Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Winterharde kruiden


minie

Aanbevolen berichten

Ha! Hier heb ik onlangs toevallig wat internetresearch naar gedaan:

 

citroenmelisse - winterhard

basilicum (groen en rood) - eenjarig dus gaat sowieso dood na een jaar, maar iig absoluut niet winterhard

peterselie - 2jarig en winterhard

rozemarijn - matig winterhard (dus naar binnen bij strenge vorst)

tijm - kwetsbaar plantje, ik zou hem binnenhouden of als eenjarig behandelen

dille - geen idee, niet opgezocht

bieslook - overblijvend

 

 

Dit soort informatie is erg simpel op te zoeken op internet, gewoon in google intypen: 'basilicum winterhard?'

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

citroenmelisse. Kan gewoon in de tuin, is winterhard, sterft dan bovengrond wel af. In de keuken kan je nog een tijdje dooroogsten.

basilicum (groen en rood) : is niet winterhard. In de keuken nog even dooroogsten

peterselie. Niet winterhard, of zwak winterhard. Kan je in de keuken nog even mee doorgaan.

rozemarijn. Wel , maar soms niet winterhard, in potje zeker niet. Zie de topics "kruiden" en "Rozemarijn" Binnen wel over te houden : koel en licht.

tijm : zie rozemarijn. In potje niet echt winterhard, maar blijft buiten nog wel een tijdje leven.

dille : eenjarig en niet winterhard, binnenhalen en nog even dooroogsten, als er nog wat aan zit

bieslook : gewoon winterhard. sterft wel grotendeels af buiten en komt vroeg al weer boven. Binnen blijft ie nog wel een tijdje fris.

 

edit. Mijke was me voor.

ps: ik heb niets opgezocht; ervaring. Kan soms wel wat verschillen. Maar mijkes lijstje klopt wel zo'n beetje. Basilicum is overigens van zich geen eenjarig kruid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ik heb rozemarijn en tijm in een grote stenen bak en in aparte potten op het terras.

Gisteren heb ik er een jute zak over gebonden....is dat genoeg om ze door de winter heen te helpen?

Ik heb de tijm in juni gekocht en ben ze vergeten te verpotten...ze staan nog steeds in de kleine potjes waarin we ze gekocht hadden. Kan ik ze nu nog verpotten of beter niet?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ze buiten overleven weet ik niet, maar je kunt ze natuurlijk ook gewoon binnen zetten en ook de hele winter lekkere verse kruiden door je eten blijven doen!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij hebben de rozemarijn en de thijm vorig jaar flinke vorst overleefd. Ze staan in vollegrond. Ze groeien ook op berghellingen. Ik kwam thijm laatst nog tegen in de Vogezen. Daar wordt het echt wel koud. Dus mijn conclusie: in de vollegrond zijn ze gewoon winterhard.

 

Verder laat heb ik buiten:

-citroenmelisse (blijft blad behouden)

-maggieplant (voor het eerst dit jaar. nu al weg, ben benieuwd of ie volgend jaar terug komt)

-peterselie (blijft blad houden)

-organo (ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij verloor die zijn blaadjes)

-bieslook (sterft af en komt in het voorjaar terug)

-lavendel (blijft blad houden)

-rozemarijn (blijft blad houden)

-thijm idem

-selderij (blijft redelijk lang goed, voor de zekerheid in de kas ook een plant)

-munt (verliest blad, komt altijd weer terug

-venkel (kan ook aardig wat vorst hebben, komt ook weer terug volgens mij)

-dille + basilicum zijn eenjarig

 

Ik heb wat van mijn oregano afgestoken en binnen in een pot gezet. Daar loopt het nu als een malle uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet je deels toch echt tegenspreken. De planten staan hier in ons kikkerlendje niet op berghellingen he ? Het mag daar in de bergen kouder zijn, maar dat is juist hun redding. Minder natte winters, andere, meer doorlatende grond, kouder, meer en langer een sneeuwdek, maken de omstandigheden daar echt beter dan in ons slappe winterlandje met zompige grond of een koude maart met koude vrieswind zonder sneeuw. Tijm en rozemarijn hebben ook bij mij de afgelopen winter overleefd, die best heftig was. Helaas wel met schade, maar die heeft zich van de zomer goed hersteld. De rozemarijn was nauwelijks groen te noemen in april.

 

Winterhard zou ik zowel rozemarijn, tijm als lavendel niet durven noemen, daarvoor is de uitval toch echt te groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfde verhaal een beetje. Naar mijn ervaring iets zwakker dan lavendel. Kan goed de winter door komen hoor ! Absoluut. Maar garantie kan niemand je geven. Is van zóveel factoren afhankelijk, maar vooral van grondsoort, standplaats, snoei, leeftijd plant, type winter wat we dan hebben en een combinatie van al die genoemde factoren. De één zal zeggen : hoezo ? ; bij mij staat de plant al járen en jaren in de tuin ( hoewel de kerrieplant sowieso kortlevend is ), waar een ander zal zeggen : bij mij gaat ie bijna elk jaar dood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...