Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Weet iemand hoe je straffe klei grond beter bewerkbaar kunt maken.

Met wat en welke eenheden kun je klei grond vermengen.

Mijn tuin (100m2) wat voornamelijk uit klei bestaat is een hels karwei om te spitten.

Niet erg voor de spierballen, maar leuk is anders.

Afgraven is onmogelijk gezien de locatie.

ca. 50m2 voor struiken en bomen en 50m2 voor groentes/fruit

MvG

Wie echt rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen.

Geplaatst:

https://www.moestuinforum.nl/hoe-kan-ik-mijn-kleigrond-verbeteren-t859-10.html

https://www.moestuinforum.nl/kleigrond-verbeteren-t3606.html

Dit zijn 2 van de vele topics op dit forum over precies dezelfde vraag. Voordat je anderen op het forum voor jou aan het werk zet, is het wel zo handig om zelf al eens te zoeken!

Dit kan met de zoekfunctie rechts boven. Ik typte er "kleigrond" en vond een lange lijst met resultaten

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ja. Dat is zeker een nadeel van zware klei. Moeilijk bewerkbaar, maar ook erg vruchtbaar he. Dat is weer de andere kant. Ook de vochthuishouding kan een probleem zijn. Te nat in de winter en keihard in de zomer. Te weinig losse structuur. Kan zo hard zijn als beton.

Grote hoeveelheden organisch materiaal. Compost bv. groenbemesters op delen die je niet beteelt ook. Veel veel en langdurig aan blijven werken om je teeltlaag te verbeteren. Mulchen is ook een goede. Dat doet de klei minder uitdrogen in de zomer.

Het geheel is een proces van jaren en jaren. Maar voordeel is: je grond is van huis uit vruchtbaar ! Mensen die in Brabant op klapzand zitten zijn jaloers, of midden op de veluwe op geel zand, die zijn ook jaloers.

Er is een preparaat te koop, ik weet nu alleen de naam niet, of de producent. Dat verwerk je door je toplaag van de klei, en dat doet de structuur in een kortere tijd verbeteren. Geheel organisch / biologisch. Ik heb een doos staan, wat ik gekregen heb: zal van de week es kijken hoe dat heet. Zou ook werken , maar ik heb er geen ervaring mee.

Zand opbrengen, wat ook wel eens geadviseerd wordt, werkt niet echt hoor. Wel op een grasmat, maar niet in een teeltlaag.

Verder zijn er echt tig topics over : grond verbeteren, zware grond verbeteren enz. ( ik zie dat weknow dat ook al zegt. die is sneller, en heeft de links )

Geplaatst:

Een goede vraag, waar menigeen een ander antwoord op geeft denk ik

In de Hovenierswereld waar ik in werk zijn sommige nogal fan van het toevoegen van zand, en dat er dan doorheen frezen. Maar overal waar dat is gedaan, vind je na enkele jaren datzelfde zand als 1 laag zo'n 20 cm onder grond. Zand op zichzelf is dus geen blijvende verbetering.

Wat mij betreft kunnen maar 2 dingen zorgen voor een werkelijke en blijvende verbetering van de structuur van welke grond dan ook: 1) bodemleven (bacterien, schimmels, wormen etc) in een rijke humuslaag en 2) de verhouding in mineralen.

1. Voor een rijk bodemleven dient er voldoende voedsel voor dit leven in de grond aanwezig te zijn: koolstof: dwz veel organisch materiaal aanbrengen, eventueel doorfrezen de eerste keer, en misschien nog een extra laag als bodembedekking aanbrengen. Dit organisch materiaal moet je dan zo rijk mogelijk zien te krijgen met zoveel mogelijk soorten positieve bacterien, schimmels enz. (denk aan compostthee, EM (effectieve micro-organismen), PHC (plant health care) of anders) De Natuur doet dit zelf ook wel, maar voor dat je dan een werkelijk goed bodemleven hebt, duurt het wel heel wat jaren.

Dit organisch materiaal en het rijke bodemleven zorgt ervoor dat de grond goed gemengd wordt, afgebroken wordt en zo langzamer hand lichter en luchtiger wordt. Op een gegeven moment wordt dit het zo fel begeerde humus. In mijn optiek zou je hier de meeste aandacht aan moeten geven.

2. Een juiste mineralen verhouding zou in theorie ervoor kunnen zorgen dat de grond luchtiger wordt, hoe dit precies in zijn werk gaat weet ik nog niet, ik heb daarvoor nog niet ver genoeg gestudeerd. Wel weet ik uit betrouwbare bronnen dat de mineralen Mg (magnesium), Na (natrium) en Cl (Chloride) een verdichtend effect op de bodem hebben. Het is daarom zaak zo min mogelijk van deze voedingsstoffen toe te voegen, en dat is in het geval van Mg nog wel eens lastig aangezien dit juist in vele meststoffen als extra stof wordt aangeboden. Wanneer er een goede mineraal verhouding in de bodem is en een goed bodemleven aanwezig is, dan hoef je je nooit zorgen te maken over magnesium.

Veel klei soorten zijn rijk aan magnesium en daarom is het zaak deze rijkdom aan magnesium in te dammen. Dit is bijv. mogelijk door Calcium aan te brengen. Een goede grond heeft een calcium - magnesium verhouding van 7:1. Deze kalk moet dan wel heel weinig magnesium bevatten, maar dat is vaak niet op de verpakking af te lezen. Ik heb zelf de chemische analyse van Viano Zeewierkalk opgevraagd en deze bevat 45% CaCO3 en 5% Mg, dit verbeterd de verhouding dus enigszins. Ik ga ervan uit dat Zeewierkalk van coccolieten allemaal ongeveer deze zelfde verhouding ca-mg bevatten en dus een goede kalk bron zijn. Voor andere kalkproducten kan ik niet spreken, maar Dolokal bevat bijv. veel te veel Mg, Vitakal daarentegen helemaal geen Mg, maar ik kan voor particulieren geen goed verkoopadres vinden. Wel is er Zeeschelpenkalk (Ostrea), die bijna 100% CaCo3 bevat, wat dus een goede bron is, maar vooral voor langere termijn, zeker als je de grove versie hebt.

De CO3 in kalk heeft bovendien ook een bevorderend effect op de beluchting van de bodem, want zodra de kalk in de bodem reageert wordt het omgezet in koolzuurgas, net als in je frisdrank. Het is net als baking powder, je grond bubbelt zichzelf luchtig.

Voor een goede verhouding zou je kunnen zoeken naar het La Motte systeem, onder andere besproken door Dr. Arden B. Andersen. En anders kan ik het wel even voor je opzoeken.

Wat daarna echter van groot belang is, is dat wij de bodem zoveel mogelijk met rust laten. DWZ zodra het bodemleven op peil is: nooit meer spitten, frezen of wat dan ook. Al het spitten en frezen is funest voor het zeer tere bodemleven. Schimmels vormen een symbiose met vele plantsoorten en maken in de loop van tijd geweldige netwerken van zeer fijne "worteltjes" (die in het geval van schimmels een andere naam hebben), die zeer grote oppervlakken kunnen bestrijken. Zodra wij hierin gaan lopen roeren met een schep (spitten) of frees, dan vernietig je al deze zeer tere netwerken. En die netwerken hebben dan weer een aardig tijdje nodig, willen ze zich weer volledig hebben hersteld. Des te minder we in de bodem doen (binnen het praktisch mogelijke) des te beter.

Dit is wat mij betreft het enige wat kan zorgen voor een Werkelijke verbetering van je structuur.

Comprehend and copy Nature

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...