Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aanleg serre vraagjes


perk

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

prachtig idee dit aparte deel voor tuinkassen.

 

Ik ben door de bouwaanvraagprocedure voor onze serre (Belgie) en binnen een paar weken komen ze die plaatsen.

3 x 6 met goothoogte 1,8m, 4 dakramen.

 

Nu zijn we druk bezig met de voorbereidingen, de grond moet een beetje opgehoogd worden, nu is het gazon en kippenhok (met gras). Daar ik de serre profielen nog niet heb is dat wel een beetje gokken.

 

Het plan is de serre te plaatsen, dan een hoop compost (te mengen met tuinaarde) ergens te kopen en dit gewoon in de serre te leggen met een worteldoek over en zo het gras te laten kapotgaan over de winter. Ik hoop zo niet te moeten spitten, achteraf is het plan toch worteldoek te blijven gebruiken in het grootste deel van de serre.

 

Ik denk ook liever alleen regenwater te gebruiken in de serre, maar ik heb geen idee hoeveel je zoal nodig hebt als buffer voor tomaten, paprika, sla, pepers,...

 

vraagjes

 

1) Zou het plan met compost werken of is dit een slecht idee?

2) Hoe groot moet het regenwatervat zijn? Kom ik met een IBC vat van 1000l toe of zet ik er direct 2? Vang je zoveel regenwater op met alleen het dak van een serre?

(ik moet een aanhanger huren voor een vat te halen, dus indien nodig kan ik er direct 2 laden ook)

3) gebruiken jullie pompen voor regenwater uit zo een vat te halen? En vriezen in de winter die leidingen en koppelingen niet stuk?

 

groeten,

 

Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het gras toch afsteken. De grond wordt immers veel minder vochtig in een serre en afdekking met worteldoek betekent dan dat de vermenging van compost en grond eronder nauwelijks plaatsvindt. Bovendien haal je met een flinke spitbeurt schadelijke insecten, zoals emelten (larve van een langpootmug) naar boven. En je leert je grond beter kennen... Wellicht is de toevoeging van potgrond helemaal niet nodig. Maar dat weet je pas als je een beetje graaft en spit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1) Zou het plan met compost werken of is dit een slecht idee?

 

Wij werken wel met compost maar niet met mest.

 

2) Hoe groot moet het regenwatervat zijn? Kom ik met een IBC vat van 1000l toe of zet ik er direct 2? Vang je zoveel regenwater op met alleen het dak van een serre?

(ik moet een aanhanger huren voor een vat te halen, dus indien nodig kan ik er direct 2 laden ook)

 

Als 2 mogelijk is, kun je die net zo goed meteen meenemen. Hier wordt alle regenwater opgevangen, van de gebouwen.

 

3) gebruiken jullie pompen voor regenwater uit zo een vat te halen? En vriezen in de winter die leidingen en koppelingen niet stuk?

 

Hier gebruiken we pomp en gieters.

De tank sluiten we af, zodat er geen water in de koppelingen en leidingen zit. Met vorst geven wij ook geen water, alleen met mooi weer of regen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Per (zomer)maand valt er ongeveer 70 mm. http://www.meteo.be/meteo/view/nl/360955-Maandelijkse+normalen.html#ppt_5238207

Je kas is 3 x 6 m = 18 m2

18 x 70 = 1260 liter (gesteld dat alle regen in de IBC terecht komt)

 

Één IBC container lijkt dus wel genoeg.

Voor aftappen heb je geen pomp nodig: gewoon een onderstel maken zodat de bodem van de container op bijvoorbeeld 50 cm staat. Aftappen kan dan gewoon via de kraan onderin de container. Wel een stevig onderstel, want een volle container weegt 1000 kg.

In het late najaar leegmaken (tegen vorst) lijkt me raadzaam. Dan kun je ook gelijk schoonmaken: algen verwijderen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmm - dus ik weet het nog niet zo.

 

Die IBC vaten zijn ook een investering, maar ik denk dat dit er wel uit komt op termijn.

Het lijkt allemaal makkelijk maar ik heb toch een paar praktische problemen zoals hoe te koppelen, hoe een overloop en die pomp. De zaak hoger zetten is een optie, maar ik zou niet graag dat zien verzakken en achterwaarts de serre zien binnenvallen.

 

Wellicht moet ik toch beter zo een klein elektrisch freesje kopen en de compost en aarde mengen.

Spitten is niet echt een optie, want dan ga ik snel door mijn rug zitten.

 

P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel, niet hier in de buurt hoor

 

Als je online gaat kijken is het 50+ euro voor een vat. (geen hout pallet).

en dat nog aanhanger huren etc... + wat kranen en koppelstukken.

 

ach ja, anders vrees ik dat we er veel leidingwater gaan doorjagen over de jaren

 

P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

'k heb ondertussen 2 IBC vaten van 1000 liter in de tuin staan.

 

transport kosten voor 1 of 2 maakten niets uit, dus 2 ... ik ga ook het tuinhuis erop aansluiten.

Alleen twijfel ik daar nog aan, want het is een roofing dak (singles), ;k ben niet zeker of daar geen schadelijke stoffen afkomen. aan de andere kant, het staat er ook al meer dan 10j

 

 

P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...