Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kan je onkruid eigenlijk wel in de compostbak doen?

Mijn buurvrouw zei dat de zaden in het compost blijven zitten en als

je het compost dan door je tuin mengt je de zaden weer verspreid en

zo weer heel veel onkruid krijgt?

gr.

Geplaatst:

gedeeltelijk heeft ze gelijk maar dan moet ook werkelijk het onkruid al zaden hebben, dat is nog erg vroeg daarvoor, onkruid met zaden kan wel bv een paar weken even in emmer water en dan op de compost hoop of waneer het bv brandnetels zijn een plantengier van maken (ik hoorde je net ergens overbrandnetels op forum)

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Normaal gesproken laat je onkruid (zowel onkruid met penwortels als zaad) beter uit de compost hoop. Een beetje ervaren composteerder kan het wel proberen. Je moet dan zorgen dat de hoop warm genoeg wordt om de onkruidzaden onschadelijk te maken. In theorie moet je een flinke hoop groen en bruin afval verzamelen en dit in korte tijd op bouwen tot een flinke hoop. Daarna wekelijks keren voor twee maanden. Echt makkelijk is dat volgens mij niet voor de thuiscomposteerder, ik ben zelf in ieder geval geen actieve composteerder dus meer kan ik je er niet over vertellen

Zolang het alleen blad is en geen zaad of wortels kan het natuurlijk wel op de compost hoop. Ik heb zelf twee compost bakken. Een daarvan dient als 'afval' bak voor onkruid, koolresten en ander afval met zaden of wortels. Die bak dek ik af met zwart plastic zodat het onkruid geen licht meer krijgt. De grond uit die composthoop gebruik ik voorlopig niet (zit nu voor drie jaar aan onkruid in maar is nog lang niet vol). In de andere composteer ik wel actief met name paardenmest.

Geplaatst:
Normaal gesproken laat je onkruid (zowel onkruid met penwortels als zaad) beter uit de compost hoop. Een beetje ervaren composteerder kan het wel proberen. Je moet dan zorgen dat de hoop warm genoeg wordt om de onkruidzaden onschadelijk te maken. In theorie moet je een flinke hoop groen en bruin afval verzamelen en dit in korte tijd op bouwen tot een flinke hoop. Daarna wekelijks keren voor twee maanden. Echt makkelijk is dat volgens mij niet voor de thuiscomposteerder, ik ben zelf in ieder geval geen actieve composteerder dus meer kan ik je er niet over vertellen

Zolang het alleen blad is en geen zaad of wortels kan het natuurlijk wel op de compost hoop. Ik heb zelf twee compost bakken. Een daarvan dient als 'afval' bak voor onkruid, koolresten en ander afval met zaden of wortels. Die bak dek ik af met zwart plastic zodat het onkruid geen licht meer krijgt. De grond uit die composthoop gebruik ik voorlopig niet (zit nu voor drie jaar aan onkruid in maar is nog lang niet vol). In de andere composteer ik wel actief met name paardenmest.

Heel goed Jorg! En die twee bakken is helemaal een top idee.

Persoonlijk gooi ik alles op mijn composthoop ook onkruid - ik probeer het namelijk te plukken voor 't in 't zaad schiet. Ik ben er al een jaar rotzooi op aan het gooien uit de tuin en uit de keuken en af en toe wat stro plus een kruiwagen paardenmest. Het klinkt allemaal behoorlijk in maar met deze droogte sproei ik de hoop wel regelmatig.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...