Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Zo, we zijn weer aan het brouwen hoor De variant met meer (en donkerbruine) suiker bleek een succes! Lekker wat zwaarder, voller, zoeter, als een bruin biertje. Niet voor de vrijdagmiddag na hard werken in de tuin, want dan drinkt de wat lichtere, fris zuurdere variant al zo lekker weg.

Appelvrouw was hier de afgelopen 3 dagen, en we hebben samen een flinke berg brandnetels geplukt. 6 kilo om precies te zijn, en daar zijn we nu mee aan het koken en zeven en suiker toevoegen etc.

We maken deze keer weer de variant met meer suiker, de normale variant, en daarnaast nog 2 andere varianten. Eentje waar ik ook paardenbloemen in mee heb gekookt, en eentje waar wat specerijen en dadelstroop in gaan. We zijn benieuwd, ik schrijf later nog wat meer over de samenstellingen enzo.

Geplaatst:

Ik heb er ook niet aan gedacht anders had ik het wel gevraagd, volgende keer beter.

Geplaatst:

Kan je het biergist ook vervangen door gist van de bakker?

Edit: ik heb ook nog wijngist..

Edit 2: mijn potje wijnsteenbakpoeder heet in het frans pourdre d`acide tartrique. Ingredienten: maiszetmeel, kaliumtartraten E366 24,7%, natriumcarbonaten E 500

Edit 3: Kamertemperatuur, of mag het in de koudere benedenkeuken ( hooguit 14 graden)?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik ga dus wijngist gebruiken. Ik heb het misschien niet goed gezien maar ik vond nergens de hoeveelheid gist..maakt dat niet zo uit dan?

Geplaatst:

Het gisten moet echt wel warm gebeuren Appelvrouw, Hier komt het nog niet echt op gang omdat het fris is. En zakje gist is over het algemeen voor 50 liter geloof ik. Dus wij hebben 1 zakje gebruikt voor al onze vaatjes met bierbrouwsels. Misschien dat het voor de grotere vaten in ons geval wat te weinig was. Maar ze gaan zich vermenigvuldigen. Dus dat komt goed.

Geplaatst:

Dank je wel! Ik moet zo nog even naar de bakker fietsen om suiker te halen..dat had ik ook al niet . Ik kan verse bakkersgist kopen en gebruiken, maar waarschijnlijk gebruik ik beter de wijngist? Daar staat bij op t zakje houdbaar tot eind `15..ik heb het in de koelkast bewaard.

Ik hou de ton dan maar boven, we stoken nog iedere avond..het is hier ook koud.

Hoe deden jullie dat zeven in hemelsnaam? lastig als je maar een grote ton hebt..

Geplaatst:

Je kunt er eerst vele handen met blad en stengels uit vissen en uitknijpen. De hele fijne deeltjes halen we er niet uit, er komt ook nog weer sinaasappelsap bij, waar (als het goed is) ook weer fliebertjes (dat woord kent de spellingcontrole niet? ) in zitten.

Geplaatst:
Edit 2: mijn potje wijnsteenbakpoeder heet in het frans pourdre d`acide tartrique. Ingredienten: maiszetmeel, kaliumtartraten E366 24,7%, natriumcarbonaten E 500

Dank je wel. Straks brandnetels knijpen..ik neem aan dat het niet meer brand Nog een vraagje..weet jij/denk jij dat ik dat product wijnsteenbakpoeder nu wel of niet gebruiken?

Geplaatst:

Oh ik ben zo slecht met die poedertjes! Ik heb dus een potje wijnsteenzuur, en dat is weer anders dan dat bakpoeder. Dit potje is echt van Brouwmarkt, en er staat op dat het voor de verbetering van de zuurgraad in wijn of most is. Er zitten geen andere ingrediënten in dan Acidum Tartaricum E334.

Ons allereerste brandnetelbiertje was veel te zuur, en toen hadden we dit er nog niet doorheen. Dus tja... dan blijven we het maar toevoegen he? Maar wel veel minder dan in het recept staat. Aangezien er in 1 potje maar 150 gram zit.

Oh, ja wijngist lijkt me beter. Wij gebruiken ook wel eens een zakje dat al over de datum is. Gaat altijd goed. Maar eind 2015 is nog niet toch?

Geplaatst:

Ik hoop dat iemand anders nog antwoord heeft op dat poedertje. Ondertussen de brandnetels uitgeknepen ( en de resten op het KHG gedaan) en nog wat met de zeef door de ton heen. Ik heb in een pan met 8 liter inhoud een deel opgewarmd en de suiker erin opgelost. 2 citroen en 3 ( het waren kleine) sinaasappels toegevoegd. Dat staat nu af te koelen. Ik twijfel of ik die bereiding door een zeef giet..dan ben ik meteen al de fliebeltjes (ik dacht je schrijft het met een L, maar dat kent de spellingscontrole ook niet ) kwijt.

Geplaatst:

Ik vond toch nog dat zakje biergist. Houdbaarheid tot 1 april..grapje toch dat kan vast wel wat langer gebruikt worden? Er staat op van 8 tot 15 liter. Ik heb 19/20. Zou ik dan nog andere gist ( wijngist) toe moeten voegen? Of misschien een theelepel gistvoedingszout? Dat heb ik wel, het is wel 25 jaar oud denk ik maar het potje is nog geseald en het zout ziet er gewoon uit..glimmende suikerkorrels...

Geplaatst:

Dank je wel Jorieke..volgens mij heb ik het nu alles gehad. Gist gaat er zo bij..en dan opzij tot aan t bottelen

Geplaatst:

Het gist zit erbij...het is lekker warm vandaag in huis doordat de kachel aan is laten we hopen dat dat helpt.

Geplaatst:

Voorlopig gaat het prima..de ton staat al lekker te pruttelen...

Geplaatst:

Ja misschien heb ik het gist er te snel bijgedaan..kan dat? De most was iets van 28-29 graden..en de ton staat ook nog in de buurt van de kachel. Ik wilde niet langer wachten want het was bedtijd..

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Heb jij je bier al gebotteld Jorieke? Hier staat het nu een stuk frissen..zo`n 15 graden..ik hoor nog af en toe een bloebje als ik daar langskom...

Geplaatst:

Met het warme weer ging alles als een gek staan blubben hier, en gisteren hebben we 3 soorten gebotteld. Het was er van dat weer voor, buiten (regen...)

De variant met wat extra suiker staat nog te bubbelen, maar de normale variant zit dus nu in fles. En zo ook de variant met een liter (van de 5 liter in totaal) paardenbloemenkooksel. En een variant waarbij we een gedeelte van het suiker hebben vervangen voor een oude pot met dadelstroop die ik ooit eens heb gekregen. Om eens te proberen....

Geplaatst:

OK dank.Ik heb nog de tijd dan, want ik liep een weekje of wat achter op jullie. En jij doet een (schep?theelepel. koffielepel,óf afgemeten hoeveelheid?) suiker in de fles, flesjes van 33 cl?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic