Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mijn eerste vierkante meter


Aanbevolen berichten

IMG020213571408561500.JPGIMG020371051408561501.JPGIMG020467851408561503.JPG

 

Hier : Koen z'n eerst ervaring in de vierkante meter

 

Dit is de huidige situatie: ik heb groenten genomen wat we graag eten:

 

Wat zie je niet meer : sjalotten, ajuinen deze waren betrekkelijk rap slaphangend geworden en het groen was rap verdwenen (misschien in verdrukking geraakt door de andere planten). Kwaliteit was goed maar de ajuinen waren klein. "Opbrengst" sjalotten waren wat beter.

Raketsla : veel geniet van gehad en gemakkelijk te kweken in de vierkante meter

 

Wat staat er nog :

 

1. Augurkplant: fantastische plant: al reeds 15 potjes laten opleggen. Nu dat opleggen is dus ook experimenteren: zuur, zoet zuur, kruiden mix... ervaring zal leren welke smaak me het best bevalt en kan ik de volgende jaren verfijnen.

 

2. Minikomkommer plant : lukt ook perfect! Al drie geoogst, vraag me wel af : indien deze blijven hangen aan de plant omdat we ze niet direct kunnen opeten, ze ondertussen niet de groei van de andere vruchten beletten, heb de indruk dat ik ze toch beter aftrek in functie van de goede groei van de andere kleine vruchtjes

 

3. Prei: deze zijn te laat gezaaid en zijn nog te klein, maar ze groeien, dus kan ik misschien later nog binnen nemen voor verdere ontwikkeling indien het te koud zou worden. Moet ze wel nog eens verplanten, het zijn er nu nog te veel.

 

4. Wortels : te weinig uitgedund, staan mooi maar geen zicht op wat zich onder de grond bevindt. Ben benieuwd. Volgend jaar wat beter uitdunnen.

 

5. Basilicum op de plaats van sjalotten gezaaid, is aan het groeten. Heb ze ook in de veranda staan en onder glas zijn ze al groter geworden.

 

6. Paprika plant: hmmmm er hangen er 5 aan, zien er "mooi" groen uit, al weet ik niet meer welke kleur ze moeten krijgen Ik zal nog eens moeten kijken wanneer ik weet dat ze volgroeid zijn.

 

En ten slotte:

 

7. een meloen plant : een groot ????????????? woekerplant met hier en daar bloempje maar geen vrucht te bespeuren ...weet niet of ze moet snoeien maar wacht even af.

 

Voor de bank zie je nog een aperitief tomaten plant, overblijfsel van 4 en rest verloren aan de aardappelziekte Mijn fout, eerst in bloempot geplant en dan nog in allerijl verplant in volle grond

Alle aangetaste bladeren verwijderd, heeft niet mogen zijn. Volgend jaar meer aandacht besteden aan variëteit en meer sproeien !

 

Naast de bak ook nog een staakbonen plant: heb ik wat opbrengst van, gezien de omstandigheden (weinig plaats) toch nog een boon of 20-25 van gehad

 

Wat zijn in kort mij bevindingen tot nu toe

 

1. Economisch rendabel kan dit nooit worden

 

2. Veel slakken gehad en nog steeds geven die beestjes niet op : slakkenkorrels doen hun werk

 

3. We hebben 5 katten en in de buurt ook nog eens een 6 tal : dus in het begin alles afschermen

 

4.spijtig moet je meestal planten in grote hoeveelheid kopen (bv tomaten, zaden ...) en kan je niet steeds één plantje kopen om te kijken welke variëteit het beter doet of slechter of beter smaken... --> hier zoek ik nog een oplossing voor , misschien bij kennissen plantje afkopen...

 

Groeten

 

Koen

Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Geert

 

I.v.m. met de meloenen: we hebben ook twee plantjes staan in een aparte bloempot waarvan er een toch een vrucht draagt maar de plant zelf ziet er niet uit

Onze plant in de vierkante meter ziet er veel gezonder uit, maar helaas veel groen en bloempjes maar geen vruchten ... te herbekijken volgend jaar...

 

Nu ik spreek van een vierkante meter maar bij nader uitmeten was het er één van 85-90 cm , ze hadden me liggen bij Radio2 verleden jaar (er was toen die actie remember?)

 

Groeten

Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of doe mee aan de zadenenvelop beginnersgroep, zie: zadenenvelop-beginnersgroep-2014-t12167.html

Ik heb nu een paar rondes meegedaan en vind het helemaal ideaal, je kunt net zo veel (of zo weinig) zaden uitnemen als je denkt nodig te hebben en je eigen overschot toevoegen zodat je daar ook weer een ander blij mee maakt.

Zo heb ik deze zomer een aantal leuke groentes uit kunnen proberen zoals: diverse paprikasoorten, tomatensoorten, bladkool Red Russian, gele bietjes, etc.

In het najaar start de volgende ronde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 1 minikomkommerplant in de koude kas staan, niet getopt

Gisteren geoogst na alles een week te laten hangen, kwam 3.2 kg af.

De buitenste schel begint wel 'open te scheuren' als je ze te lang laat hangen & je krijgt ook zaadlijsten..

Nog maar eens soep van gemaakt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Punt 3 de prei: Naar binnen nemen later is echt niet nodig , of eigenlijk gewoon een slecht idee. Die kun je lekker in die bak laten staan hoor tot ver in de winter, zelfs tot in het voorjaar, die dikken nog wel wat aan.

Inderdaad, wat Loes ook al zei. Je kan hier altijd paprika en tomaten soortjes uitwisselen met zaad. Je hebt maar een paar zaadjes nodig wil je iets nieuws uitproberen, is 4 zaadjes eigenlijk al meer dan zat: doen er velen hier.

 

Sowieso lijkt dit nu door jou geopende topic op iets waar we hier op het forum een speciale plek voor hebben : blog/

Kan je een soort van Blog bijhouden. Velen doen dat.

Links op de pagina onder ieders avatar zie je soms ( voor wie dat heeft ) een aanklikbare link staan; "Bekijk update" dat is de rechtstreekse weg naar bv , als je bij mij kijkt, al 3 seizoenen updates , alles op data. Ik kan zo zelf de seizoenen door kijken.

Misschien ook voor jou een tip je eigen blog te maken ? Leuk hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...