Juna Posted April 18, 2011 Posted April 18, 2011 Hoi Ik heb wat twijfels over of ik nu goed weet welke bonen en peulen hoog worden + klimmen, en welke niet. Ik heb best wat verschillende soorten gekregen hier en daar, en de formaten het staat niet altijd op het pakje. En als ik foto`s op internet zoek, krijg ik vaak close-ups van stukjes plant, maar niet van het geheel of plaatjes van planten die niet volgroeid zijn. Het is dus moeilijk om in te schatten hoe ik ze in moet delen in de tuin qua formaat en groeiwijze. Ik hoopte dat jullie me een idee/schatting konden geven van hoe de verschillende planten zullen groeien, hoe ze ruimte zullen innemen qua breedte en lengte etc. Ik heb:* Record peulen * Oregon Sugar pod peulen* Peulen/Sluimererwten, meer van de namen staat er niet op, maar er staat wel op "verbetering van de rassen Hendriks en Veertigdaagse"* Lange slabonen/Dwarf beans* Purple Teepee struikbonen* Bush-Prunknohne (struik-pronkbonen) Ik begrijp wel dat de struikbonen laag zijn, maar hoe hoog en breed worden die 'struikjes'? Wat ik ook wel wil weten is welke soorten jullie lekker vinden en of bonen (sorry als het een gekke vraag is) vooral bovenin de plant groeien of verspreid over de hele plant heen? M`n ouders hadden bonen in de moestuin, maar ik herinner me ze niet. Ik was meer bezig met de bessen en aardbeien altijd Quote
Jorg Posted April 18, 2011 Posted April 18, 2011 Zo uit het hoofd hebben de struikbonen ongeveer een diameter van 30 a 40 cm, ik zaai altijd 3 boontjes in een plantgat. De antwoorden op je andere vragen moet ik je helaas schuldig blijven. Quote
hansm Posted April 18, 2011 Posted April 18, 2011 Ik vindt het best ook lastig, ik probeer zoveel mogelijk de namen van de rassen te googelen en dan stok of stam erbij als ik er niet uitkom.om het nog lastiger te maken worden sommige ook nog zoiets van 80-100 cm hoog en dat zit er dus midden in (korte middel en lang dus eigenlijk)Mij gaat nog wel gebeuren dat ik perongelul een kort soortje bij een 2 meter lange stok zet Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Posted April 18, 2011 Posted April 18, 2011 Ik had afgelopen jaar korte stokken met enorme planten en lange stokken met kleine planten... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Posted April 18, 2011 Posted April 18, 2011 Dat gaat Juna en mij ook gebeuren Quote Players only love you when they're playing.
Juna Posted April 19, 2011 Author Posted April 19, 2011 Kan niemand me dan helpen? Ik geloof trouwens dat alle soorten die ik heb, niet echt lang worden. Dus ik overweeg om +/- 10/20 sugar snap zaden te kopen. Die schijnen lang te worden? Ik heb de lange stokken al staan namelijk. En ik heb ook een plekje waar een balk hangt, die vast zit aan het gebouw, ongeveer 2 meter hoog. Daarvandaan kan ik dikke draden naar beneden spannen en met harigen vastzetten in de grond. Een bonensoort die hoog word, en zichzelf goed vast 'knoopt' aan het touw, zou daar goed kunnen groeien. Best veel ervan ook. De struikbonen komen in potten ed.En de stambonen (als ik er ooit nog achter kom welke dat zijn) op een andere plek. En dan is de tuin helemaal ingeplant en vol Het lijkt erop trouwens dat de prinsessenbonen (sperziebonen) heel laag blijven? Echt 30 cm hoog maar ofzo? Quote
Jorieke123 Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Hoe lang zijn de lange stokken? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Juna Posted April 19, 2011 Author Posted April 19, 2011 2.40 meter, maar ze staan een aardig eind de grond in gedrukt dus ik schat dat er 2 meter tot 2.20 meter over is, zoiets. Natuurlijk hoef ik ze niet 'perse' te gebruiken, maar ik vind het wel leuk omdat ik dan goed gebruik maak van de ruimte. Hoe meer planten de hoogte in kunnen, hoe meer oogst strakjes ^_^ Quote
Jorieke123 Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Oh, sugarsnap wordt niet zo hoog hoor! Tenminste... niet die van mij. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
bettyboop49 Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Ik ga hoge palen plaatsen met een fietswiel zie plaatje: Je doet er touw aan en die zet je wijd uit in de grond en daar tegen aan mijn bonen en snijbonen.binnen in de cirkel kan je dan nog sla of iets dergelijks plaatsen Quote Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme
Juna Posted April 19, 2011 Author Posted April 19, 2011 Welke rassen zet je erin Bettyboop? En Jorieke, hoe hoog waren ze ongeveer bij jou? (Sugarsnaps) Quote
Jorieke123 Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 oh wauw, ik zie idd een soort die 180 cm hoog wordt! Te gek Die van mij werden net iets hoger dan de erwten... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
bonnie f Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Record peulen worden volgens de verpakking 140 cmOregon Sugar pod peulen zouden 80 cm worden.Ben zelf ook benieuwd. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
bettyboop49 Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Moet ik even kijken vanavond ik heb mijn zaad al mee naar de tuin genomen Juna maar vanavond laat ik het je weten Quote Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme
hansm Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Betty dat wiel vindt ik top lijkt me grappig staan doe je er meerdere ?Ben echt fan van je tuin straks Quote Players only love you when they're playing.
bettyboop49 Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Ohhhh ik krijg op de tuin ook al zo veel complimentjes ik wordt er verlegen van. Ik ga twee van die wielen zetten een met snijbonen en een met Boterbonen. Quote Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme
bettyboop49 Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Juna ik ben vergeten te kijken naar welke ik nou precies ga zetten probeer het morgen te onthouden!!! Quote Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme
hansm Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Wil je niet verlegen maken hoor, enkel aanmoedigen Quote Players only love you when they're playing.
Juna Posted April 20, 2011 Author Posted April 20, 2011 Bedankt Bonnie Jorieke, dat klinkt goed! Welke soort had je gevonden? Bettyboop, leuk! Ik kwam laatst een foto tegen van zulke wielen, dat is erg slim en handig bedacht. Ik heb het even terug gezocht omdat het een foto was met de bonen er al tegenaan.Het ziet er handig uit Quote
Jorieke123 Posted April 20, 2011 Posted April 20, 2011 deze: Erwten Vleeserwt Sugar Snap Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Recommended Posts