Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bio- zaden


Bit

Aanbevolen berichten

Misschien een beetje een vreemde vraag, maar ik weet het écht niet.

 

Wat zijn 'Bio - zaden' ? En wat is het verschil met andere zaden. Zijn het zélf gewonnen zaden ? Zijn zelf gewonnen zaden Bio ?

Wanneer mag je zaag 'Bio' noemen, of mag alles gewoon bio heten wat je zelf verzameld ? etc.

 

Misschien een stapje verder : Hoe zou je moeten telen, wil je zaden verzamelen en dat bio noemen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is pas (echt)Bio als het een Skal-certificaat heeft, De bodem waar je planten opgroeien(aarde/zand etc. moet 6 jaar lang zonder gebruik van kunstmest en pesticiden zijn.

 

Je kan op de site van Skal ook best wat vinden over wetgeving e.d. of b.v. bij bionext :

Als op een product staat dat het biologisch is, is dat ook zo. Het woord 'biologisch' is namelijk wettelijk beschermd. De eisen zijn erop gericht zo natuurlijk mogelijke voeding te produceren. Ook als op een product het woord bio, eko, eco of organic staat, moet het voldoen aan de eisen voor biologisch. - See more at: http://www.bionext.nl/consument/alles-over-biologisch/keurmerk-controle#sthash.rMdTjaOm.dpuf
.

 

Wat wij dus zelf kweken zonder keurmerk is voor de wet niet Bio dus maar, wel ecologisch/natuurlijk.

 

Dan kom je dus ook gelijk bij het volgende n.l. dat je planten dus enkele generaties verder moeten zijn om Bio te kunnen worden.

 

B.v. mijn Honingtomaat is nu F4 en bij F6 zou ik dus certificaten kunnen gaan aanvragen. En zelf ben ik gek op Bio maar,ik zet wel mijn vraagtekens bij de herkomst van vele soorten biologische zaden(peperzaden zijn bijna niet te koop biologisch maar wel heel veel verschillende vruchten en die haal ik dus maar leeg om aan biozaden daarvan te kunnen komen).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in de tuin heeft er niemand voor mij getuinierd, was sinds 1960 al een bos waar nu een woonwijk op staat, mijn eigen groentezaadjes vind ik dus bio waardig aangezien ik er geen vergif of mest opgedaan heb. Maar is er ook een manier om te testen of wat handelaars bio verkopen ook echt biozaad is?

 

 

Misschien off-topic maar waarom is zaad uit een niet bio tomaat "minderwaardig" om zelf te zaaien en volledig biologisch groot te brengen en daarvan "biologische" tomaten te oogsten? Dat deel van het bio verhaal heb ik nooit begrepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geertlaurent, "minderwaardig" in welk opzicht ? dat het niet Bio zou zijn(of nog niet(i.v.m. geen keurmerk)) of bedoel je een smaakloos tomaatje tot bio verheffen ?

 

Als je zelf zou gaan veredelen(kruisen) kan je een minderwaardige tomaat weer terug smaak laten krijgen. Koop ik b.v. Cour de boeuf tomaten dan zijn die niet lekker maar, de tomaat laten rijpen aan de plant geeft echt een heerlijke tomaat(net als met veel aardbeirassen).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde effectief het bio gedeelte.

 

Waarom kan je uit niet bio zaad geen biologische planten kweken ook al doe je alles volledig biologisch?

 

Dan is zaad dat niet het label bio draagt toch "minderwaardig" voor mensen die biologische groenten willen kweken? Want je kan er nooit meer iets bio van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet echt een antwoord op je vraag, maar als extra tussendoortje wel ook de link naar dit topic : planten-uit-tuincentra-staan-bol-van-bij-dodelijke-middelen-t13599.html

 

Als je wat verder die materie induikt blijkt het dus heel goed mogelijk ( niet alleen mogelijk, maar ook gewoon aantoonbare realiteit ) dat zaad van aangekochte planten nog steeds de residuen bevat van behoorlijk ernstige giffen / voor insecten schadelijke bestrijdingsmiddelen. Dit tot in een verdere generatie aan toe ! Hoe ver dat gaat weet ik ook niet. Geen verstand van. Je kan mij alles wijsmaken.

 

Hoe dan ook, betekent dat dus, dat het door menig enthousiaste 'ecologisch' hobbytuinier verzameld zaad, toch de verkeerde zaken in zich draagt. Of eerder : kan dragen.

En dit ondanks de goede bedoelingen.

 

Dank voor de reeds gegeven links.

 

Toch. Ondanks dat ook ik vind dat iets pas echt biologisch mag heten, wanneer het gecertificeerd biologisch is, is het begrip biologisch natuurlijk erg aan sleet onderhevig.

Is iets biologisch voor ons hobbytuiniers, omdat wij zonder gif werken ? Omdat wij geen kunstmest gebruiken ?

Hoeveel pakken / flesjes meststoffen hebben niet het woord "Bio" in hun naam, waar het aantoonbaar kunstmesten zijn ?

 

Nee, dit topic gaat niet over mesten. Maar de plant waar ik zaad van neem, moet toch op zijn minst biologisch opgroeien wil het ook maar áánschurken tegen het begrip 'biologisch' toch ?

Mest ik de tuin met koemestkoorels ? Daar is nul niks biologisch aan he ? Dat zal iedereen snappen. Dus mijn zaden ( ook de 6e generatie ) zijn niet biologisch ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zit zuiver in wetgeving o.a. Europees.

 

Maar staar je niet blind op Bio hoor. Nogmaals ik ben er gek op maar, ook daar mogen een aantal middelen waar je bang van kan worden. Wil je echt puur natuur ga dan voor Biologisch-dynamische landbouw waarbij alles binnen het eigen bedrijf moet worden hergebruikt(en is echt cradle to cradle).

Hoeveel pakken / flesjes meststoffen hebben niet het woord "Bio" in hun naam, waar het aantoonbaar kunstmesten zijn ?

Dat benoemde ik hier met dit stukje tekst dus.

 

@Bit, Enne er is bio koemest hoor maar,erg slecht te krijgen net als bio stro voor b.v. de paddenstoelenteelt er bijna niet is. En daarom krijgen mijn F4 tomaatjes en Capsicums deze koemest niet en zelfs geen Ecostyle maar home made voeding

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het altijd begrepen heb gaan de bestrijdingsmiddelen in de hele plant zitten, in het dna zeg maar. Bij de volgende generatie zit dat er nog steeds in dus daarom is het niet biologisch al zou je verder aan alle voorwaarden van biologisch telen voldoen. Ik heb verder niet onderzocht of daar ook daadwerkelijk wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan, maar dat is wat ze mij verteld hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan zou je die planten ook niet meer moeten behandelen tegen bepaalde ziekten/plagen (ervan uitgaande dat je niet bio tuiniert uiteraard) want ze zijn al DNA resistent Ik begin het al wat te begrijpen, maar had nooit gedacht dat het behandelen van gewassen zo ver in de keten insecten zou blijven doden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt het dan niet onder gen veranderingen?

Lijkt me wat sterk dat alle bestrijdingsmiddelen het DNA veranderen.

 

Dan kan het ook niet dat een zaadje naar een X-aantal generaties weer als bio wordt beschouwd.

 

Ik ben benieuwd naar de wetenschappelijk onderbouwing

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...