marijnos Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Hallo, Wij gaan dit jaar over naar een nieuwe moestuin, en daar wil ik een blauwe bes zetten(eerste keer) en deze moet op zure grond staan.Als er geen zure grond in de moestuin zit. Kan ik dan een gat graven turf en in doen en daar de blauwe bes in zetten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Hallo. Zoek even op dit forum als je wil, er zijn een aantal topics die dit uitgebreid beschrijven en bespreken. Ik zal even wat topics voor je zoeken ( zoekfunctie rechtsboven ) bv : post180297.html?hilit=Blauwe%20bessen#p180297post178141.html?hilit=Blauwe%20bessen#p178141blauwe-bosbes-t10351.html?hilit=Blauwe%20bessenpost156449.html?hilit=Blauwe%20bessen#p156449 er zijn er veel meer hoor. edit :Op zich is Geldrop wel een streek met zure grond. Je hebt het gemeten ? Is de grond te kalkrijk, kun je de grond verzuren ja. Is de grond erg kalkrijk, zou ik niet meer de oorspronkelijke grond er in meenemen. Maar bij gewone neutrale grond de grond alleen vermengen met een hoop turf. Dieper dan tot op 40 cm hoeft dat niet. Blauwe bessen gaan niet veel dieper, en kalk gaat niet omhoog. Kalkrijke grond laat wel de kalk van opzij insijpelen, dan het plantgat breder maken, veel breder. Dik mulchen met zure zaken is ook altijd handig. Niet speciaal mesten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiebelkonijn Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Ik heb een blauwe bes in een speciekuip gezet met potgrond gemengd met turf. Via ebay heb ik een pH meter bestelt en dan kan ik pas zien of het goed is volgens mij.Ik had overal gelezen dat je een blauwe bes beter in een kuip kan planten om volledige controle op de grond te houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Als je inderdaad echt niet weet op wat voor grond je zit wel ja Of je op zuur of niet op zuur zit, kun je best herkennen hoor, althans, je kan een heel eind komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marijnos Posted January 18, 2014 Author Share Posted January 18, 2014 Wij moeten nog naar de nieuwe grond toe. Dan ga ik het meten hoe het met de grond zit. Dank voor de info Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts