Ga naar inhoud

Hoe groot worden de komkommers van Delikatess?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste Allemaal.

Ik heb komkommer in de moestuin en in potten (wegens te veel plantjes) van het type "Delikatess". Iemand hier ervaring mee aub?

Er hangen al enkele vruchten aan van nu ongeveer 10 a 15 cm. Maar hoe groot worden deze komkommers? Wanneer kan ik deze gebruiken?

Alvast bedankt.

Groeten .

Geplaatst:

Die kunnen best groot worden, klein voor inmaken, middel voor zo eten en groot voor koken (smoren).

30 cm kunnen ze wel worden, maar dan voor zaadgoed zijn ze ook geel verkleurd. Hoe groter hoe meer zaden en datis niet zo smakelijk, voor de sla snij ik dan ook tot de zaadkern. En bij vullen gaat de zaadkern er toch uit, dan lekker smoren.

Heb er een paar in de bijkeuken liggen, kan wel foto maken voor je?

Geplaatst:

Hoi Jane Doe.

Ja, die foto zou fijn zijn maar leg er dan een pen of iets dergelijks langs om het verschil te kunnen zie aub?

Hoe dik worden deze, want ik vind die komkommers wat aan mijn plant hangen toch redelijk dik als ik ze vergelijk met die van de winkel. Maar deze in de winkel zijn dan ook weet een heel ander ras natuurlijk.

Groetjes.

Geplaatst:

Zal wel duimstok bij leggen, kun je het beter zien. Maar dit zijn gemiddelde nog niet grote.

Het zijn dikkers, geen vergelijk met die van de winkel, delikateß zijn veelzijdig die van de winkel slakomkommer. Die kun je niet inmaken of smoren. De zaadkern kan wel een nadeel zijn, als je graag slakommers wil.

Vanavond maak ik de foto voor je, zijn nu bezig met hek voor Sultan.

Geplaatst:

Hoi Jane Doe.

Bedankt voor de foto's. Ja dat zijn de komkommers. Blij dat iemand ze kent op een forum want op andere forums gelooft men niet dat het komkommer is en zijn zweert men bij augurken.

Ik heb deze zaadjes gekocht in de Aldi.

Je kan dit soort toch rauw eten hè? Nu doet men mij zelf twijfelen.

Is hier ook zo'n grote opbrengst van zoals bij courgettes?

Groeten.

Geplaatst:

De delikateß is een veelzijdige komkommer, als ze klein zijn ongeveer 10 cm voor inmaken als augurken. Middel als slakommer en groot voor smoren, kun je ze mooi vullen zoals gevulde paprika's.

Opbrengst is goed, sterke planten en makkelijk zaaien. Wij geven kilowijze weg, worden veel gebruikt voor smoren (gevuld).

Geplaatst:

Geen idee waarom dat zo zou zijn, ik eet ze eventueel net als komkommers, nooit problemen mee gehad...

Is dat een gezegde van vroeger misschien? Dat de augurken toen misschien bitterder waren of iets dergelijks?

Geplaatst:

Augurken zijn niet smakelijk om vers te eten, hard en bitter vandaar het inmaken met azijn en kruiden/specerijen.

De komkommer kan zo genuttigd worden en er zijn veelzijdige soorten zoals de Delicateß.

Geplaatst:

Bedankt Jane Doe.

Ik ga straks mijn eerste komkommer plukken en eens proeven. Ik hrb vandaag ook gemerkt dat het ruwe er nu af is als je eraan voelt. Dat is misschien ook een teken dat het goed is?

Ben eens benieuwd.

Groetjes.

Geplaatst:

@ Jane: Bitter kan ook lekker zijn, en augurken zijn toch écht zeker rauw/vers te eten. Smaken en voorkeuren verschillen namelijk. Om te zeggen dat het niet kán/niet smakelijk is gaat dan volgens mij wel een beetje ver.

Komkommer maak je toch ook aan met azijn en kruiden... hetzelfde met augurk. Is prima te eten hoor en nog steeds geldt dat als "rauw".

Geplaatst:
Beste Emy.

Ik heb altijd anders gehoord. Namelijk dat je augurken niet rauw kan eten. Of dit klopt, heb ik nog niet opgezocht.

Groetjes.

Even terug naar de 1e uitspraak. Dat het niet zou kunnen.

Je kan augurk / komkommer dus zeker wel rauw eten.

Het werkwoord ' kunnen' zou er wellicht op wijzen dat je ze niet rauw zou kunnen eten, omdat je er wat van zou krijgen / ongezond zou zijn ( zoiets als rauwe aardappelen )

Je kan ze dus gewoon rauw eten ja.

Geplaatst:

Nogmaals: Augurken en komkommer is precies dezelfde plant. In de loop van de tijd zijn ze op andere eigenschappen geselecteerd en zijn er rasnamen aan gegeven. Toen heeft "iemand" er andere namen aan gegeven:

Augurken kleiner, steviger, neutraal van smaak, kunnen met minder warmte toe bij teelt.

Komkommer: groter, wateriger, glad (en tegenwoordig meestal geen/weinig laat zaadvormend) en meer voor de kas.

Er is dus in Nederland (In het Duits heten ze beide "Gurken") een bepaald gebruik gegroeid. En vervolgens wordt van wat algemeen gebruik is ook weer de norm gemaakt: alsof het zo zou moeten en niet anders zou kunnen.

Hoe is zo een gebruik ontstaan? Die makkelijker te telen en kleinere augurken had men vroeger al gauw in overvloed. Eten was levensnoodzaak en kostbaar dus zo weinig mogelijk weggooien; bewaren dus > inleggen of inmaken voor het grote deel van het jaar dat er geen verse groente is. Die waterige komkommers waren er minder (of bestonden eigenlijk nog niet, zoals wij ze nu kopen/telen) en zouden ook minder geschikt en lekker zijn om in te maken dan die kleinere knapperigere augurken. Nu koop je in de Nederlandse winkel rechte, lange, groene komkommers met gladde huid en zonder zaden en daarnaast augurken als (zoet)zuur in potten. Dan lijkt dat onderscheid zoals Jane Doe het maakt heel gewoon. Ik ben al wat ouder (58) en in mijn jeugd bestond de komkommer zoals wij die nu overal zien echt nog niet. Een komkommer was kleiner en krom en gerimpeld en zat meestal boordevol zaden en eigenlijk best duur. En als je pech had was ze nog vies bitter ook. Iemand met een moestuin (een kas had je dan niet gauw) teelde ook zelf. Augurken gaven meer oogst en succes en werden uiteraard eerst vers gegeten bij de boterham of als salade. Alles wat over was (of te groot werd) werd op een of andere manier bewaard: gezouten, in azijn of in weckpotten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Allen die een antwoord heeft gegeven, wil ik hiervoor bedanken. Vooral aan Jane Doe, die specifiek op mijn vraag heeft geantwoord.

Wat de opmerking van Emy betreft, wil ik het volgende nog even kwijt: inderdaad... smaken verschillen en maar goed ook. Zelf heb ik nog nooit rauwe, niet ingemaakte augurken gegeten en zou dus niet weten hoe deze smaken. Op de volgende link was ik een beetje verder gegaan:

http://www.groentenenfruit.nl/veggipedia/product/augurk.html

Maar als ik nu wat verder zoek op het internet kom je heel wat verschillende meningen tegen.

Laat één ding duidelijk zijn: over geuren en smaken, valt nu eenmaal niet te discuteren.

Nogmaals bedankt allemaal.

P.S.: Heb vandaag niet de kans gehad om er een te oogsten en te proeven. Dit zal voor morgen zijn. Ik zal mijn bevindingen met jullie delen.

Groetjes.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...