drahreg 48 Posted April 17, 2011 Share Posted April 17, 2011 hallo allemaal, heb nog een oud boekje van Pieter Boxman, het boekje gaat over spitten, wanneer er belangstelling voor is zal ik de pagina's proberen te scannen, Quote breur van Hendrik Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Vloek! Slecht voor je rug en slecht voor het bodemleven, in mijn ogen is (ieder jaar) spitten, voor tuinders die er geen kaas van hebben gegeten! Als je een goede bodem hebt gecreëerd (door o.a. spitten!) en je loopt er niet meer op, is vaker spitten totaal overbodig! Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Een zegen! Ik heb nu geen tijd om onderbouwing te typen maar enkele kernwoorden: klei, mest onderwerken, onkruid. Neemt niet weg dat ik ook langzaam aan bezig ben om steeds minder te gaan spitten, maar om dat te bereiken moet ik de komende jaren eerst wel de nodige grondbewerking uitvoeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Vloek! Slecht voor je rug en slecht voor het bodemleven, in mijn ogen is (ieder jaar) spitten, voor tuinders die er geen kaas van hebben gegeten! Als je een goede bodem hebt gecreëerd (door o.a. spitten!) en je loopt er niet meer op, is vaker spitten totaal overbodig!Geheel mee eens. Wij spitten om de 4 a 5 jaar. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Dikke pret!! Maar ja... ik zit op zand... eitje om te doen... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Als je 1 keer freest dan mest strooit dan ploegt en weer freest moet je dan nog spitten? Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Jim, ploegen is ongeveer hetzelfde als spitten, je draait de grond om. Met frezen maak je de grond vervolgens weer fijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Maar ik bedoel dan de volgende jaren. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 dat is nog discusie en voor en tegenstanders van maar steeds meer mensen gaan zeggen dat je niet meer hoeft te spitten mits je de grond niet beloopt en wel blijft bewerken maar dan bv mulchen met compost enzv. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted April 19, 2011 Share Posted April 19, 2011 Mits je grond inmiddels goed is dan! Met 1 x spitten, ploegen ben je er nog niet Jim en zoals Frank aangeeft moet je wel altijd je grond in de gaten blijven houden en kan het af en toe lonen om nog een keer de boel om te spitten. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted April 19, 2011 Share Posted April 19, 2011 Ok,dan ben ik wel weer wat langer bezig aan het spitten maar daar neem ik de tijd voor.En dan gewoon steeds goed bemesten en bijhouden dan zal het zeker lukken. Suikermaïs verdraagt die wel tamelijk verse paardenmest? Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts