Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe kan ik mijn kleigrond verbeteren?


Metje

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb even met de zoekfunctie gezocht, maar ik kon niet zoveel vinden over het verbeteren van de bodemtextuur. Ik zit op kleigrond, ik weet niet zeker of het lichte of zware klei is. Ik neig naar licht met soms zware brokken er doorheen. Nu heb ik verschillende tips gelezen over het verbeteren van een kleibodem en ik zou graag jullie ervaringen horen.

 

Ik heb her en der gelezen dat je zand door de bodem moet mengen. Ik heb echter ook gelezen dat je dit juist niet moet doen. Nogal verwarrend dus. Moet je hier brekerzand voor gebruiken? Of rivierzand? Moet het überhaupt?

 

Ook heb ik gelezen dat je er heel veel compost doorheen moet spitten. Ik heb echter ook gelezen dat dit niet moet (volgens mij op dit forum). Kan ik dit nu nog doen, of ben ik daar sowieso te laat mee? En is dit nu goed of niet?

 

Het is vooral van belang voor het stuk waar ik mijn wortels en bolgewassen wil telen, maar ik denk dat de rest van de tuin ook wel een upgrade kan gebruiken.

 

Ik ben op zoek naar een methode die ik nu nog kan uitvoeren. Ik wil immers graag dit jaar mijn groenten telen.

Hopelijk kan iemand me helpen! (of zou er nu een hele wel-niet discussie ontstaan..?)

 

 

ps: Ik wist niet zo goed in welk topic ik mijn bodemvraag moest plaatsen...

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je vraag. Ik zit hier met het zelfde probleem/vraag [klei/veengrond]

 

Spitten4.jpg

 

Ik wil er zeker ook compost doorheen mengen [20 liter per m2] Iemand een idee of dit te veel is. Daarnaast wil ik er ook nog een paar zakken cocopeat doorheen mengen. En ook nog een paar flinke handen kalk per m2.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik wil de grond toch wat luchtiger hebben. En het moet later weer vocht vasthouden.

 

Ik vond op internet bodemverbeteraar

 

actisoleco.jpg

 

Organische bodemverbeteraar

 

* kwalitatieve bodemverbeteraar voor gazon, moes- en siertuin

* ideaal voor aanplantingen

* op basis van compost en kokosvezel

* ideale vervanger van stalmest (hoog gehalte organische stof)

* lichte en luchtige structuur bevordert de wortelontwikkeling

* kokosvezel verhoogt het vochtvasthoudend vermogen

 

Verpakking: 70 L

Cons.prijs (€) 7,15

 

Vragen, vragen haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit me aan bij Peet, zand vindt je na een tijdje uitgespoeld terug in een laagje op zo'n 30 cm, is maar tijdelijk. Compost daarentegen is zoals de Natuur werkt en dus goed (in principe, want er is nog wel een verschil tussen compost en compost). Maar ik zou nu inderdaad gewoon een snelle oplossing kiezen, puur voor de structuur, dan kun je je tijdens het seizoen misschien verdiepen in wat nu Werkelijk goed is.

 

Calcium is bijv. een goede structuur verbeteraar van klei en is ook nog eens 1 van de meeste essentiele bouwstoffen voor je planten. Dit samen met fosfor, dat zorgt voor de energie transport, en zonder energie geen planten. Maar van deze stoffen zijn ook weer verschillende soorten, sommige die goed zijn en sommige die niet goed zijn, en de adviezen zijn net als je zegt overal net weer even anders. Op een gegeven moment vind je wel een rode draad door de informatie heen en weet je ongeveer wat nu werkelijk goed is.

 

Een bruisend bodemleven is ook essentieel voor de structuur van de bodem. Voldoende organisch materiaal (bijv. goede compost) zorgt voor voedsel voor de wormen etc. Dan zijn er ook nog de vele goede bacterien, schimmels en andere beestjes, die ervoor zorgen dat het voedsel wat in de bodem zit, door de planten kan worden opgenomen. Dus misschien is het handig om wat goede bacterien en andere micro-organismen toe te voegen, daar zijn vele verschillende manieren voor. Je kunt het bijv. in zakken kopen, volgens mij bij elk tuincentrum. Ecostyle heeft wel wat in die trend, maar er zal meer zijn. Teaming with microbes is een goed boekje daarover, maar op internet is ook genoeg te vinden, bijv. op http://www.eminfo.nl.

Al deze organismen (wormen, bacterien enz.) hebben weer een postieve invloed op elkaar en zorgen samen zo voor een steeds beter wordende bodem.

 

Succes met je grond.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik heb even met de zoekfunctie gezocht, maar ik kon niet zoveel vinden over het verbeteren van de bodemtextuur. Ik zit op kleigrond, ik weet niet zeker of het lichte of zware klei is. Ik neig naar licht met soms zware brokken er doorheen. ...

 

Ooit had ik zelf een tuin op ongerijpte zware klei. Onze oplossing was een verhoogd bed maken (50 cm, met betonnen L-elementen) en dat volstorten met zwarte grond. Veel werk! En dit is vast niet wat je bedoeld.

 

Als je wilt weten op wat voor bodem je werkt, dan kun je kijken op http://www.bodemdata.nl en dan doorklikken op bodemdata in het menu bovenin. Je krijgt dan een bodemkaart van heel Nederland waarin je kunt inzoomen en info opvragen.

Die kaart werkt niet echt intuitief helaas. Een paar tips

- bodemkaart 1:50.000 geeft meeste info. Die moet je aaanzetten, de andere bodemkaart uitzetten (vinkjes helemaal rechts)

- Als je info wilt opvragen eerst rechts even kijken uit welke laag je iets opvraagt (radiobuttons)

 

Succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Metje en Rick,

 

Over compost is volgensmij iedereen het wel eens

 

Het duurt wel een paar jaar voordat je de grondstructuur een beetje goed gewijzigd krijgt. Ik raad je aan om nu compost onder te werken, dat hoeft niet met spitten maar mag ook licht onder gewerkt worden.

 

Tijdens het groeiseizoen moet je de grond regelmatig bewerken en kan je weer wat meer grondverbeterende producten toevoegen. Die werk je weer licht onder. Daarna voeg je gevoelsmatig en verspreid over enkele jaren compost toe. Kortom het toevoegen van compost en andere bodemverbeteraars is niet tijdgebonden.Af en toe kalken toevoegen om de zuurtegraad van je grond in evenwicht te houden.

 

Zand kan ik gevoelsmatig (lees geen ervaring mee) niet aanraden. Het zand wat je kan gebruiken is gewoon grof(!) rivierzand (bijvoorbeeld wat in de bouw gebruikt wordt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Compost is goed maar organische mest is ook goed.Dus paardenmest ofzo.Als het maar humus kan worden.Humus doet zandgronden binden.Dus zorgt ervoor dat de korrels van de zand beter tegen elkaar blijven.En bij zware klei of klei is dit juist een scheidingsmiddel en zorgt voor grotere poriën in de grond.Dus gewoon zorgen dat je aan organische mest kan komen.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor die bodemkaart RvO! Een beetje dom van me, toen ik zelf nog aan de WUR studeerde heb ik deze kaart ook moeten gebruiken...

Ik zit op een zeekleigrond. Heb zojuist op wikipedia gelezen dat er dan meer kalk in de bodem zit (schelpdieren) en dat deze gronden heel geschikt zijn voor akkerbouw.

 

Ik ga geen zand door de bodem mengen, want ik hoor allemaal negatieve verhalen hier over zand. Ik ga dus maar op zoek naar een "hele lading" compost! Heb nog maar sinds een week een compostbak in de tuin staan, dus ik zal langs het tuincentrum moeten. Grote zakken zijn voor mij geen optie, want we hebben geen auto.

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Heb nog maar sinds een week een compostbak in de tuin staan, dus ik zal langs het tuincentrum moeten. Grote zakken zijn voor mij geen optie, want we hebben geen auto. ...

Sommige zand-, en grondhandels verkopen losse compost en komen dat dan ook nog brengen. Brengen is vaak niet gratis, maar los is meestal wel weer goedkoper dan in plastic zakken. Misschien eens een rondje bellen? Succes er mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor die bodemkaart RvO! Een beetje dom van me, toen ik zelf nog aan de WUR studeerde heb ik deze kaart ook moeten gebruiken...

Ik zit op een zeekleigrond. Heb zojuist op wikipedia gelezen dat er dan meer kalk in de bodem zit (schelpdieren) en dat deze gronden heel geschikt zijn voor akkerbouw.

 

Ik ga geen zand door de bodem mengen, want ik hoor allemaal negatieve verhalen hier over zand. Ik ga dus maar op zoek naar een "hele lading" compost! Heb nog maar sinds een week een compostbak in de tuin staan, dus ik zal langs het tuincentrum moeten. Grote zakken zijn voor mij geen optie, want we hebben geen auto.

 

LANDELIJKE COMPOSTDAG 2011

landelijke-compostdag-2011-t858.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...