Ga naar inhoud

De Vragen van een Overmoedige Super Beginner :)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat met die touwtjes wat Hans zegt is ook een heel goed idee. Dan kan je gelijk kijken hoe je het eventueel hebben wilt en hoeveel meter aan bakken/materiaal je nodig hebt.

Hans, dat probeer ik ook al duidelijk te maken over die verhoogde bedden.

Ik denk dat je een afweging moet maken tussen de kosten en het werk dat je er aan wilt/kunt spenderen.

Goedkoopste versie -> grond frezen/spitten, voeding toevoegen en zaaien/planten.

Duurdere versie -> bakken (even daargelaten dat je al planken hebt liggen), grond en zaaien/planten.

En dan hebben we t niet eens over een klimrek, kas, tunnels en (koude) bakken.

Hopelijk ontmoedigen we je nu niet met al deze verschillende info Marieke!

Good things come in small packages

Geplaatst:

Tja ik denk dat we Marieke mogelijk wat overvallen hebben met de verhoogde bakken,

geeft niks als je daar nog nooit van gehoord hebt hoor mischien moet dat je eerste beslissing zijn of je gewoon in aarde of

in verhoogde bakken wilt kweken.

Mischien kun je aangeven of je echt vet groente wil kweken en veel tijd en plezier in hebt of dat je gewoon een x een moestuin wil proberen.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Met verhoogde bedden valt in jouw geval probleem van spitten/freezen/ploegen weg omdat je boven op het gras de bakken zet en vult met mooie voedzame zwarte grond.

Ja maar die grond moet je dan dus kopen. En ze heeft al grond! Maar goed Marieke moet zelf kijken waar ze haar geld aan uitgeeft natuurlijk.

Alhoewel het misschien alleen maar lastiger wordt voor Marieke om uit al die goedbedoelde adviezen nog een keuze te maken wil ik ook nog wel iets zeggen over de omvang van een moestuin. Ik denk dat je 'als beginner' je daar niet op moet verkijken. 10 bakken van 3m2 is best veel, zelfs als je geen onkruid hoeft te wieden omdat je er 'schone' grond in stopt. (Wat trouwens nog maar de vraag is want er zweeft genoeg onkruidzaad door de lucht )

In het begin lijkt het allemaal mee te vallen maar als die 30 m2 gaat groeien en je moet die planten bijhouden (met dieven, toppen, uitdunnen, opbinden, bewateren etc etc) en oogsten en verwerken dan heb je daar echt wel een hoop tijd voor nodig. Doorgewinterde tuinders met hun routine draaien er hun hand misschien niet voor om maar als je net begint is het allemaal niet zo eenvoudig. Eerlijk gezegd maak ik me nu al zorgen over mijn 15m2, okee ik ben een hoop tijd kwijt met onkruid wieden maar dan nog. De tuin hoort voor mij bij mijn dagelijkse werk maar ik ben er zeker 2 uur per dag mee bezig en we zitten pas begin april! Marieke heeft ook nog kinderen, kippen, paarden en wellicht ook nog een baan! Affijn, ik zou gewoon wat kleinschaliger beginnen.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Niet geheel overbodig om te vermelden idd.

Ikzelf, als beginner dit jaar (nu een maand bezig), heb tot nu toe 1 bak van 1,44 m2, 1 aardappelbak van 0,43 m2 en 11 potten en een kweekbak vol. Nog geen sprietje onkruid te bekennen. Echter, in de tuin eromheen waar nog geen boomschors ligt, komt die zooi al weer opzetten Maar dat is een kwestie van wanneer we weer naar t bos kunnen om een nieuwe lading op te halen, daarna hebben we daar ook geen last meer van

Overigens had ik na t beginnen ermee nog wel een MM-bak of 2 erbij willen hebben Gelukkig heb ik me weten in te houden maar de ideeën naar meer bakken (en een tunnel) zit er al ingebakken.

Geplaatst:

30 m2 is echt niet veel hoor lijkt mij keurig voor beginner, tuurlijk zal dat wisselen per persoon maar denk dat meeste hier 150-200 m2 hebben

3 tomaten 1 bak vol, bedje aardbei weer bak vol, 3 rabarber weer volle bak nou en ga zomaar door

Geplaatst:

Inderdaad , het duizeld me wel een beetje al die informatie, maar ben er wel zeeeeeeeer blij mee!. Maar het begint ook wel wat duidelijker te worden , wat de mogelijkheden zijn en wat 'moet' en wat KAN.

Aan de ene kant wil ik zoals iemand hier al schreef. "allen of niets" . Want het gehannis met bloembakken enzo wil ik niet meer.

Maar ik kan heel moeilijk inschatten hoeveel tijd ik ga hebben komende maanden. En inderdaad vooral hoeveel tijd ik heb om me in te lezen enzo.

Maar stel , ik huur een grondfrees ( voor 55 euro voor een dag) dan kan ik toch wel een stuk omploegen en dan zaaien of plantjes inzetten ? Of denk ik dan tè simpel?

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Geplaatst:

Nouja, inderdaad ... vorig jaar hadden we een stuk omgespit van ik denk twee bij zes. Dacht is een mooi stuk voor een beginner. Wat dingen in de vensterbank opgekweekt. Buiten in potten later. Kon ik er alleen zes van de twintig tomatenplanten in kwijt

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Geplaatst:

Ja hoor Marieke je kan een stuk gewoon freezen maar voor freezen hoor je eigenlijk het veld onkruid/gras vrij te hebben, er zijn mensen die dat ding gewoon door een grasveld halen maar dan stik je van onkruid straks.

Volgens mij is de volgorde van onbewerkt land klaar maken als moestuin, onkruid vrij maken, ploegen en dan nog een frees erover.

(Frees alleen is vrij ondiep de grond losmaken)

Maar ik begrijp dat je gewoon alles simpel wilt doen en zou dan gewoon maar beetjrommelen hoe het je beste uitkomt, met budget en tijd een sla plantje,ui en bv prei kweken lukt wel hoor daar hoef je niet veel voor te doen.

Helly ik ging uit van bakken van 1 bij 3 meter, bij de vb hoe snel zoiets vol zit.

Geplaatst:

Met een grondfrees maak je alleen het gras stuk.. Ga je dat dan afvoeren (of ergens op een bult gooien) en dan de grond nog een keer bewerken met de frees? Wil je het gras onder ploegen, dan heb je zwaardere machines nodig. Zitten er geen loonwerkers of boeren in de buurt? Dat is ons goed bevallen. Er zijn er ook met kleinere trekkers (wij hebben zelf nu ook een kleine trekker die ook kan frezen en ploegen) als een grote trekker daar niet goed kan komen/keren.

(Shit Hans, je was me voor... ik post dit toch maar, heb ik niet voor niets zitten typen)

Geplaatst:

6 tomatenplanten op 12 m2 is 5 planten op 10 m2 (sorry, ben van de wiskundige berekeningen)

Waarom lees ik hier op het forum adviezen dat je 10L grond voor 1 tomatenplant moet rekenen? Lijkt mij toch dat in een bak van 10 m2 meer dan 100 L gaat.

Hans, inmiddels is t duidelijk dat jij iets anders in gedachte had dan ik, communicatiestoring

Marieke, heb je al gedacht aan een gaas om de tomatenplanten? In de afdeling moestuin van Joke kun je zien hoe ze zojuist gaas voor haar tomatenplanten op een pot heeft gemaakt. Ik wil dat ook gaan doen.

Jorieke en Hans:

Zo hier ook

Geplaatst:
En hoe maak je dan verhoogde bedden zonder de mm bakken?

En waarom maak je verhoogde bedden?

( zijn vast een beetje domme vragen )

De grond warmt dan sneller op, wat handig is om de groei lekker te laten gaan. Bij kou wordt de aarde ook sneller koud, dat wel.

En op je vraag over de breedte van de bedjes in de volle grond... niet te breed, een beetje aan je eigen lijf aanpassen dat je het midden makkelijk kunt bereiken...... voor onkruid wieden, oogst en verzorging.... Ik heb zelf een aantal bedden gemaakt aan de hand (nou ja...) van mijn gespreide benen. Niet alleen om er over heen te kunnen springen, maar daardoor is het bed aan mijn lengte afgemeten, en kan ik overal makkelijk bij. En een paadje is bij mij dan twee gesloten voeten naast elkaar in de breedte...

Lengte maakt dan niet uit.

Bij een paar andere bedden (ik wil niet alles uniform) heb ik wat stap-stenen neergelegd... losse tegels om op te stappen...

Geplaatst:
Veuvecouderc: Ben je echt elke dag 2 uur bezig?

Ja, gemiddeld wel. Maar ik realiseer me dat dat niet helemaal eerlijk is omdat aan die 15 m2 te wijten. Die 2 uur zit in de hele moestuin dus ook mijn fruitstruiken en aarbeien, de paden, mijn planning, het gereedschap enzo. Tis echt wel zoveel ja, 's ochtends een uur en 's avonds nog eens.

En wat ik dan doe in die twee uur, nou op dit moment bijvoorbeeld bloemen uit de aardbeien plukken, slakken zoeken en opruimen, onkruidjes uittrekken en op de composthoop, planten controleren op beestjes, die ene framboos die niet mee wil doen grondig bekijken of ik toch niet ergens een knopje zie, dagelijkse huishoudafval op de composthoop brengen, wortelbedjes maken, de koude bak sproeien, opzoeken wie er van mijn warmoeskiemen kan eten en wat ik eraan kan doen, preizaad sproeien, kervel voorkiemen, takken hakselen voor paden in de moestuin, schorseneren bedje harken, composthoop sproeien, munt planten, onkruidjes uittrekken, frambozenklimrek opzetten, tomatenspiralen opzoeken en schoonmaken, preiplantgaten uitzetten, onkruidjes uittrekken, genieten van het hele spul etc etc etc etc.

En waar natuurlijk ook een hoop tijd in gaat zitten is het spul de grond uit kijken

Maar goed, als je een moestuin hebt horen volgens mij wel al die dingen erbij dus die moet je wel in je tijd meerekenen, vind ik.

Veuvecouderc

Geplaatst:

Ik had geen idee dat je opzich maar 15m2 groente had het oogt veel groter als ik had moeten gokken dacht ik paar 100 vierkantemeter,

je hebt denk ik veel groter sier gedeelte dan ik dacht.

Geplaatst:
Ik had geen idee dat je opzich maar 15m2 groente had het oogt veel groter als ik had moeten gokken dacht ik paar 100 vierkantemeter,

je hebt denk ik veel groter sier gedeelte dan ik dacht.

De 'moestuin' is 120 m2 maar daarin heb ik maar 5 echte bedden van 3m2. Mijn paden zijn heel breed en ik heb ook zitjes in de moestuin . Al het fruit staat door de hele tuin heen en mijn tomaten en augurken en paprika's komen tegen een zuidmuur buiten de moestuin, mijn rabarber staat ook niet in de moestuin maar daarbuiten. Het loopt allemaal een beetje door elkaar heen. Ik denk dat als ik alles 'sec' ga opmeten ik officieel qua eetbare planten wel op 60 m2 kom, misschien nog wel meer maar als ik mezelf maar voorhou dat ik maar 15 m2 heb dan heb ik nog de illusie dat ik het bij kan houden

Veuvecouderc

Geplaatst:
Veuvecouderc: Ben je echt elke dag 2 uur bezig?

Ik vind 2 uur niet zo veel hoor, voordat ik te ziek werd ging ik iedere avond nog minstens 2 uur naar de tuin wat dingetjes doen!

Alleen had ik overdag dan meestal wel al een uurtje of 6 tot 8 op de tuin doorgebracht

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
DVL en o.a. ik hadden hier ook al wat (meer)voordelen van het tuinieren op verhoogde bedden beschreven:

https://www.moestuinforum.nl/vraagjes-t432.html?hilit=verhoogde%20bedden

Ervan uitgaande dat iedereen tuiniert zoals ie dat zelf prettig vindt, en dat anderen daar dan weer hun eigen visie op mogen geven, vind ik de lijst met voordelen van verhoogde bedden wel een beetje kort door de bocht:

Een aantal voordelen.

* Je hebt een goede controle over de grond samenstelling:

okee (kan je ook nog over discusieren maar doe ik niet)

* De grond warmt sneller op waardoor het moestuin-seizoen eerder kan beginnen

waarom warmt de grond sneller op, omdat ie 10 cm dichter bij de zon staat?! grond die in een betere hoek met de zonnestralen staat warmt lekker snel op dus bij een verhoogd HELLEND bed zou ik me nog een voordeel kunnen voorstellen

* De drainage van de grond verbeterd

is ongetwijfeld waar maar dat kun je ook met niet-verhoogde bedden bereiken. zou ik dus geen voordeel noemen

* De hoogte van het bed kan je zelf bepalen

helemaal waar!

* Onderhoud van de beplanting is makkelijker; minder rugklachten!

hiervoor geldt wat mij betreft hetzelfde als voor de opwarming, maakt die paar centimeter wat uit? als je nou een verhoogd bed van 90 cm hoog maakt ja dan heb je daar voordeel.

* Ongedierte kan het verhoogde bed iets minder eenvoudig bereiken

hahaha, alleen heeft het ongedierte deze memo nog niet gelezen

* Makkelijke jaarlijkse rotatie van groenten

Remco heeft het al eens gezegd, dat kan net zo goed met niet-verhoogde bedden. Niet perse een voordeel van verhoogde bedden lijkt mij.

* Afdekken van de grond met plastic of gaas (tegen vraat) wordt eenvoudiger

Idem als bovenstaande.

* De verhoogde bedden zijn van verschillende materialen (hout, bakstenen, natuursteen, bielzen, wilgentakken) te maken, en dat beïnvloed het ontwerp en de sfeer van de (moes)tuin

Idem als bovenstaande.

Nogmaals het maakt mij niet uit hoor, ik vind bijvoorbeeld Koert zijn moestuin met verhoogde bedden prachtig maar de lijst met voordelen van verhoogde bedden doet het voorkomen alsof dat allemaal met het klassieke moestuinbed niet kan. En daarbij - ik ga ervan uit dat die verhoogde bedden gevuld worden met aarde/grond die je moet aanschaffen? - kost het klauwen vol met geld. Kortom, ik begrijp de 'hype' rondom de verhoogde bedden helemaal niet als je gewoon grond tot je beschikking hebt. Of ga ik met dit bericht nou weer te ver?

Veuvecouderc

Geplaatst:

Aja Leslie jij meet met de """franseslag"" je bent heel maar vergeten hoe precies we hier in Holland zijn we meten hier alles paden en terassen erbij in.

in Holland moet je gewoon zeggen mijn moestuin is 120m2

Geplaatst:

Ten opzichte van telen op "vaste" bedden in het algemeen is het verschil natuurlijk minder groot, dat klopt. Mijn keuze voor verhoogde bedden is een groot deel gebaseerd op het voordeel van vaste bedden ten opzichte van een lap grond(traditonele moestuin).De belangrijkste reden voor mij bij verhoogde bedden (en die staat er niet tussen ) is nooit meer spitten en daarnaast toch zeker wel het sneller opwarmen van de grond.

Een aantal voordelen.

* Je hebt een goede controle over de grond samenstelling:

okee (kan je ook nog over discusieren maar doe ik niet) Ik wel Als jij toevoegt aan je grond(wat dan ook) , maar zeker bij compost of mest verhoog je dan niet je bedden? Jij wilt geen verhoogde bedden dus kan je ook niet toevoegen!

* De grond warmt sneller op waardoor het moestuin-seizoen eerder kan beginnen

waarom warmt de grond sneller op, omdat ie 10 cm dichter bij de zon staat?! grond die in een betere hoek met de zonnestralen staat warmt lekker snel op dus bij een verhoogd HELLEND bed zou ik me nog een voordeel kunnen voorstellen Kleinere oppervlaktes warmen sneller op dat is nou eenmaal zo dat weet jij ook, jou bed is één geheel met de rest, dus groter, dus kouder. Bij zandgronden moet je zelfs extra sproeien als je opgehoogd hebt omdat het anders razend snel uitdroogd. (let wel ik teel op klei)

* De drainage van de grond verbeterd

is ongetwijfeld waar maar dat kun je ook met niet-verhoogde bedden bereiken. zou ik dus geen voordeel noemen. Dat kan, maar jij moet dan eerst grond verwijderen en dan toevoegen aangezien jij niet wilt verhogen, door ieder jaar compost er op te doen verbeterd mijn structuur en drainage.

* De hoogte van het bed kan je zelf bepalen

helemaal waar!

* Onderhoud van de beplanting is makkelijker; minder rugklachten!

hiervoor geldt wat mij betreft hetzelfde als voor de opwarming, maakt die paar centimeter wat uit? als je nou een verhoogd bed van 90 cm hoog maakt ja dan heb je daar voordeel. Klopt, met die stelling ben ik het ook niet mee eens.

* Ongedierte kan het verhoogde bed iets minder eenvoudig bereiken

hahaha, alleen heeft het ongedierte deze memo nog niet gelezen Zoals bij mijn bedden van ruw steen, zal een slak daar iets minder snel tegen aan kruipen, over het algemeen zie ik dat niet zo, als ze willen komen ze toch wel, voor vogels en konijnen etc,. maakt het zeker niks uit.

* Makkelijke jaarlijkse rotatie van groenten

Remco heeft het al eens gezegd, dat kan net zo goed met niet-verhoogde bedden. Niet perse een voordeel van verhoogde bedden lijkt mij. Klopt, is wel een voordeel van bedden in het algemeen.

* Afdekken van de grond met plastic of gaas (tegen vraat) wordt eenvoudiger

Idem als bovenstaande. Is toch wel iets makkelijker, ik steek bv pvc buizen tegen de randen aan en hoef niet te vrezen dat het los schiet of constructies te bouwen.

* De verhoogde bedden zijn van verschillende materialen (hout, bakstenen, natuursteen, bielzen, wilgentakken) te maken, en dat beïnvloed het ontwerp en de sfeer van de (moes)tuin

Idem als bovenstaande.

ik vind bijvoorbeeld Koert zijn moestuin met verhoogde bedden prachtig

En daarbij - ik ga ervan uit dat die verhoogde bedden gevuld worden met aarde/grond die je moet aanschaffen? - kost het klauwen vol met geld. Dat zou kloppen, ik heb dat niet gedaan, bestaande grond, aangevuld met compost champost mest etc.door de jaren heen Of ga ik met dit bericht nou weer te ver? Nee hoor is toch je mening, dat mag ik ben het er alleen niet helemaal mee eens

Geplaatst:

Tja op 15 m2 snap ik je reactie wel, ik kon me ook niet voorstellen dat jij die 2 uur niet minimaal per dag besteed.

Betreft het knap en plik werk, ieder zijn taken he! Sorry Jorieke, zal het nooit meer doen, alhoewel Jorg gaf me niet voor niks de nickname: Koning Off-topic, die moet ik wel hoog houden! Ga zo de boer op, heb je geen last meer van me tis te mooi weer om binnen te blijven!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...