Marieke Geplaatst: 8 april 2011 Auteur Geplaatst: 8 april 2011 Goedemorgen! Fantastisch , jullie discussies. Ik vind ze erg leerzaam.Als ik jullie ervaringen lees, merk ik wel dat het erg verslavend is en een moestuin veel tijd kan kosten. Die jullie er in ieder geval met veel liefde insteken. Maar goed, als we het hebben over verhoogde bedden, is er dus altijd sprake van een rand in de vorm van steen,hout of wat dan ook? Of maak je een soort bultje ? Een rand is zowiezo misschien wel handig.. en mooi .. Inmiddels heb ik in een hoekje achter de schuur een hele stapel met grijze bakstenen gevonden en een hele grote stapel met dakpannen. Hier zou ik wel wat van kunnen knutselen toch? Heeft iemand daar tips voor ? En als ik dan toch de zware kleigrond lichter moet gaan maken ( met wat ook al weer???) dan komen de bedden misschien ook wel hoger te liggen, en dan elk jaar wat hoger. Ik heb wat wensen wat betreft groenten die ik wil verbouwen. Waarschijnlijk veel te veel om te beginnen klein beetje Aardappel,chinakool,tomaat,sla,radijs,wortel,klein beetje prei,bonen ,beetje brocoli. Zonnebloemen , lavas, basilicum, peterselie, bieslook en bonenkruid.Fruit wil ik niet in de moestuin erbij. We hebben vier appelbomen , twee peer, twee pruim, een kers en twee walnoten bomen. Pfoe, 's avond als ik eigenlijk moet slapen komen er steeds tientallen vragen in me op en die weet ik dan 's ochtends niet meer En een bessen-ding ( geen idee wat) Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★
Marieke Geplaatst: 8 april 2011 Auteur Geplaatst: 8 april 2011 Oja! we hebben een aantal grote isolatie ruiten over, is dat geschikt voor een klein kasje? Of is dat tè isolerend? Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★
Helly Geplaatst: 8 april 2011 Geplaatst: 8 april 2011 Rick heeft een hele mooie koude bak gemaakt van oude dubbel beglazen ramen. Kijk s onder het tabje Doe het zelf. Wel een thermometer in hangen! Grond mengen met zand voor een betere doorlating van water als je op kleigrond zit. Daarna mengen met mulch, oude rotte mest of compost. Kan ook nog na t seizoen met groenbemesters. Maar dat is weer een heel ander verhaal.Bij de moestuin van Leslie (Moestuin van weduwe Couderc) is alleen maar 'afval' gebruikt om muurtjes en bedden te maken. Staat erg leuk en landelijk. Zoef eens door de foto's in dat topic en wie weet krijg je genoeg ideeën voor bedden en muurtjes. Je hebt veel fruitbomen (altijd lekker en gezond) maar de verscheidenheid aan groenten valt nog mee hoor. Ik had de 1e bestelling al veel meer soorten Nu gebruik ik geen rijtjes maar een MM bak en potten. En dan heb je in principe ook minder zaden nodig omdat je zoveel soorten hebt staan. Tot nu toe (op de peultjes na) is alles prima verlopen en gegroeid. Wat die vragen betreft... leg een bloknote met pen naast je ben en schrijf gelijk je vragen op. Dan vergeet je ze niet en kun je ze de volgende dag opzoeken. Ook notities met 'what to do' zijn handig. Dan schrijf je t van je af en blijft je hoofd enigszins leeg. Quote Good things come in small packages
Jorieke123 Geplaatst: 8 april 2011 Geplaatst: 8 april 2011 Goede tip van dat pen en papier Helly! Dan ga je een stuk rustiger slapen, en weet je de volgende dag wat je te doen staat online Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Marieke Geplaatst: 8 april 2011 Auteur Geplaatst: 8 april 2011 Oh, indedaad hele goede tips Helly! Dankjewel! Heb inderdaad al een hele hoop topics gezien , waar ik ideeen kan opdoen! Zal die anderen ook nog opzoeken. Wat voor zand kan ik de grond dan mee mengen? Oja, ik zag hier in DL zakken 'humus-turf ' ofzo? Waar is dat voor?80 liter voor 2.80 ofzo. Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★
Marieke Geplaatst: 8 april 2011 Auteur Geplaatst: 8 april 2011 .Sorry Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★
Helly Geplaatst: 9 april 2011 Geplaatst: 9 april 2011 Gewoon, normaal zand van t land. Droog spul. Ergens een stukje wei/tuin waar de grond zo uit elkaar valt? Dat zand Humus turf.. klinkt als goede tot compost gemaakte grond. Of dat zo is weet ik niet, had er nog niet van gehoord. Quote Good things come in small packages
Jorieke123 Geplaatst: 9 april 2011 Geplaatst: 9 april 2011 Humus turf klinkt heel zuur... voor rodondendrons en zo... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorg Geplaatst: 9 april 2011 Geplaatst: 9 april 2011 Wat voor zand kan ik de grond dan mee mengen? Zand wat je kan gebruiken is grof rivierenzand: zie ook de laatste zin in mijn bericht hier: https://www.moestuinforum.nl/hoe-kan-ik-mijn-kleigrond-verbeteren-t859-10.html#p9975 Quote
Marieke Geplaatst: 10 april 2011 Auteur Geplaatst: 10 april 2011 Joehoe Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★
jasmin Geplaatst: 10 april 2011 Geplaatst: 10 april 2011 Gelukkig staat de deur al open.... zie ik.... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Helly Geplaatst: 11 april 2011 Geplaatst: 11 april 2011 Kijk, er komt schot in de zaak Quote Good things come in small packages
Jorieke123 Geplaatst: 11 april 2011 Geplaatst: 11 april 2011 GAAF! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Marieke Geplaatst: 7 juli 2011 Auteur Geplaatst: 7 juli 2011 Vind het ook zo wat om een topic te openen voor mijn vraag , vandaar mar even hier. Kan ik op de plek van de ge-oogste koolrabi en spitskool, brocolli en bloemkool zetten. Of is dat niet goed ivm wisselteeld? Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★
Marieke Geplaatst: 7 juli 2011 Auteur Geplaatst: 7 juli 2011 Dan maar gelijk een foto erbij van hoe de moestuin er nu ( nouja drie weken geleden) bij staat . Beetje een gekke foto ivm de sproeier Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★
Helly Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Joh ziet er goed uit hoor! Leuk met die paadjes.Wat heb je nog in potjes staan wat moet worden geplant? Quote Good things come in small packages
Jorg Geplaatst: 7 juli 2011 Geplaatst: 7 juli 2011 Vind het ook zo wat om een topic te openen voor mijn vraag , vandaar mar even hier. Kan ik op de plek van de ge-oogste koolrabi en spitskool, brocolli en bloemkool zetten. Of is dat niet goed ivm wisselteeld? Dat doe ik wel , maar als je strikt de principes van de wisselteelt volgt dan zou het niet mogen.Bij het planten van de kool wel wat kalk verwerken om het risico op knolvoet te verminderen. En als de plantjes aangeslagen zijn wat bemesting door de grond werken. Mag je trouwens best een vraag voor openen, nu is je vraag slecht terug te vinden Quote
Marieke Geplaatst: 7 juli 2011 Auteur Geplaatst: 7 juli 2011 Joh ziet er goed uit hoor! Leuk met die paadjes.Wat heb je nog in potjes staan wat moet worden geplant? Dank je wel Helly Eh, bedoel je die potjes op de foto of wat ik totaal heb staan ?In de potjes op de foto staan links brocolli en rechts bloemkool. Bij de stokken achter midden staan ook potjes maar die zijn leeg. Staan er bij omdat ik de namen van de rassen nog erbij moest zetten. ( die namen had ik met stift op de potjes gezet) Maar ik heb dus ook nog staan op de kraam-afdeling : Artisjok , Bonen , Oost Indische Kers , Zonnebloemen , Aardbeien , Rucola , Kropsla , Kruidenplantjes , en nog meer @Jorg , nou , dan doe ik het maar gewoon. Kalk poeder doe je er dan bij? Of mag het ook gestampte eierschaal zijn? Wat gebruik jij voor een bemesting ? Zal volgende keer dan maar nieuw topic openen. Durf niet zo goed meer met mijn ontzettende beginner-vragen . Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★
Helly Geplaatst: 8 juli 2011 Geplaatst: 8 juli 2011 Ik zou zeggen gestampte eierschalen staat gelijk aan kalk? Maar als iemand weet dat t niet zo is dan graag hier t antwoord Quote Good things come in small packages
appelvrouw Geplaatst: 8 juli 2011 Geplaatst: 8 juli 2011 Ik zou gewoon een lekkere moestuin beginnen op deze grond! Waarschijnlijk is de grond rijk aan voedsel want: niet bebouwd voor een lange tijd. ik heb het bij mij achter op 2 manieren gedaan in gazon/weiland:manier 1: Van de boer een paar supergrote rollen stro gekregen en dat er in de zomer opgelegd..in een hele dikke laag.In het vroege voorjaar alle stro eraf afgevoerd naar de composthoop, ik had een mega-goede grond eronder, ik hoefde niets te frezen of iets dergelijks en kon meteen de aardappelen erin zetten.nadeel, er waren veel slakken onder het stro...manier 2:De nieuwe stukken belegd met karton (ongeverfd) en ook wat dakplaten. waar nodig zeil eroverheen.ik het voorjaar hetzelfde liedje...afhalen..de grond is prachtig los...slakken, niet noemenswaardig. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.