Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vreemde vrucht aan komkommerplant.


Theultimadekoen

Aanbevolen berichten

Hallo,

In onze serre hebben wij een witte komkommerplant. Er groeien heel veel komkommers aan maar ook nog een gele pompoen-achtige vrucht. Ik heb hem juist geoogst en hij is heel zwaar. ik vermoed dat het een kruising is tussen de komkommer en een andere plant. ( misschien een aubergine of spaghettipompoen plant) Is het een kruising en is het eetbaar?

 

Alvast bedankt,

Koen

image11901408884703.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee Balto, dat zou een mooie boel worden

 

Een James Grieve appel in bloei wordt in het voorjaar wellicht bestoven door een ander soort appel die er naast staat. Maar de vrucht zal een James Grieve zijn.

Ga je zaaien met de pitten uit die vrucht, ja, dán krijg je een andere boom dan de James Grieve. Zo werkt dat zo'n beetje in de natuur.

Een komkommerplant is niet in staat om een meloen voort te brengen, alleen maar omdat er een meloen naast staat. Echt niet. ( of pompoen of Courgette enz )

 

Ga je echter zaaien met zelfgeoogst zaad, dikke kans dat er soms rare dingen uit ontstaan. ( nou nét niet in het voorbeeld van de meloen en komkommer, maar alá; een kniesoor die daar op let )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik veronderstel dat de "pompoen" en de witte komkommer toch echt niet aan 1 en dezelfde plant hangen? Waarschijnlijk bijvoorbeeld 3 zaden gezaaid waarvan 2 komkommers geven en deze de "gemuteerde pompoenen" terwijl het ook komkommers moesten zijn? Eigen zaad oogsten van pompoen en courgette doe je beter niet (tenzij na enige voorzorgen genomen te hebben).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee Balto, dat zou een mooie boel worden

 

Een James Grieve appel in bloei wordt in het voorjaar wellicht bestoven door een ander soort appel die er naast staat. Maar de vrucht zal een James Grieve zijn.

Ga je zaaien met de pitten uit die vrucht, ja, dán krijg je een andere boom dan de James Grieve. Zo werkt dat zo'n beetje in de natuur.

Een komkommerplant is niet in staat om een meloen voort te brengen, alleen maar omdat er een meloen naast staat. Echt niet. ( of pompoen of Courgette enz )

 

Ga je echter zaaien met zelfgeoogst zaad, dikke kans dat er soms rare dingen uit ontstaan. ( nou nét niet in het voorbeeld van de meloen en komkommer, maar alá; een kniesoor die daar op let )

 

Oh, ik dacht dat je dat meteen al kon merken. Zit het anders met zelfbestuivers? Want ik dacht gelezen te hebben dat je het met boontjes wel meteen merkt aan de boontjes die uit dat bloempje komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Is ook zo.

Mais is ook zo'n voorbeeld. Peulvruchten ook. Even snel kom ik niet op nog een voorbeeld.

Waarom zou je daar wél de gevolgen van de bestuiver kunnen bemerken in de smaak ?

 

Bij de mais bv, eet je het zaad. ( drager van de informatie na bevruchting = dus de samenkomst van de de beide ouders, die wellicht verschillend zijn, of niet = dus smaakverschil ) Even heel simpel gezegd.

Bij peulvruchten ook. Het uiterlijk van de boon ( het omhulsel ) is de eigenschap van de eigenlijke plant. Maar je eet óók de zaden. Die dan dus het resultaat zijn van een eventuele kruising.

 

Zonnebloemen pitten ook bv. Bedenk er nog een paar ?

 

Maar een appel. De appel zélf. De vrucht dus, is het omhulsel van het zaad. Het zaad kan een kruising zijn met een andere bestuiver. Maar die eet je niet, die proef je niet. Het omhulsel, de vrucht is een resultaat van de ouderboom, de James Grieve in mijn voorbeeld. Elk jaar weer. Want de boom is een James Grieve.

Pas als je een zaailing neemt van die James Grieve krijg je een ander iets dan een James Grieve ( of niet natuurlijk , ligt aan de bestuiving )

 

Het is allemaal nog veel ingewikkelder. De echte kenner op dit vlak zal wel meer preciezer de ins en outs kunnen uitleggen.

Maar het gaat er nu even om, dat een komkommer geen andere vruchten kan voortbrengen dan een komkommer.

Het kan wél, maar dan is het een vermoede komkommerplant, uit zelfgewonnen zaad bv, of zaad uit een vrucht van het jaar er voor, en dus zaad met informatie in zich , waar jij niet van weet wélke ( kruisbestuiving )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow Bit, dank je wel voor deze goede uitleg!

Nu snap ik eindelijk waarom de smaak van mijn maïs wél direct beïnvloed wordt door kruisbestuiving, en mijn pompoenen niet!

Eigenlijk heel logisch, dat het bij groentes waarvan je het zaad eet, de kruisbestuiving wél direct merkbaar is. Maar dat had ik zelf niet kunnen bedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Bij de mais bv, eet je het zaad. ( drager van de informatie na bevruchting = dus de samenkomst van de de beide ouders, die wellicht verschillend zijn, of niet = dus smaakverschil )

 

mooi duidelijk verhaal bit!

 

een kleine aanvulling: ook het zaadomhulsel is afkomstig van de moederplant, dus heeft haar smaak, alleen de celkern in de kiem bevat eventuele kruisingseigenschappen; dus ook de zaden van bonen etc smaken als de moederplant mi

 

bij suikermais is er wel wat bijzonders: er komen bij kruisbestuiving toch andere stoffen in de korrel waardoor de zoetheid eerder verloren gaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat die komkommer geënt was op een pompoenonderstam en dat die onderstam uitgelopen is en vrucht heeft gezet.

Soort 'tomtato', maar dan anders...

 

(En ja: gezellige foto )

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Speets zegt.

 

Als de plant twee totaal verschillende vruchten voortbrengt, dan kan het niet anders of het is een geënt exemplaar. Dat is overigens bij komkommers van professionele kwekers heel gewoon. De onderstam wortelt beter en is vaak beter bestand tegen bepaalde ziektes, omdat komkommers nogal zwakke broeders zijn. Ze worden, net als vaak bij meloenen, gezet op een onderstam van een kalebassoort of van Curcubita ficifolia, oftewel vijgebladpompoen.

Je hebt dus een mooi en eetbaar pompoentje gekregen. Laat ons even weten hoe ie smaakte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...