Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Luis in appelboompje


Merel

Aanbevolen berichten

Heb me net geregistreerd bij dit forum en kom al met mijn eerste vraag. Vorig jaar heb ik een appelboompje gekregen die het op het eerste gezicht goed lijkt te doen. Het boompje zat een paar weken geleden vol bloesem dus ik verheugde me al op appeltaarten . Ik zag wel wat mieren en las ook iets op internet over een verband tussen mieren en luis, maar luis was er (nog) niet te zien. Heb nog netjes wat goudsbloemen en knoflook eronder gezet (ik begreep dat mieren daar niet van zouden houden), maar dat heeft niet zoveel gedaan. Het bovenste deel van het boompje (de harttak?) zit nu vol met groene luis.

 

Is dit schadelijk? Moet ik hier wat aan doen en wat kan ik dan het beste doen? Kan ik de harttak wegsnoeien om de luis weg te krijgen (op de rest van het boompje zit geen luis)?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groet,

Merel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luis, ik besproei dan altijd met knoflook. Wat knoflook in heet water laten trekken, even tijdje laten staan, en het er dan over sproeien! (ik doe het in een druksproeiertje van de action, 5 of 6 euro.)

Heb er hier altijd succes mee (Ik had laatst 1 knoflook gebruikt op 4 liter water... kan bevestigen dat het goed stonk )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de aantasting groot is kan dat zeker kwaad. Met een beetje geluk doen de natuurlijke vijanden hun werk, lieveheersbeestjes, vogels, oorwormen (hang potjes met stro op), etc. Als je tuin een beetje in evenwicht is, dus in de winter genoeg schuilplaatsen, dan zijn er al een hoop insecten. Nu zeg ik niet dat de bladluizen geen probleem kunnen worden, ze kunnen zich behoorlijk snel vermenigvuldigen. Eventueel kan je proberen om de luizen zoveel als mogelijk met de hand te verwijderen, dat reduceert de plaag al voor een deel. Dan kunnen de insecten het weer bijhouden met de overgebleven bladluizen.

 

Wat betreft de gieren (aftreksels van brandnetels en knoflook) heb ik altijd begrepen dat die hun werking vooral danken aan het feit dat luizen niet houden van de koude en harde straal water en in mindere mate aan de (giftige)stofjes in het water. Als je dus een gier gebruikt zorg dan in ieder geval dat deze goed afgekoeld is. Als je gif wilt gebruiken vergeet dan niet dat je ook de natuurlijke vijanden treft, plantengieren kan natuurlijk wel.

 

edit: voor de plantengieren kun je hier een hoop recepten vinden (met dank aan hans): planten-gieren-maken-t631.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag de tuinslang erop gezet. Ze zijn allemaal weg. Ik ben van plan dit te blijven herhalen zolang het nodig is. Met dit droge weer moet ik toch regelmatig water geven dus dan is het niet echt extra werk. Gelukkig zitten de luizen alleen in de top en daar zit geen bloesem. Ik wil ten slotte geen appeltjes in potentie stuk maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de mensen die dit onderwerp nog een keer lezen en problemen hebben met luizen in appelboompjes: het werkt prima om af en toe even de tuinslang op de luizen te zetten. Ze zijn allemaal weg. Om de paar dagen controleer ik het en spuit ik nog een beetje als het nodig is. Ik heb het idee dat het onder controle is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat denk ik ook hoor Jasmin, ookal heb je natuurlijk planten waar niet zo erg is als er luis opzit/ernaartoe gaat.

Dat koud waterstraal helpt vindt ik al handig om te weten, je kunt ook voor de luis natuurlijk een x met spiritus/groenezeep/water bespuiten

als ze ergens weer terug komen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...