veuvecouderc Geplaatst: 6 april 2011 Geplaatst: 6 april 2011 Edit: ik zie dat ik op een 'oud' bericht reageer. Sorry hoor. Er zijn al meer bessen met blad nu, duh Zijn aalbessen hetzelfde als rode bessen? Want mijn rode bessen (jonkheer van tets) staan al behoorlijk in het blad. En alhoewel ik in Frankrijk zit is het weer hier zo ongeveer hetzelfde als in NL. @jim, in mijn tuin staan hele oude rode bessenstruiken (in ieder geval meer dan 15 jaar oud en al 15 jaar niet onderhouden) en die gaven vorig jaar nog bessen! We hebben ze nu rigoureus gesnoeid maar ik verwacht wel dat er ook de komende jaren nog bessen aan komen. Hier een foto van de oude rode bes met bessen Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
dennislp Geplaatst: 6 april 2011 Geplaatst: 6 april 2011 weinig bessen, als hij was onderhouden zat er denk meer aan ja.hier beginnen ze net bladeren te krijgen verder nog niks Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Koert Geplaatst: 6 april 2011 Geplaatst: 6 april 2011 Jonkheer van tets zijn rode aalbessen. Inderdaad wel kleine/ magere trosjes, zijn meestal wel een stuk voller. Quote Even a broken clock is right twice a day
Frank Houweling Geplaatst: 7 april 2011 Geplaatst: 7 april 2011 Jonkheer van tets zijn rode aalbessen. Inderdaad wel kleine/ magere trosjes, zijn meestal wel een stuk voller.Jonkheer van Tets zijn verweg de kleinste trosjes. Wel geven ze erg makkelijk vrucht en zijn de besjes lekker zoet. De trosjes zijn inderdaad erg klein. Als ik de op foto kijk lijkt het een lage volle struik. Wat je wilt krijgen is een hoge, brede struik waar alle takken veel licht krijgen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
veuvecouderc Geplaatst: 7 april 2011 Geplaatst: 7 april 2011 Of de bes op de foto een jonkheer is weet ik niet (mijn nieuwe struikjes zijn dat wel). Hij stond al in de tuin en het is inderdaad een lang niet onderhouden struik. In de tijd dat de boer nog leefde was hij beroemd om zijn grote rode bessen! Zo groot als druiven. Ik heb er een foto van gezien en het is echt ongelooflijk. Ik heb die oude struik(en) flink gesnoeid en ze lopen nu ook weer uit. Ik ben benieuwd of die dikke bessen weer terugkomen? Ik kan ze in ieder geval vergelijken met mijn jonkheertjes. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Frank Houweling Geplaatst: 7 april 2011 Geplaatst: 7 april 2011 Of de bes op de foto een jonkheer is weet ik niet (mijn nieuwe struikjes zijn dat wel). Hij stond al in de tuin en het is inderdaad een lang niet onderhouden struik. In de tijd dat de boer nog leefde was hij beroemd om zijn grote rode bessen! Zo groot als druiven. Ik heb er een foto van gezien en het is echt ongelooflijk. Ik heb die oude struik(en) flink gesnoeid en ze lopen nu ook weer uit. Ik ben benieuwd of die dikke bessen weer terugkomen? Ik kan ze in ieder geval vergelijken met mijn jonkheertjes.Anders moet je even een stek afleggen. Als het echt een heel goed ras is ben ik wel geïnteresseerd. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
veuvecouderc Geplaatst: 7 april 2011 Geplaatst: 7 april 2011 Anders moet je even een stek afleggen. Als het echt een heel goed ras is ben ik wel geïnteresseerd. Dat afleggen dat doe ik in de nazomer toch? Laten we eerst even kijken wat de struik dit jaar presteert, en als het de moeite waard is dan kan ik er wel een voor je uitgraven Frank. Ze moeten na dit seizoen toch verhuizen naar een andere plek in de moestuin. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Frank Houweling Geplaatst: 7 april 2011 Geplaatst: 7 april 2011 Een aalbes verhuizen zou ik niet doen. Een oude plant zal altijd minder vruchten gaan geven dan een jonge, en aalbessen zijn heel makkelijk zelf te stekken. Heb je dus jonge plantjes voor niets! http://www.neerlandstuin.nl/algemeen/vermeerder/stekken.html Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
dennislp Geplaatst: 7 april 2011 Geplaatst: 7 april 2011 Frank, tot wanneer kan je ongeveer stekken? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Frank Houweling Geplaatst: 7 april 2011 Geplaatst: 7 april 2011 November- maart. Je bent dus eigenlijk net iets te laat. Afleggen kan dit jaar natuurlijk wel. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
veuvecouderc Geplaatst: 7 april 2011 Geplaatst: 7 april 2011 Een aalbes verhuizen zou ik niet doen. Een oude plant zal altijd minder vruchten gaan geven dan een jonge, en aalbessen zijn heel makkelijk zelf te stekken. Heb je dus jonge plantjes voor niets! http://www.neerlandstuin.nl/algemeen/vermeerder/stekken.html Nou dat is dan een hele welkome tip Frank! Stekken en afleggen gaan we later dit jaar. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
dennislp Geplaatst: 7 april 2011 Geplaatst: 7 april 2011 Oki, heb nog maar 1 stekje van de rode bes (die is nu 2 maanden oud en loopt goed uit! ) en meerdere van een zwarte bes die aanslaan. Kan ik het nog wel proberen, of staat het bijna vast dat nieuwe stekjes mislukken?? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Frank Houweling Geplaatst: 7 april 2011 Geplaatst: 7 april 2011 Gewoon proberen. Als ze niet aanslaan, is je aalbes gesnoeid! Wat heb je te verliezen? Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
dennislp Geplaatst: 7 april 2011 Geplaatst: 7 april 2011 (aangepast) Niet veel nee Ok, zoveel hout zit er niet meer aan , na veel dood hout, maar zal morgen nog maar is 5 stekjes gaan nemen ofzo! maakt het uit of daar al blad aan zit of niet?? heb 2 die al veel blad hebben en 2 struiken die minder blad hebben. 7 april 2011 aangepast door Gast Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Frank Houweling Geplaatst: 7 april 2011 Geplaatst: 7 april 2011 Je mist inderdaad wel vruchthout. Maar vaak zijn die struiken al zo groot dat je die paar topjes niet mist. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
jos Geplaatst: 7 april 2011 Geplaatst: 7 april 2011 Even nog een opmerking over het begin van deze topic.Mijn witte aalbes (ongeveer 5 jaar oud) heeft altijd bloemen voordat er ook maar een blad in de buurt is. Nu inmiddels al een week of drie verder zijn de bloemen volgroeid en de bladeren al een end op weg.Een kennis heeft rode bessen staan die nog nooit een snoeischaar hebben gezien, de struik is 1,75 hoog en een en al blad. Typisch is dat hij toch massaal vruchten draagt. Elke keer als ik tegen hem zeg de snoeischaar erin, dan verwijst hij naar deze opbrengst.Ik denk dus dat het ook wel afhangt van standplaats, grondsoort en ras. Quote
dennislp Geplaatst: 7 april 2011 Geplaatst: 7 april 2011 denk ik ook hoor, dat dat verschil er is tussen soorten etc. Want onze oude struiken zijn het juist alleen maar slechter gaan doen na een flinke snoei beurt kan binnenkort wel is achterhalen welke soort dat is! Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.