Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Platte Perzik - Rassen en Ervaringen

eelzuhtjuh

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Binnenkort start de bouw van mijn lang gewenste grote kas (6x3,40m). In die kas wil ik graag een platte perzikboom zetten.

Nu leek het me een leuk en handig idee om in dit topic wat ervaringen te verzamelen van rassen die door jullie geteeld worden.

Welke zouden jullie me aanbevelen, hoe is de smaak, staat hij binnen in een kas of buiten.

Kan je een perzik ook als leiboom "snoeien"?

Toch wel leuk om een nieuw topic te openen. Mijn ervaringen zijn ondertussen een stuk breder.

Heb ondertussen ervaringen met de volgende rassen:

- Saturne

- Sugar Baby ®

- Honey ®

- Paraguayo Tito

en sinds dit jaar heb ik een Mesembrine.

Edited by Guest

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Ik ben ook aan het kijken geweest voor een platte perzik (op jouw site frank)en heb mijn oog laten vallen op de Sugar Baby.

Binnenkort komen wij eens bij jullie langs in Boskoop.

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Welke van die soorten zou je me aanbevelen voor in de kas Frank, zowel qua grootte als smaak enz enz enz?

In de kas zou ik denk ik voor Saturne gaan. De vrucht is van deze rassen het grootste; dus buiten zal hij niet altijd rijp worden, maar in de kas is dat geen probleem. Verder is Saturne natuurlijk hét productieras waarvan je de vruchten vaak bij de groenteboer vind.

Edit: Paraguayo Tito vergeten, dus vorige post even bijgewerkt.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Je kan perzik goed plat proberen te telen. Niet plat als perzik dus, maar plat als vormboom. Ik kan me er iets bij voorstellen dat je bijvoorbeeld in een leuke grote kas de verre korte zijde tot 1 platte wand van de perzikboom zou willen maken ( ik wil dat tenminste ook ooit nog eens doen. Dan is het kwa ruimte innemen wel lekker als de boom plat kan zijn. Dat kan.

Daarvoor kies je bij een kweker een boompje wat een leuke al wat geschikte takstand heeft. Je plaatst hem centraal tegen de achterwand van de kas. ( 40 cm ong van de achterwand ? ) en je laat hem groeien. Snoeien doe je alleen op de daarvoor geschikte momenten in het seizoen, aangaande ziektes enzo. Verder kan je met buigen en aanbinden ook een heel eind komen.

Is de boom eenmaal aan productie toe, zal je een tijd later aan vervangingssnoei moeten gaan denken op de gesteltakken en eens in de zoveel jaren kun je eens een gesteltak vervangen.

Is te doen. Oude tuinmanskunsten bewijzen dat. Leuk project !

Hier al een paar jaar ervaring met verschillende platte perziken en met 1 platte nectarine

Allemaal buiten, mijn favoriet is toch de Sweet Platicarpa grote platte perzik, wit vruchtvlees rijpt in aug. hoge produktie volledig rijp en een zeer lekkere smaak

Dan de Ufo 4

Platte nectarine al een paar jaar Mesembrine (geel vruchtvlees)

Staan nu allemaal in volle bloesem .

Ik heb al hier en daar foto's geplaatst op dit forum

• 1 year later...