Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Potas, beendermeel, bloedmeel


jasmin

Recommended Posts

Ik heb potas, beendermeel en bloedmeel besteld, omdat ik echt extra bemesting nodig heb in mijn tuin, maar ik heb totaal geen ervaring met gebruik. Ik heb al flink zitten surfen, en de basisinformatie begrijp ik wel.

Maar...

Ik wil de verschillende wisselteeltbedden allemaal gericht bemesten. Zijn er truukjes of bepaalde verhoudingen die je al vantevoren kunt afwegen en mixen?

Strooi je poeder over je bedden, of is het handiger een mix met water te maken?

Moet je inharken? Na-sproeien? In fases toevoegen?

 

Op dit moment ligt er over de kale bedden een zeer grove mulch, daaronder mulch van compost.

 

Als iemand een goede link weet, is die ook welkom, want tot nu toe vind ik steeds losse informatie per product, maar ik wil ook de samenvoegings toepassingen weten en begrijpen.

Link to comment
Share on other sites

Heb geen link maar gebruik al jaren.Beendermeel wordt langzaam op genomen.

Dus moet er veel en lang bij gewas mest bij (prei/koop /pompoen/enz) dan de beendermeel maar ook bloed meel krijgt het meteen eenshot.

Ik heb korrels en bij het poten rondom even in de aarde strooien en aan harken.

Wat ik ook doe beendermeel in de grond mengen en de plant in de pot poten.

En zo doe ik ook bloed/beender mee in de gieter (handje) water erop 10 liter en dan bij de tomaat/peper geven,als het water op is dan zit er nog mest korrels dan weer water er op.gieten maar.l

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link to comment
Share on other sites

Omdat niemand nog wat over potas zei, hier wat meer over mijn werkwijze daarmee en met bemesten in het algemeen:

 

Potas of kalium gebruik ik gericht bij vruchtgewassen, wortel- en knolgewassen en fruit (o.a. aardappelen, bietjes, knolselderij, ui, komkommer, tomaat, appels e.d. In een goed tuinboek kun je nakijken welke gewassen wel varen bij relatief meer kalium) Bestaat in verschillende vormen. Voorheen kocht ik vinassekali, sinds verleden jaar patentkali in korrelvorm. Die laatste omdat ze ekologisch meer verantwoord zou zijn (wordt ook in biologische landbouw gebruikt) en ook wat magnesium bevat. Beide zijn in korrelvorm.

 

Over het algemeen ben ik nogal terughoudend met bemesten. Probeer vooral te bouwen aan een humusrijke voedzame basisbodem, door voortdurend met compost (waarin ook paarden- en kippenmest is meegegaan deels) te mulchen. Kalium voeg ik wat toe (bij de voorbereiding van de bedden: 1/2 of 1/3 van de op de verpakking aanbevolen hoeveelheid...maar ik ben daarin niet exact met een weegschaal bezig) Inharken....werkt vrij geleidelijk en lang. Na 6 a 10 weken, wat afhankelijk van de teeltduur, strooi ik nog wat bij. In totaal de helft van wat aanbevolen wordt, bij benadering, ervan uitgaande dat ook in de compost of humuslaag die daaruit ontstaat een redelijke voorraad beschikbaar is.

 

Voor gewassen die meer stikstof vragen gebruik ik op eenzelfde manier biologische koemestkorrels of een korrelmengsel van koe-, kip en paardenmest dat ik in Belgie haal. Bij echte veelvraten als kool of courgette gaan er bovendien een of 2 handjes per plant rondom het plantgat bij het planten. Voor komend seizoen heb ik voor het eerst een zakje kieseriet en beendermeel gekocht. Oh ja, en soms gebruik ik wat lavameel om te verstuiven of wat gier van brandnetels of smeerwortel.

 

In mijn vorige stukje moestuin van nog geen 10m2 had ik 5 a 6 jaar alleen compost gebruikt. Toen nog niet echt als mulch, maar steeds ingewerkt met een cultivator of hark. Na een aantal jaren merkte ik dat de meeste gewassen bijna vanzelf groeiden en het goed deden. In mijn nieuwe moestuin begin ik nu aan het 3e seizoen. Het eerste jaar heb ik vooral gekeken hoe alles het deed en me beperkt tot wat extra bemesten met koemestkorrels. In het najaar van jaar 1 ben ik begonnen met compost toevoegen en - verteerde - paardenmest (en bemesten zoals hierboven beschreven) Maar seizoen 2 had ik toch al betere resultaten met veel gewassen dan ik had verwacht en vrij weinig tegenvallers. Intussen heb ik veel meer compost beschikbaar en lukt het me om toch het grootste deel en misschien wel alles van mijn tuin met een laag van een centimeter of 5 te mulchen. Daarmee wil ik consequent verder gaan: altijd alles afgedekt met een laag compost. Eigenlijk zie ik dat toch als de belangrijkste bemesting en de rest hooguit als een (tijdelijke?) aanvulling. Wat ik zo probeer is over enkele jaren een tuin te hebben waarvan de bodem in principe voedzaam is voor alle gewassen en het bijkopen en geven van extra meststoffen meestal niet meer nodig is.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Ik had alle info die jullie gaven uitgeplozen, maar vergeten even te bedanken daarvoor... bij deze dus...

 

Van der Wal is niet zo snel met leveren, dus de bestelling is nog niet binnen. Dan ga ik straks de info op de verpakkingen ook goed lezen, en misschien kom ik dan nog terug met wat vragen (of niet... is het ineens helemaal helder... )

Link to comment
Share on other sites

1544590_10203135621735444_668306149_n.jpg

 

Ik ben als een puppy zo blij... de bestelling is binnen, en ik heb het gevoel dat ik een super moestuinseizoen tegemoet ga. De moestuin die vorig jaar nog 'dood' was, heeft inmiddels bodemleven, nou nog gerichte bemesting.... (compostlagen opbouwen gaat natuurlijk gewoon door)...

 

Nou nog wat bio-oplossingen tegen de slakken-invasie, tegen de wortel- en uienvlieg.... gaat vast lukken...

Link to comment
Share on other sites

Jasmin,

 

Om je zoektocht wat gemakkelijker te maken, zie onderstaand overzicht. Ben dit ergens op internet tegen gekomen, weet alleen niet meer waar, is wel handig.

 

WAT DOET WAT ?

 

- Stalmest

- Gesteentemeel

- Houtas relatief hoog kaliumgehalte = goed voor wortelen, knollen en vruchtvorming b.v. - aardappelen

- Vinassekali - wortelen

- Patentkali - uien e.d.

 

- Bloedmeel (snelwerkend) ± 50 gr/m² eind mrt t/m begin aug., bevat veel stikstof (14%) goed voor blad- + stengelgewassen b.v.

- prei

- kool

- sla

- andijvie e.d.

 

- Beendermeel (langzaamwerkend) ± 50 gr/m², febr t/m april

 

WAT MOET ER BIJ WAT ? WAAR WEL OF GEEN MEST?

 

- AARDAPPELEN; compost in de voor of later bovenop.

- AARDBEIEN; geen mest of kalk, wel houtskool of houtas en bladaarde.

- ANDIJVIE; heeft veel stikstof nodig dus goed composteren. Doe er ook wat oude mest bij.

- BLOEMKOOL; organische mest(oude) in de plantgaten. De wortels mogen niet in direct contact komen met de mest. Doe er dus

wat aarde tussen.

- BOERENKOOL; geen bijzonderheden. Doet het bijna altijd goed.

- BONEN; geen mest, wel compost door de oppervlakte.

- BRUINE BONEN; compost.

- CHINESE KOOL; goed composteren

- DOPERWTEN; kunnen niet tegen een lage pH, de grond wat bekalken en goed composteren kan helpen. Absoluut niet bemesten.

- KOOLRAAP; geen mest wel compost

- KROOT(rode bietjes); geen verse mest, wel compost.

- MAIS; mest boven op de grond strooien, niet inwerken.

- PEULTJES; Hetzelfde als bij doperweten, ze kunnen niet tegen een lage pH, de grond wat bekalken en goed composteren kan

helpen. Absoluut niet bemesten.

- PREI; het liefst waar bonen hebben gestaan. Ze stellen hoge eisen aan de grond. Mest en compost op de grond strooien.

- RABARBER; (oude) stalmest in het najaar strooien.

- RADIJS; absoluut geen mest, goed als nateelt van vroege groente.

- RODE KOOL; compost in het kuiltje.

- SJALOT; mest tussen de rijen.

- SPINAZIE; op de vochtige voedzame grond, dus compost.

- SPITSKOOL; compost in het kuiltje.

- SPRUITKOOL; planten tussen gewas wat in de loop van de zomer verdwijnt.

- TOMAAT; evt. op broeimest, dan 5 cm aarde tussen wortels en mest.

- TUINBONEN; na het zaaien mest strooien. Alleen toppen als men vroeger bonen wil hebben of als er luis in komt.

- UIEN; organische mest over de grond.

- WITLOF; geen bijzonderheden.

- WITTE KOOL; als bloemkool en rode kool.

- WORTELEN; absoluut geen mest. Niet zaaien waar het jaar ervoor ook wortelen hebben gestaan of in de buurt ervan. De grond

niet van tevoren losmaken. Strooi tijdens het zaaien wel wat houtas mee.

 

Kon geen tekst bestand of pdf-bestand toevoegen aan dit antwoord, nu staat het een beetje rommelig door elkaar. Als je het originele bestand wilt hebben, moet maar even een email sturen.

Link to comment
Share on other sites

Het 1e stuk van je post kan ik me zeker wat bij voorstellen, maar in het lijstje wat daarna komt, daar zitten er toch echt een aantal tussen, meerderen, waar ik het in ieder geval totaal niet mee eens kan zijn.

Geeft overigens ook niks, want wie ben ik. Maar misschien ook es iets voor een apart topic.

Link to comment
Share on other sites

Mee eens Bit. Vind het lijstje niet erg duidelijk, niet consequent en sommige adviezen kloppen niet zo goed. Snap sommige woorden niet (wat is "flink composteren"?)

 

Snap vooral de benadering van "bemesten" niet in dit overzicht. Als ik de schrijver probeer te volgen, dan is "bemesten" vooral stikstof geven...middels verse organische mest?

Dat je moestuinieren ziet als per gewas voor een bepaalde voeding zorgen via gericht bemesten, dat kan ik nog volgen. (Hoewel dat m.i. eerder een benadering is van een boer op een perceel, dan die in een moestuin)....maar geef dan per gewas een duidelijk idee van welke voedingsstoffen en de mate waarin in plaats van een wat willekeurige/onvolledige en soms onjuiste greep uit sommige soorten meststoffen (meervoudige, enkelvoudige, snelle, langzame enz. door elkaar)

 

Ik zou zeggen: Geef je hele tuin, alle gewassen, volop en geregeld goed verteerde compost (waarin evt. organische mest mee verwerkt) en vul dat soms aan met wat gericht extra al naar gelang de behoefte van een specifieke plant. Veel moeilijker is bemesten eigenlijk niet........

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor het lijstje, Cor. Alle kleine beetjes helpen om het grote geheel te begrijpen.

 

Nou ben ik niet helemaal kennisloos, dus ik kan ook wel vraagtekens zetten bij het lijstje. Op zich hoeft dat toch niet in een ander topic, Bit? Als ik bv. mest zie staan tussen de rijen bij de sjalotten, kriebelt de uienvlieg al achter mijn oren. Maar vervolgens vraag ik me dan af waarom de sjalotten meer nodig hebben dan gewone uien, ben ik van plan dat even verder uit te zoeken, en te verzinnen of het op een niet-mest manier opgelost kan worden. Mest is voor mij koeienmest. Misschien is er sprake van spraakverwarring.

 

Ik heb inmiddels mijn tuin een lichte beendermeel behandeling gegeven. Dat spul gaat langzaam, en ik wil volgende maand al beginnen met bonen en peulen en capucijners. Ik heb minder gegeven dan op het pak stond. Deels omdat ik met mijn doos óók nog een tweede tuin moest verblijden, en deels omdat ik liever te weinig geef dan teveel. Met te weinig kan je altijd nog bijstellen. Het waren DCM-korrels, en vanmiddag zag ik dat ze flink gezwollen door het vocht op het veld lagen. Hier en daar wat ingeharkt, maar nog niet overal.

 

Ik heb trouwens ernstige twijfels of mijn bio-perma-mulch aanpak wel zo slim was voor mijn wortel en uienveld. Ik heb een dikke, dkke mulchlaag liggen, en volgens mij is dat niet gunstig voor zaaiwerk, en zeker niet voor wortelvorming. Penen bedoel ik dan. Als ik die mulchlaag zou weghalen, heb ik weer kale grond, en het bodemleven gaat enthousiast tekeer dankzij de mulch, maar wortels kan ik wel vergeten, vrees ik komend seizoen.

 

Is het trouwens geen idee om potas en bloedmeel door emmertjes fijne compost te mengen, en dat dan in te zetten als 'bemesting?'

Link to comment
Share on other sites

nog even een tip: de vogels en muizen zijn hier dol op korrels beendermeel, dus ik zou het wel onderharken

 

bloedmeel is net kunstmest, als je het gebruikt werkt t meteen en fors; voor je t weet heb je slappe luisgevoelige plantjes; ik gebruik het alleen in geval van nood en zeker niet nu als het nog uit kan spoelen

 

wortels kun je voorzaaienin een gootje onbemeste potgrond en dan in een geul in de grond schuiven linkje

 

potas door de compost gaat wel goed en vult tekorten aan mineralen aan, maar voor de stikstofbemesting bij je kool bijvoorbeeld moet je wel wat bijmengen denk ik

Link to comment
Share on other sites

@ Jasmin. Als je graag mulcht, kan dat best hoor, ook in een seizoen dat je wortelen wil zaaien op een stuk. Je haalt ter plekke de mulch weg. Je zaait. Het komt op, en na verloop van tijd breng je weer meer en meer mulch aan tussen de groter wordende planten. Dat geeft wel werk, wat meer dan niet mulchen , maar ook weer niet héél veel werk toch ?

 

Je grondje in je bedden knappen echt behoorlijk op volgens jezelf. Dat verdwijnt niet in de paar weken, dat er even geen mulch ligt. Dat mag ook gerust 2 maanden zijn en gaat de mulch er pas veel later weer op. Wat maakt dat uit ? Jij wilt wortelen toch ? En er is méér wat je ter plekke wilt zaaien natuurlijk. Gewoon doen

 

( sorry, ga ik natuurlijk volledig off-topic, maar vond toch dat het er maar bij moest voor Jasmin )

Link to comment
Share on other sites

wortelschuif15.jpg?w=640&h=332

 

Dit is een tip die ik ga uitvoeren, RobO. Een handige oplossing om een wortelgewas te verplaatsen.

Ik vrees dat ik wat te driest ben geweest met het a.s. wortelveld. De boel is erg grof rommelig. Geen probleem bij vruchtgewassen, maar wel bij winterwortels, zomerwortels enzo. Die hebben dan niet genoeg weerstand tijdens de groei.

 

grove-compost74461390172515.jpg

 

201460781390392275.jpg

 

Het geeft wel veel zuurstof in de grond, en veel wormen, en die poepen de grond ook vruchtbaar. Ik heb er in elk geval al beendermeel over gestrooid, dus die mulchlaag ga ik niet zomaar verwijderen. Het is een beetje een mix van grond en dahliastengels, en polletjes onkruid dat ondersteboven erop gelegd was.

 

Op de voorgrond, op het eerste bed (ook wortelgewas volgens schema dit jaar) zie je plastic bakken waarin ik wormen kweek. Ik kwam er zoveel kleintjes tegen, dat ik de bakken maar heb aangevuld met nieuw leven. Beetje inteelt tegengaan... ha, ha... Maar even later stopte ik weer, tenslotte: waarom zou ik wormencompost apart maken, als er in de grond al zoveel levendigheid zit?

 

Nog een opmerking voor Weknow:

In principe wou ik ook alleen compost gebruiken om de grond te verrijken, maar het afgelopen jaar deed me toch besluiten tot de extra boost. Waarschijnlijk zit jij op kleigrond (Zeeland) en dat is toch wat voedzamere grond dan het kale zand bij mij. Bovendien wil ik dit jaar lekker intensief gaan tuinieren: voorteelt, hoofdteelt enzovoort. Voordat de humuslaag tien centimeter of meer is geworden, zijn we wel een paar jaar verder (ook omdat die natuurlijk blijft slinken als je niet doorzet op die manier). Ook heel veel meeldauw gehad, voor mij een teken dat de mineralenhuishouding totaal niet evenwichtig was.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...