Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vallen deze sparren nog te redden?


vandammes

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

We zijn net verhuist naar een nieuwe woning, hier staan vele meters sparren, we zouden deze graag houden mits ze natuurlijk te redden zijn. Het probleem is dat ze langs onderen beginnen te "sterven"?. Valt hier nog iets aan te doen? Ze zijn een 2 a 3 meter hoog. Het is de bedoeling terug een volle haag te verkrijgen.

 

Bedankt voor jullie reactie!

 

sam0258b.jpg

 

sam0259s.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toen hier op het forum gelezen dat het wel zelf te doen is... denk ik ook; als je er maar ff de tijd voor neemt, en je niet gaat haasten , dan is t alleen maar slecht voor je rug denk ik.

 

Maar hier word het gedaan, ze hebben er weinig zin om het zelf te doen (ze = ouders + buren, ik ben nog maar 16 )

 

Wat je ook kan doen als je er erg tegen op ziet om de wortels etc, te verwijderen.. Er zijn spulletjes die je op de open boomstam kan smeren waardoor de boom afsterft en de wortels dus zwak worden etc. Hebben wij hier ook ooit bij een boompje toegepast. Maarja, dan moet je wel weer wat geduld hebben, niet echt geschikt denk als je er direct weer wat wil plaatsen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spar, coniferen. volgens mij allemaal de zelfde behandeling. Las ergens ook dat je een echte spar nooit mag snoeien eigenlijk. Dan zal het dus ook niet meer echt groen worden denk ik... En al is het niet een echte spar, dan is het een conifeer.. en word het dus ook niet meer groen aan de onderkant

 

Allebei denk uiteindelijk dezelfde conclusie...

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helly,

 

Net te weten gekomen dat het inderdaad coniferen zijn. Ben een leek in dit.

De huidige coniferen verwijderen is geen probleem voor me.

 

Zou willen na het verwijderen een plantenstrook uitspitten om Thuja occidentalis (wintergroene haagplant) te planten, maar hoe diep zou ik moeten spitten?

Hoeveel plantjes van 1m moet ik per lopende meter planten?

En wat voeg je best toe gewone grondverbeteraar?

Nogmaals bedoeling is om een volle haag te krijgen.

Bedankt voor je tijd.

 

m.v.g. Stijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk dennis, het (bruine) kale gedeelte van een conifeer zal nooit meer uitlopen en mooi groen worden.

 

Voor het opnieuw aanplanten de grond 2 spaden diep spitten en een bemesting uitvoeren met compost of champignonmest. Eventueel jaarlijks coniferenmest geven.

 

De plantafstand en hoeveelheid plantjes kan ik je niet direct vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen nieuwe haag aanplanten. Deze kale plekken krijg je niet meer vol. Misschien een buxushaag? Blijft meestal wel mooi groen. Kan je ook nog een vormpje van maken. Duurt alleen wel ff voor t een flink hoge haag wordt.

Het is wel een werkje om die coniferen eruit te krijgen, ze maken mega veel wortelstelsels. Daarna alles flink omwoelen want onder de dikke wortels lijkt alles wel klei.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...