schaapenzo Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 Ik zal op internet een foto waarbij men een pompoen omhoog heeft laten groeien.Het ziet er prachtig uit maar het lijkt mij dat de vruchten ontzettend zwaar worden.Iemand ervaring? Quote http://schaapenzo.wordpress.com/
Pietl Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 Als je graag een pompoen op zoiets laat groeien zou ik een soort kiezen waarvande vruchten geen kleppers worden maar handige formaten (hokkaido, butternut, ...)Ik vind dit ook handiger voor in de keuken eigenlijk, je kan sneller zo'n pompoen verwerkendan die grote kleppers en ze zijn altijd meer als voldoende voor elk recept. Ik ga het dit jaar proberen met een kleine blue hubbard soort. Quote
Drentenier Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 Vorig jaar zijn mijn pompoenen zelf gaan klimmen. Aan de schutting had ik wat metalen draden gespannen voor een druif, daar maakten ze dankbaar gebruik van. Uiteindelijk hingen er meerderen los van de grond, ook 1 van zo'n 4 kilo. Dat waren Uchi Kuri, die worden gelukkig ook niet groter. Met grotere rassen zou ik het zeker niet proberen. De stengel wordt vanzelf wat stugger naarmate het gewicht van de vrucht toeneemt (de plant ouder wordt). Verder moet je ervoor zorgen dat leid- en binddraden niet in de stengel gaan snijden, en dat de stengel/vrucht niet ineens kan gaan schuiven. Zodra zo'n massa in beweging komt zal de plant wel scheuren. Wat je altijd kan doen is extra steun voor een te zware vrucht regelen, bv een soort hangmatje. Mijn Musquee de Provence had daar zelf een oplossing voor, die legde een vrucht op een omheining neer (ruim een meter hoog), leunend tegen een hogere schutting. Daar zat 20 cm ruimte tussen, waar de pompoen in zakte toen hij kleiner was en volledig klem groeide. Uiteindelijk was het ding 10 kilo, en moest ik met enig geweld de schutting wegduwen om de oogst te bevrijden. De pompoen hing wel al die tijd hoog en droog in de zon, zonder aan de stengel te trekken. Quote
Jorg Geplaatst: 8 mei 2014 Geplaatst: 8 mei 2014 Appelvrouw heeft hier ervaring mee. Ze heeft hier ooit eens wat foto's en uitleg geplaatst van dergelijke stellingen: https://www.moestuinforum.nl/pompoen-bed-maken-t4203.html Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.