Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Veenmol


Eds

Aanbevolen berichten

In mijn groenten tuin zitten zoveel veenmollen dat het echt de spuigaten uitloopt. Al mijn groenten gaan kapot omdat ze er de wortels van af eten en ook in de aardappelen worden gaten gebeten. Dank zij de “groen” hier in België zijn deze beesten beschermd, ook al richten ze zoveel schade aan, en kunnen ze dus vrij hun gangen gaan. Hier in de buurt zijn al veel tuinliefhebbers gestopt met hun hobby door de veenmollen. Als het zo blijft voortgaan is het in de toekomst gedaan met tuinieren is het dit wat de groen willen en alle ongedierte op de beschermlijst zetten? Waarschijnlijk wel. Heeft er soms iemand een oplossing voor dit probleem? Bedankt op voorhand

Als ik mijn aardappels rooi zal ik er foto's van nemen en hier bij plaatsen, speciaal voor de ongelovigen

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

we zetten hier om de zachte planten ronde stukken plastic borderrol, 20 cm onder en 10 cm boven de grond

we vangen er zoveel mogelijk in halveliter yoghurtpotten: ingraven met de rand 2 cm onder het maaiveld, afdekplank erover

we zorgen voor hopen paardenmest in de winter, daar kruipen ze in en we vangen ze als we de mest verspeiden

in nl zijn ze niet beschermd, staan alleen op de rode lijst, dus....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kletskoek! Ik woon in ground zero als het om veenmollen gaat, maar veel schade van ongedierte (bv woelmuizen, emelten of engerlingen) wordt ten onrechte aan veenmollen toegeschreven. Dat tuinders stoppen door de veenmol is de grootste onzin die er bestaat. Zo schadelijk zijn ze gewoon echt niet. Ik denk dat het dus gewoon om stupide tuinders gaat die het verschil niet zien.

Veenmollen die aardappels eten? Nog nooit iets van gemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jee Sokrates.

Wat doe je agressief!

 

Sorry hoor, maar dit is gewoon een onzinbericht, waarbij iemand in zijn eerste (!) post op dit forum kennelijk een punt probeert te maken tegen de bescherming van bedreigde diersoorten door "groen", wat dat ook mag zijn. Kortom, het is geen vraag. Het is een statement. Ik reageer daar stellig op, dat is alles. Dat je dat agressief vind, tsja... Het hoeft niet altijd een theekransje te zijn toch ?

 

Het is volkomen terecht dat de Veenmol wordt beschermd, want ook al zijn ze wel eens vervelend voor volkstuinders, er zijn nog maar enkele gebieden in Nederland en België waar ze voorkomen. En het zijn prachtige beestjes, waar de meeste mensen nog nooit van hebben gehoord of ooit hebben gezien.

 

even-voorstellen-de-veenmol-t4893.html

 

Ik kom ze hier zeer regelmatig tegen, en zie soms wortelschade bij peen en kroot. Bijvoorbeeld een rijtje peen waarbij een klein stuk plotseling afsterft. Duidelijke schade door een veenmol. Maar die schade is altijd incidenteel, en zeer beperkt. Echte grote schade krijg je door slakken, vogels, woelmuizen, kevers (bladrand- of colorado-) en ziektes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dan ook dat ze woelmuizen bedoelt en niet de veenmol. Ik weet uit ervaring dat beide beestjes nog al eens door elkaar worden gehaald, terwijl ze zo verschillend zijn. Ja, ze eten beide wortels van planten waarbij ze beiden ook een regenwormpje wel eens lekker vinden. De veenmol komt hoofdzakelijk voor in veen gebieden, zoals de naam ook al aangeeft. ( de Hoge Venen), terwijl de woelmuis in heel België en zuid Nederland voorkomt op dicht begroeide plaatsen (weilanden, bermen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier ook heel vaak veenmollen tegenkom tijdens het moestuinieren, soms dood, soms levend. Maar ik heb nog NOOIT een plant gehad die dood ging omdat de wortels doorgebeten waren. Ik weet dus niet wat de veenmollen in mijn tuin doen, maar schade aanrichten doen ze hier in elk geval niet of nauwelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

schade aan knollen: tunneltjes dwars door de knol, doorsnede veenmol (aardappel met name); vreterij aan de top van de knol vlak onder de oppervlakte op veenmoldiepte (wortel, pastinaak)

 

jonge plantjes schuin naar boven toe half of helemaal doorgeknipt (ernaast een veenmol gaatje, eronder geen emelt/aardrups/ etc); je vindt het plantje naast het resterende worteltje

 

we vinden de meeste veenmolritten naast de aardappelvelden onder de loopplanken; als je de plank optilt vluchten ze weg richting aardappelveldje?!

 

op tuinen met weinig veenmolgaatjes vinden we deze schade minder/niet; bij planten binnen de kunsstofrondje ook niet;

op tuinen die specifiek tegen veenmollen nematoden hebben ingezet is er veel minder schade;

 

grote koolplanten laten ze met rust, yacon's niet, dahlia's ook niet, zeg alle planten met sappige stengels

 

Q.E.D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank zij de “groen” hier in België zijn deze beesten beschermd, ook al richten ze zoveel schade aan, en kunnen ze dus vrij hun gangen gaan.

 

Als het zo blijft voortgaan is het in de toekomst gedaan met tuinieren is het dit wat de groen willen en alle ongedierte op de beschermlijst zetten? Waarschijnlijk wel.

 

Met zo'n uitlatingen moet je niet verschieten dat je felle reacties krijgt.

Dit is een moestuinforum en geen politiek forum.

Bovendien denk ik dat heel wat mensen op dit forum (niet allemaal natuurlijk) groene jongens of meisjes zijn in die zin dat ze zo ecologisch mogelijk proberen tuinieren. Dit houdt ook in dat deze mensen respect hebben voor de natuur, ook voor dat stuk natuur dat onze moestuin potentieel bedreigt.

Als de veenmol beschermd is, is dat niet omdat het een onschadelijk dier zou zijn of omdat er een geheim politiek complot is tegen moestuiniers. Wel omdat het een zeldzaam dier is. Zeldzaam dus, dat betekent dat het niet vaak voorkomt. Niet te vergelijken met koolrupsen, coloradokevers (als die nog bestaan), aardappelziekte, enzoverder.

Ik wil dus gerust geloven dat de veenmol een plaag is in jouw tuin en in die van je buren maar de overgrote meerderheid van de tuiniers heeft geen last van dit beest.

Had je gewoon gevraagd wat je ertegen kan doen zonder hier allerlei complottheorieën aan te koppelen, zou je misschien een sympathieker ontvangst gekregen hebben.

Naar het schijnt helpt kalk tegen verzuring en een paar druppeltjes haldol doen wonderen tegen paranoia.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...