jasmin Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 Is het mogelijk om een vroege aardappel te laten volgen door een late aardappel? Qua tijd moet het lukken, maar wat is de praktijk? Extra bemesting (compost, kalium) kan voor de tweede ronde toegevoegd worden. Bodemmoeheid of zo (aaltjes) speelt niet. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
thea Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 Nee dat kan niet in verband van ziekte.En late aardappelen gaan er ook in mei erin.anders is het te kort. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
jasmin Geplaatst: 6 maart 2014 Auteur Geplaatst: 6 maart 2014 Welke ziekte? Phytophthora? Ik ga namelijk een aantal resistente rassen zetten. De Sarpo Mira kan tot half juni gepoot worden, en mijn vroege Rattes kunnen er dan al uit zijn. Van andere ziektes heb ik niet veel weet. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
RvO Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 "Bodemmoeheid of zo (aaltjes) speelt niet."Toen ik de titel van dit topic zag dacht ik meteen daaraan. Kun je ff kort uitleggen waarom niet. Ofwel op wat voor manier teel je dan aardappels?? Edit: alweer een crospost. Tot voor kort kreeg ik daarvoor een wwarschuwing. straks even informeren. Quote
jasmin Geplaatst: 6 maart 2014 Auteur Geplaatst: 6 maart 2014 Dat speelt niet, omdat er op die plek nog NOOIT aardappels zijn geteeld. Er is nog niks om moe te zijn of te worden. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
RvO Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 Jasmin, ik weet niet of we elkaar helemaal begrijpen?Ik bedoel dat misschien de vroege aardappels "moeheid" veroorzaken voor de tweede teelt. Op het gevaar af dat je me voor "ouwe schoolmeester" verslijt: aardappelmoeheid is een ziekte die veroorzaakt wordt daar aaltjes (nematoden) die in de bodem kunnen overleven ook als de aardappelplanten waarop ze leven een 4 à 6 jaar niet worden herplant. Overigens persoonlijk geen ervaring hiermee. Ik weet wel dat dit voor de reguliere landbouw in NL wettelijk verboden was. Quote
weknow Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 Ik snap niet, Jasmin, waarom het NIET zou spelen. Inderdaad is de kans dat je er daadwerkelijk en zichtbaar last van krijgt niet zo groot. Maar het kan heel goed dat bacteriën, schimmels, virussen zich in de 3 maanden van de voorteelt al behoorlijk ontwikkelen en de ontwikkeling van de 2e oogst aantasten en dan ook daarna een nadelige invloed op je (ekologische?) grondje hebben. Misschien zelfs zonder dat je het merkt. Er is werkelijk een heel arsenaal aan aantastingen waar je bij aardappelteelt mee te maken kunt krijgen (en die we als moestuinier, ook vanwege de kleine schaal, vaak niet eens merken).Lees maar eens na waartegen in de professionele landbouw allemaal maatregelen genomen/geadviseerd worden bij aardappelen. Daar is 5% of 10% minder opbrengst al een fiasco. In je eigen tuin zul je die oogstderving niet eens merken. Maar ook in de professionele landbouw gebeurt het volop. 2 jaar aardappelen na elkaar of met slechts 1 beurtjaar op hetzelfde perceel. Er zijn zelfs speciale rassen ontwikkeld die daarvoor bedoeld zijn. Kwestie van aardappels kunnen produceren als die goed opbrengen. Of het verstandig is in je eigen, biologische moestuin....? Aan de ene kant kun je zeggen: ik zoek de grenzen op van het mogelijke totdat het schip strandt...en die grenzen zijn soms vrij ruim in de praktijk. Aan de andere kant kun je een teeltbeleid proberen te voeren, waarmee je problemen en mogelijke problemen zo veel als mogelijk voorkomt. Waarom zou je risico's nemen, die je vrij eenvoudig (wisselteelt, gezonde bodem koesteren) kunt voorkomen? Kun je 2x in een seizoen aardappels telen? Ik denk het wel! Is het goed voor je moestuin? Zeer twijfelachtig! Het probleem van overlapping (oogst vroege aardappels is begin juni, de late plant je tot die tijd in potten of een stukje waar je ze makkelijk kunt opdissen zonder veel te beschadigen) is met wat trucs wel op te lossen. Overigens is het verplanten hoe dan ook een remmende factor: je 2e aardappelteelt zal enkele weken herstel nodig hebben om weer echt aan de groei te gaan! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
D_SDennis Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 Als je grond in goede conditie is, zou het denk ik wel kunnen zonder echte problemen. in de natuur zijn veel meer gewassen die in een jaar nog meer gewas ontwikkelen dan aardappels. Dus wat betreft ontwikkeling van je planten denk ik dat het goed zal kunnen. Ook wat ziekten betreft ben ik niet zo bang, maar echt onderbouwen kan ik het niet. Het is denk ik belangrijk dat je dat stuk grond daarna minstens vier jaar vrij van aardappelen houdt, maar als je twee van dit soort goed elkaar opvolgende rassen hebt zou ik zeggen gewoon doen. Mits je grond in goede conditie is natuurlijk. Quote
jasmin Geplaatst: 7 maart 2014 Auteur Geplaatst: 7 maart 2014 Laat het duidelijk zijn dat ik geen expert ben. Sterker nog: ik heb tot nu toe nauwelijks aardappelen geteeld, omdat ik me geen raad wist met de phytophthora.In mijn eerste jaar volle grond heb ik wel aardappelen gedaan, en ik was dol op de jonge Rattes. Die gingen er begin juni al uit. Geen vette oogst aan kilo's natuurlijk, maar jaren na dato nog steeds en nostalgische herinnering van lekker .Mijn huidige tuin is eigenlijk vrij klein voor een volkstuin (ik noem hem maar moestuin), maar ook wel weer een uitdaging. Veel gepuzzel dus. Omdat ik Sarpo Mira ga bestellen deze week, en ik ergens las (en verdraaid, ik kan niet meer terugvinden waar) dat ze tot half juni de grond in kunnen , en zo langzaam gaan dat ze tot eind oktober in de grond kunnen blijven, klikte de combi vroege Ratte gevolgd door Sarpo Mira op hetzelfde veldje in mijn hoofd. Het wordt zowiezo een meervoudig experiment, want die Sarpo Mira gaan op een bed dat vorig jaar doordrenkt was met phytophthora. Ik kwam gisteren ook nog Bionica tegen in de buurtsuper als eetaardappel, maar ja... die gaan we natuurlijk half eten en een aantal poten. Het groentebed had eigenlijk wortelbed moeten worden, maar door de zachte winter was de grove mulch niet goed verteerd, en ik moest afwegen om alles te zeven (wortels wil ik toch een beetje recht hebben groeien), of uien zetten, maar de uien gaan dit jaar naar de moestuin van mijn man, en ineens ging mijn licht aan: aardappel. Ik dank jullie allemaal voor het meedenken hierboven. Even een paar argumenten: de phytophtora gaat zowiezo komen, het is dus niet een zaak van vermijden maar beheersen in mijn geval. Mijn buurvrouwen hadden vorig jaar Raja en een aardappel (bio) waar ze de naam niet meer van weten, maar zij fietsen lekker door de aardappelziekte heen. Wel wat aantasting, maar geen oogstverlies. Zelf had ik al ervaring uit het verleden dat het in maart poten van een vroege aardappel, en begin juni oogsten, prima verliep.De grond kent wel een geschiedenis van 60 jaar monocultuur dahliateelt. Ik weet niet of dat aaltjes genereert. In elk geval valt de term aaltjes echt nooit binnen de vereniging, terwijl andere ziektes of plagen wel soms gespreksonderwerp zijn. Het is dus de eerste keer dat er een aardappel in die grond gaat, en volgens mijn schema zou er dan van maart tot mogelijk eind oktober continu aardappel in de grond zitten, van wisselend ras. De grond is enthousiast bemulcht en gepamperd, máár pas sinds 1 jaar. Er zit beendermeel (begin feb), potas (later in feb), bentoniet toegevoegd. Vorig jaar stond er op de ene helft de 'drie' gezusters: mais, zonnebloem, boon, en een overgestoken pompoen van een ander bed), en op de andere helft tomaat. Ik zou natuurlijk preventief Afrikaantjes kunnen zetten, maar daar heb ik ook wat twijfels. Ik heb onderzoeken gelezen: de Tagetes patula is de meest effectieve, maar die groeit bij mij de pan uit. Dat worden ENORME struiken. Hardstikke leuk als je de ruimte hebt (en dat heb ik hier en daar), maar niet binnen het aardappelveld. Ik heb het over meer dan een kubieke meter per plant die het in beslag neemt. Plus dat ik heb begrepen dat het niet de aanwezigheid van Tagetes is, maar een aaltje moet actief eten van een wortel van de plant om te sterven. Er wordt vaak geroepen dat de plant een bepaalde stof afscheid, maar die onderzoeken gaven dat niet aan. Wel effectief tegen aaltjes, maar dan moet je een heel veld/bed vol zetten, als een soort sabbatsjaar, preventief of curatief. Dus, ik kan wel kleinblijvende Afrikanen tussen de aardappel zetten, maar ik moet er dan realistisch gezien niet van verwachten aaltjes mee te voorkomen, hooguit wat af te remmen, mochten ze opduiken. Ik denk dat ik het gewoon doe. Mijn grootste risico is dat de tweede oogst mislukt, en dat ik dat groentebed vergeven ga zien van aaltjes. Niet dat het hoeft te gebeuren, maar het kan. Ik noteer ook elk jaar wat ik met de bedden heb gedaan, dus dan kan ik later ook weer gericht bijsturen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
mw vogel Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 Jasmin, heb je overwogen om de vroege aardappelen in containers te telen? Ik heb dat een keer gedaan voordat we onze volkstuin kregen, in verband met ruimtegebrek. Je kunt vrij goedkoop zwarte plastic 'potten' met doorsnee 40 cm en hoogte 50 krijgen. Voordelen: je kunt de planten zo gunstig mogelijk neerzetten en zeker in het voorjaar hebben ze een warmtevoordeel t.o.v. de volle grond. De (pot)grond kun je daarna hergebruiken voor courgettes (doen het ook leuk in de pot!). Nadeel: de oogst is iets minder rijk dan uit de volle grond.Een bijkomend voordeel is nog dat je voor de opeenvolging van twee aardappelteelten niet meer afhankelijk bent van het grillige weer. Het zou toch zonde zijn als je de lekkere Rattes te vroeg moet oogsten omdat de late aardappelen erin moeten Ook anticiperen op een lang naseizoen is een risico: als het in oktober koud wordt zijn je juni-aardappelen nog niet oogstbaar...Ben benieuwd wat je gaat doen en naar de resultaten! Quote
jasmin Geplaatst: 7 maart 2014 Auteur Geplaatst: 7 maart 2014 Mw Vogel: Ja, dat heb ik overwogen. Ik heb Eersteling al in een pot zitten, beschermd in het composthok. Maar die potten neerzetten kost toch ook ruimte? Ik heb wel overwogen 10 potten te zetten, maar dat is dezelfde ruimte als een groentebedje uiteindelijk. En dan staat mijn bedje leeg te wachten op de late aardappel, en in de berm staan potten. Dat zou verder OK zijn hoor, maar ik puzzel en puzzel. Je argument van de wisselvalligheid van het weer vind ik wel sterk. Ik ga er op dit moment van uit dat het weer zich gedraagt zoals ik opgedragen heb. Ook niet echt realistisch. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.