Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dit plant is mijn zorgkindje sinds ik heb hem vorige jaar in de tuincentra gekocht. In het begin was het een mooie en volle bosje van bladeren en ik dacht...yess, binnenkort melissethee en salades. Helaas, toen kreeg hij witte vlekjes op bladeren en in het eind van de zomer was hij bijna dood (geen bladeren meer). Ik dacht eerst, dat het gaat van zelf weg, maar nee dus. Ook dacht ik dat misschien minder water geven helpt (hij had de zonnigste plek in de tuin, maar de aarde in de pot was altijd nat), ook niet, want de grond bleef nat, ook zonder wateren (regenwater kreeg hij nog steeds). In het einde van de zomer nam ik de hele pot naar huis en sinds toen groeit hij in mijn zolder. In de herfst was er helemaal niks, ik heb hem bijna weggegooid, maar in december kwamen langzaam nieuwe bladeren bij. Ik was heel blij, want ik dacht dat hij was nu eigenlijk hersteld. Ik heb zelfs zaden gekregen in januari (de tafel was vol met zwarte korreltjes). Ik geef nog steeds heel weinig water, misschien 1 keer per 2 weken. Sinds deze week zijn ook de problemen terug. Opnieuw witte vlekjes en sommige bladeren zijn helemaal wit. Ook hebben sommige bladeren bruine randjes. Als ik niks doe worden ze bruin/zwart en alles "rot?" weg. Wat is er mis met mijn melisse? Ik ben zo boos van al dit ellende, dat ik wil hem gewoon weggooien, want ik kan niet meer speciale aandacht geven aan iets dat nooit oogst geeft. Is het meeldauw of heb ik gewoon een zwakke plant?

CIMG250637821394813455.JPGCIMG250728021394813468.JPG

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

Mijn citroenmelisse staat buiten in volle grond en is er aan het eind van de zomer ook wel klaar mee. Helemaal als ik 'm niet regelmatig knip. Hij gaat wel lekker bloeien en het jaar erop vind ik dan overal kleine zaailingen (ruikt lekker tijdens het wieden) en de moederplant loopt dan ook gewoon weer uit.

Dus zou die van jou gewoon lekker buiten zetten en niet te veel vertroetelen. Doe ik ook niet en het groeit als onkruid.

Geplaatst: (aangepast)

@ Erny. Helemaal mee eens, hier stond hij eerst in een pot maar deed het voor geen meter. Het ging van kwaad naar erger tot ik hem van miserie buiten uitplante. Is nu een erg mooie struik geworden die jaar na jaar mooi (bolvormig geknipt) terug opschiet. Ik zou hem dus dadelijk naar buiten verplanten.

aangepast door Gast
Geplaatst:

@Estemy. Je hebt niet speciaal toevallig een zwakke plant ofzo. Aan Citroenmelisse kan je eigenlijk niet veel fout doen. Maar het is wel een buitenplant. Te nat en te warm ( geen winterrust ) maakt hem bevattelijk voor van alles en nog wat. In dit geval gewoon simpele meeldauw en schimmels en later rot enzo.

De plant naar buiten doen. En Citroenmelisse hoeft / wil geen volle zon. Of als wél, dan voldoende vochtig, maar wel doorlatend. Uit de pot dus, gewoon de tuin in.

Op zich is het een behoorlijke woekeraar hoor. Echt gemakkelijk. Misschien had je hem afgelopen zomer in pot gehouden ? En dan wel eens te droog gehad ? Dat geeft ook meeldauw.

Geplaatst:

Dank je wel, voor antwoorden. Het was eigenlijk altijd het plan om hem buiten te planten, maar door verschillende problemen staat hij nog steeds in de pot. Ik gooi hem morgen dan buiten. Als hij het niet overleeft, dan heb ik ruimte voor iets anders

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...