Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Afgelopen week heeft een vriend van mij een volkstuintje tot zijn beschikking gekregen. Omdat het volkstuintje voor hem te groot is willen we dit volkstuintje met zijn tweeën gebruiken. Nu is het tuintje alleen wel een opknapbuurtje nodig

Het hoge onkruid hebben we afgelopen weekend al verwijderd (ivm met de zaden) alleen het lage onkruid moeten we nog weg halen. Nu vroeg ik mij af hoe we daarna het beste verder kunnen gaan? We dachten eraan om de gehele tuin om te spitten zodat we een verse start hebben. Daarna het tuintje inzaaien met verschillende groenbemesters om de bodem weer in een betere conditie te krijgen (of/en mest etc?). Aankomend voorjaar kunnen we de groenbemesters weer in de grond spitten. Dan kunnen we na het zaaien van de groenbemesters bedenken hoe we alles in willen gaan delen, tuinhuisje plaatsen, compost bak etc etc.

Voor:

2014062116001690311403460417.jpg

2014062116002692761403460423.jpg

Momenteel:

2014062117003478031403460431.jpg

2014062117004483191403460470.jpg

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Geplaatst:

goed plan, als je een mooie losse grond kunt maken en er verder niet op loopt zonder planken wordt alles makkelijker: voor je plantjes om te groeien, voor jou om te schoffelen en te wieden, voor de tuinhulpjes zoals wormen

Geplaatst:

Ik blijf mij verbazen dat volkstuinen zo opgeleverd mogen worden...

Ook al is de laatste gebruiker niet in staat geweest om de tuin netjes achter te laten,

is het dan niet de verantwoording van de volkstuinvereniging om de tuin behoorlijk op te leveren?

De nieuwe huurder begint zo al met een verloren seizoen qua zaaien en oogsten (maar moet wel huur betalen...?)

Ik begrijp niet dat nieuwe huurders dit soort tuinen accepteren?

Maar Jelmer, ik wens jullie veel plezier en volgend jaar een goede oogst.

Je klinkt enthousiast genoeg

Ik ben benieuwd naar volgende foto's.

Succes!

Geplaatst:

Je vraagt dus eigenlijk om een volgorde hoe dit aan te pakken ?

Nu beginnen met grondwerk, een stukje kan je ook al beteeltbaar maken voor een teelt dit seizoen; dat is altijd leuk om al iets echt zichtbaars te doen ( aardbeienbed/den aanleggen bv, bedje andijvie, winterprei )

De rest omwerken en inzaaien is prima. Misschien een composthoop aanleggen. Misschien een deel dichtleggen met karton als probeersel.

Mest zien te krijgen en dat op een hoop te wachten leggen voor komend seizoen ? Nu mesten heeft weinig zin voor volgend seizoen.

Lekker rustig aan starten, planning maken, padenstelsel, gereedschapsplek en composthoop zijn al zát dingen waar je de komende maanden druk mee kan zijn.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie antwoorden! Nu weet ik een beetje hoe we het handig aan kunnen pakken

Is het dan niet de verantwoording van de volkstuinvereniging om de tuin behoorlijk op te leveren?

De nieuwe huurder begint zo al met een verloren seizoen qua zaaien en oogsten (maar moet wel huur betalen...?)

Ik begrijp niet dat nieuwe huurders dit soort tuinen accepteren?

Maar mijn weten is er geen volkstuinvereniging ons volkstuintje huren we via de gemeente. We moeten inderdaad wel gewoon huur betalen maar de huurprijs is niet verschrikkelijk hoog. Bij ons is er meer vraag naar volkstuinen dan aanbod vandaar dat we ook dit tuintje hebben genomen ondanks de wildernis.

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Geplaatst:

Ik heb bij de vorige vereniging alles netjes zwart opgeleverd, wel zo netjes voor mijn opvolger inderdaad.

Bij de tuin waar ik naar toe ging hadden ze zwart landbouwplastic gelegd en met wat scheppen zand op zijn plaats gehouden. Dit zorgt ervoor dat het meeste onkruid wel afsterft en het omspitten een stuk makkelijker maakt, als je het nu wil doen.

Je kun ook kiezen om inderdaad een paar meter schoon te maken en dat alvast in te gaan zaaien met aardbeien, kolen, knoflook o.i.d. en dan de winter gebruiken om wat constructiewerk te doen, zoals paden, composthoop, gereedschapskist of een platte bak/kas maken.

Als je zo een zachte winter als dit jaar krijgt kun je ook makkelijker spitten, het meeste onkruid is dood, dus je hebt niet veel "troep" wat je onder hoeft te spitten.

Succes ermee

Geplaatst:

nja ik heb ook zo'n tuintje overgenomen, heb de tuin voor de helft van de huur prijs gekregen omdat het 3 jaar braak heeft gelegen. de eigenaar was er nauwelijks...

gewoon keihard onderhandelen, er is wel veel vraag naar tuintjes, maar niet na tuintjes waar zo lang zo weinig aan gebeurd is.

Bij mijn tuin vereniging moet je ook nog een borgsom betalen, die borgsom ben je dan kwijt als je het zo achterlaat...

Niks is gezonder en leuker dan shoppen in je eigen groente tuin.

Geplaatst:

wat doet de vereniging dan met die ingehouden borgsom?

lijkt me netjes als die borgsom wordt gebruikt om de tuin schoon te maken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...