HuubvG Geplaatst: 8 januari 2014 Geplaatst: 8 januari 2014 Zou deze TL brandgangverlichting van de gemeente het dag- en nachtritme van de planten verstoren? Hij staat nog geen 2 meter van de kas af, die vorig jaar voor het eerst in gebruik is genomen in m'n achtertuin. Het is een vrij felle lamp, ik vraag me ook af of deze de rest van de tuin uit het slaap- en waakritme houdt. Planten meten de tijd dat het donker is per etmaal, en daar groeien of rusten ze naar. Heb het me vorig jaar al meer dan eens afgevraagd. Loop met plannen rond om een verhoogde schutting achter de kas te maken, maar die moet dan wel zo'n 4 m hoog worden. Quote
Erny Geplaatst: 8 januari 2014 Geplaatst: 8 januari 2014 Zou die lamp gewoon met een spuitbus te lijf gaan om hem wat te laten dimmen... Quote
weknow Geplaatst: 8 januari 2014 Geplaatst: 8 januari 2014 Vanuit mijn fotografische opleiding weet ik dat de hoeveelheid licht van zo een lamp maar een fractie is (iets in de orde van 1/500 of zo ) van de hoeveelheid die daglicht geeft.Invloed van gewone verlichting in huis op bijvoorbeeld groei/ontwikkeling van kamerplanten is ook verwaarloosbaar is een ander ervaringsgegeven. (Enige uitzondering die ik ken is wat invloed op bloei van een lidcactus die weinig licht nodig heeft om te kunnen bloeien) Bovendien kan ik me niets voorstellen bij groeiverstoring in je kasje. Waar denk je dan aan? Mij lijkt er niet meer aan de hand dan dat de planten in je kasje door die straatlamp iestjepietsje meer licht krijgen. Zou ik helemaal niet van wakker liggen..... Zie zelfs een voordeel. Als je 's nachts even iets in je kasje moet doen, heeft de gemeente al voor een hulplichtje gezorgd Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 8 januari 2014 Geplaatst: 8 januari 2014 Er zijn op best uitgebreide schaal onderzoeken gedaan op het gebied van stoor-effecten van strooilicht. Ik geloof dat dat de term is die de onderzoekers daar voor gebruiken. Lichtvervuiling en strooilicht.Niet dat het definitief echt schadelijk is ofzo, ik zou me absoluut geen zorgen maken ergens om, maar effecten heeft het dacht ik wél. Ik herinner me onderzoeken aan gedrag vogels, nestelgedrag en zang van merels geloof ik, en gedrag van mieren en hun kolonie, waar ze een lantaarn naast gezet hadden, speciaal voor dat onderzoek.Op planten hebben ze het ook onderzocht. Effect was er wél ( op bloei dacht ik ) , maar minimaal. Ik geloof dat het te meten effect het grootst was op groei/ gebladerte wat er echt dicht op zat ( op de lamp ) Waar haal ik dat vandaan ? Ik meen Vroege Vogels uitzendingen van een paar jaar terug, die dat es besproken hebben. Ik neem eigenlijk aan dat dat soort onderzoeken ook online benaderbaar zou kunnen zijn.probeer es de volgende zoektermen: onderzoeksrapporten / effecten / strooilicht / lichtvervuiling / invloed / groei / rapportage / onderzoek. Dat is althans wat bij mij opkomt nu. Nee. zelf zoeken ga ik niet. Quote
HuubvG Geplaatst: 8 januari 2014 Auteur Geplaatst: 8 januari 2014 @ Erny, vaak aan gedacht, maar dan krijg ik de gemeente op bezoek vrees ik... @ Weknow, planten meten de tijd van licht om in bloei te gaan of niet. Vorig jaar heb ik gedacht dat mijn vruchtplanten sneller gingen bloeien omdat ze 'dachten' dat de dagen langer duurden. Ik zie echter aan je antwoord dat dat alles mee zal vallen. @ Bit, Ik heb destijds ook wel op radio 1 de proeven gevolgd. He zingen van de vogels en het groen blijven van het boomblad zijn me bijgebleven, vandaar ook mijn vraagtekens: zou het invloed hebben op mijn vruchtplanten? Gaan ze te sneller in de bloei of misschien juist langzamer? Nee dus. Ik neem genoegen met jullie reacties, ga niet zelf meer googelen, niet nodig lijkt me. Bedankt! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.