Ga naar inhoud

Pompoenen nog niet rijp, kun je ze dan al eten?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

kalebasspeckledswan.jpg

Van al dat zoeken naar pompoen krijg ik zooooooooooooooo'n zin in pompoensoep... na het weekend een lekker boternootje zoeken... zaadjes peuren en lekker soepje maken... Ik zag net zaad van boternoten voor 2,95 het zakje... ben je gek... ik eet volgende week pompoensoep voor 2,95 (maximaal) en krijg het zaad van 20 zakjes erbij kado...

Ik heb echter iets bij Danielle Houbrechts gevonden wat me aan het lachen maakt:

Eigenlijk zijn de zogezegde pompoenpitten, die je in de winkel koopt, vaak courgettepitten. Ze heten dan alleen maar pompoenpitten. De winkelier heeft zich zeker geen depressie bezorgd om die duizenden zaden te ontmantelen.

http://www.kruidjes.be/kruiden/kruiden.php?recipeid=84

Dus er zou me nog een verrassing te wachten kunnen staan....

Geplaatst:

Ben ik te laat met zaaien? Ik dacht dat pompoen pas in april binnen voorgezaaid kan worden... ga morgen mijn zaadjes maar even opzoeken.

Kersenbloesem, mama van 2 kleine kersjes. Voor het eerst dit jaar een mini moestuin.

Geplaatst:
Ben ik te laat met zaaien? Ik dacht dat pompoen pas in april binnen voorgezaaid kan worden... ga morgen mijn zaadjes maar even opzoeken.

Dit gaat om een Kiemtest.... Kijken of de naaktzadige pitten echt naaktzadige pompoenpitten zijn, of gepelde meuk...

En het NIEUWS is.... JAAAAAAAAAAAAAAAAH.... twee zaden hebben een flinke dikke punt geproduceerd.... dat zal wel goed gaan... over zes weken dan... ik ga toch niet vroeger...

Ook wat pompoenen zetten voor de pitjes...

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik kon niet wachten. Ik MOEST het weten: ontkiemen ze nou of niet, want in het negatieve geval, moet ik gauw nog officieel zaad scoren...

MAAR: de naaktzadige pompoen is ontkiemd... twee lekker vette bladeren boven de aarde. Het avontuur begint, want ik heb geen flauw benul van wat ik nou ga kweken. Maar de zaden waaruit de plant komt zijn lekker...

Zaaidatum was 12/4. Andere pompoenen en courgettes kwamen al veel eerder omhoog. Ging ik natuurlijk graven, of ik er nou wel of geen pitjes in had gedaan, en of er nou wat gebeurde onder de grond of niet... Wou al bijna alles weggooien... en ja... daar was ie...

Stom ding ben ik... want met een datum als 12/4 had ik niet zo snel de moed moeten opgeven. Maar volgens mij kwamen die anderen al na drie dagen... vandaar...

Geplaatst:

Nou heb ik weer eens raad nodig.

Ik lees hier en daar dat je een klimrek voor bij de pompoenen kan zetten. Maar dat komt bij mij zo raar over. Kan die pompoenplant het dan wel aan om een hangende pompoen te dragen??

Ik heb wel een tip gevonden die ik wil delen. Om de groei van vrouwelijke bloemen te bevorderen lees ik bij meerdere mensen dat ze de jonge plant toppen bij het 2e of derde echte blad. Uit de twee zijscheuten komen overwegend vrouwelijke bloemen.

Dan lijkt het me logisch dat je minimaal 1 plant gewoon zijn gang laat gaan, want je hebt ook wat mannelijke bloemen nodig.

Geplaatst:

Ik kan me zo voorstellen dat die klimrekken inderdaad zijn bedoeld voor de wat kleinere rassen. Ik weet wel dat het met meloen wel lukt om de vruchten daarvan te laten hangen.

Geplaatst:
Ik kan me zo voorstellen dat die klimrekken inderdaad zijn bedoeld voor de wat kleinere rassen. Ik weet wel dat het met meloen wel lukt om de vruchten daarvan te laten hangen.

Ik heb zelf vorig jaar zoiets gedaan. Een klein ras inderdaad tegen een hekje van ca. 70 cm hoog.

Ging prima, maar je moet de planten wel een beetje helpen (leiden, ev opbinden).

De vruchten heb ik voor de zekerheid opgebonden, met een touwtje aan het steeltje.

Er tussendoor buitenkomkkommertjes. Het zag er allemaal leuk uit.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...