te brengen.

Voor de rest heb ik geen idee wat je kunt doen om de schade van de huidige actieve made verder te voorkomen.

Geplaatst:

Aangezien je rabarber hebt staan: rabarbergier... stinkt, is goor en vies, maar de kolen die hiermee 'behandeld' waren staan nog steeds glorieus, terwijl andere van de koolfamilie die maden/wormen in de wortels hadden.

Maar ik moet eerlijk zijn... het kan ook het effect van de kamilleplanten zijn... of de combinatie... ik weet het niet precies. Maar een giftig giertje langs de stelen gieten kan geen kwaad...

Geplaatst:

Dat valt me een beetje van je tegen hans, aaltjes zijn toch wel heel erg klein. In ieder geval veel kleiner dan de made op de foto. De aantasting is ook anders.

Het is je vergeven hoor ik heb ook nog maar zelden last van koolvlieg gehad.

Wat dat betreft zitten wij op onze zware kleigrond toch nog best goed

aardig dat je me gelijk vergeeft ik vergeef je ook ,

mischien de klei grond maar ik denk eerder de vitrage waardoor ik er geen last van heb

ziektes van planten vindt ik maar lastig en ook heel onduidelijk ik ben vaak niet overtuigd info is lastig en tegenstrijdig mischien dat dit een x een

onderwerp is waarvan ik dan een x een boek moet aanschaffen met veel plaatjes.

Geplaatst:

ik teel ook grotendeels onder vitrage of speciaal gaas. Het scheelt een stuk en je houdt meer oogst over. Had prachtige bloemkolen en romanesco van de week geoogst. En meteen weer nieuwe aangeplant uit het zaaibed.

Geplaatst:

ik heb ergens gelezen dat houtskool en as rondom de steel ook helpt preventief.... ik heb het zelf bij een gedeelte van de kolen gedaan en stro op de bodem, daar schijnen roofspinnetjes in te huizen die de vliegjes opeten....

Geplaatst:
ik heb ergens gelezen dat houtskool en as rondom de steel ook helpt preventief.... ik heb het zelf bij een gedeelte van de kolen gedaan en stro op de bodem, daar schijnen roofspinnetjes in te huizen die de vliegjes opeten....

Goed idee bij ons heb je ook van die zwarte spinnen die geen web hebben maar over de grond rennen om wat te vangen.

En die vinden me mulch ook lekker om tussen te zitten jagen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...