Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wilde Rucola smaakt flauw

Featured Replies

Geplaatst:

Ruim een maand geleden heb ik wilde Rucola Sylvetta (Diplotaxis Selvatica) gezaaid. Vandaag wilde ik vast voorproeven aangezien deze soort nóg pittiger zou zijn en nóg meer smaak zou hebben dan de 'andere' Rucola. Maar wat schetst mijn verbazing? Het smaakt naar... niets!

Mijn vraag hier, is het daadwerkelijk wel de Rucola die opgekomen is waar ik aan geknabbeld heb? Er komt hier immers overal onkruid uit spruiten. Of! Heb ik een bemest/watergeef/te lang gewacht met oogsten foutje gemaakt?

Hier mijn vermoedelijke Rucolaveldje. De bladeren zijn tussen de 5 en 10 cm lang.

2014-04-15-1729711397579862.07

Ervaringen, tips of dé oplossing. Ik hoor het graag

Home is where the harvest is.

Geplaatst:

Vangt het stukje waar de rucola staat voldoende licht / zon ? Zou het stukje tuin weinig zon pakken, scheelt dat zeker in de smaak.

Pakt het stukje tuin wél voldoende zon, zou ik het eigenlijk niet weten. Tenzij je de rucola alleen maar heel vroeg op de ochtend geproefd hebt. Kou neemt ook de smaak wat weg.

Rucola smaakt toch altijd wel notig / bitter en echt naar rucola. ( bij mij althans ) En ja. de foto toont rucola.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank voor je antwoord!

Voor de zekerheid zal ik het morgen nog even controleren, maar het stukje tuin vangt ongeveer vanaf een uur of 11 volle zon. Uiteraard was dat een maandje geleden anders. Ik zal morgen bijzaaien op dezelfde plek, als het in smaak scheelt dan moet het aan het licht gelegen hebben!

Overigens, mocht het nog van betekenis zijn: de rucola staat onder een tunneltje (wel met gaatjes).

Geplaatst:

Dat is rucola, geen twijfel. Wel vreemd die smaak. Ik ben juist gestopt met wilde rucola omdat de smaak mi veel te scherp was. Misschien nog te jong?

Geplaatst:
  • Auteur

Te scherp? Oei... dan missen we hier toch wel een hoop.

Zelf dacht ik eerder aan te laat, maar te jong kan natuurlijk net zo makkelijk ook. Ik heb het even opgezocht: deze rucola kiemde op 7 maart ( toch een stukje verder terug dan ik in mijn OP suggereerde). Zal over een week nog een hapje nemen, ben nu al benieuwd!

Geplaatst:
  • Auteur

Mythe deels opgelost!

In het rucolaveldje staan (stonden...nom nom) meerdere vormen blaadjes:

2014-04-17-1738831397750490.30

De buitenste bladeren zijn het grootst en smaken naar niks. Maar die middelste, pfoeh! Rucola! Heel erg.

Ik neem aan dat het allemaal blaadjes in verschillende stadia van ontwikkeling zijn, en dus soortecht. Ga er daardoor vanuit dat ik toch te lang gewacht heb met oogsten. Weer wat geleerd

Geplaatst:

Je zult merken dat voor heel veel groentes geldt: Hoe vroeger (lees: kleiner) geoogst, hoe sterker de smaak. Courgettes bijvoorbeeld, zijn heerlijk als je ze oogst bij formaat grote augurk.

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:
  • Auteur

Dank Geert-Jan!

Vroeg oogsten zou niet zo moeilijk te combineren moeten zijn met ongeduld en plantjes de grond uit kijken. Nog minder lang wachten dus

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.