Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo iedereen,

We zijn net verhuist naar een nieuwe woning, hier staan vele meters sparren, we zouden deze graag houden mits ze natuurlijk te redden zijn. Het probleem is dat ze langs onderen beginnen te "sterven"?. Valt hier nog iets aan te doen? Ze zijn een 2 a 3 meter hoog. Het is de bedoeling terug een volle haag te verkrijgen.

Bedankt voor jullie reactie!

sam0258b.jpg

sam0259s.jpg

• Author

Ik vrees ook dat ik me er zal moeten bij neerleggen, doe jij de aanplanting zelf?

Ik heb toen hier op het forum gelezen dat het wel zelf te doen is... denk ik ook; als je er maar ff de tijd voor neemt, en je niet gaat haasten , dan is t alleen maar slecht voor je rug denk ik.

Maar hier word het gedaan, ze hebben er weinig zin om het zelf te doen (ze = ouders + buren, ik ben nog maar 16 )

Wat je ook kan doen als je er erg tegen op ziet om de wortels etc, te verwijderen.. Er zijn spulletjes die je op de open boomstam kan smeren waardoor de boom afsterft en de wortels dus zwak worden etc. Hebben wij hier ook ooit bij een boompje toegepast. Maarja, dan moet je wel weer wat geduld hebben, niet echt geschikt denk als je er direct weer wat wil plaatsen!

Dat zijn toch conniferen

Good things come in small packages

Spar, coniferen. volgens mij allemaal de zelfde behandeling. Las ergens ook dat je een echte spar nooit mag snoeien eigenlijk. Dan zal het dus ook niet meer echt groen worden denk ik... En al is het niet een echte spar, dan is het een conifeer.. en word het dus ook niet meer groen aan de onderkant

Allebei denk uiteindelijk dezelfde conclusie...

Edited by Guest

• Author

Helly,

Net te weten gekomen dat het inderdaad coniferen zijn. Ben een leek in dit.

De huidige coniferen verwijderen is geen probleem voor me.

Zou willen na het verwijderen een plantenstrook uitspitten om Thuja occidentalis (wintergroene haagplant) te planten, maar hoe diep zou ik moeten spitten?

Hoeveel plantjes van 1m moet ik per lopende meter planten?

En wat voeg je best toe gewone grondverbeteraar?

Nogmaals bedoeling is om een volle haag te krijgen.

Bedankt voor je tijd.

m.v.g. Stijn

Je hebt gelijk dennis, het (bruine) kale gedeelte van een conifeer zal nooit meer uitlopen en mooi groen worden.

Voor het opnieuw aanplanten de grond 2 spaden diep spitten en een bemesting uitvoeren met compost of champignonmest. Eventueel jaarlijks coniferenmest geven.

De plantafstand en hoeveelheid plantjes kan ik je niet direct vertellen.

Ik zou zeggen nieuwe haag aanplanten. Deze kale plekken krijg je niet meer vol. Misschien een buxushaag? Blijft meestal wel mooi groen. Kan je ook nog een vormpje van maken. Duurt alleen wel ff voor t een flink hoge haag wordt.

Het is wel een werkje om die coniferen eruit te krijgen, ze maken mega veel wortelstelsels. Daarna alles flink omwoelen want onder de dikke wortels lijkt alles wel klei.

Good things come in small packages

Helemaal tot onderaan afsnoeien. Zulke dingen gaan heel vaak gewoon weer snoeien. Hebben wij ook eens gedaan met een heg van 6 meter hoog. Hadden we op 10cm. hoog afgesnoeid! Resultaat was geweldig.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

De ligusterheg kun je inderdaad tot bijna boven de grond afzagen, die groeit weer uit.

Maar de coniferen, dat denk ik niet.

Zijn gewoon verkeerd gesnoeid. Dat wordt nooit meer wat.

Zet er voor in de plaats en mooie beukenhaag.

• Author

Hey Frank, dus als ik het goed begrijp (ben een leek), gewoon alles afsnoeien zodat je als het ware nog een reeks palen hebt staan. En dit 'zou kunnen' helpen?

mvg

Tot palen afsnoeien kunnen coniferen niet tegen, taxussen wel maar coniferen niet.

Maar wat Frank zei, tot de grond afzagen gaat waarschijnlijk wel goed.