Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pompoenen nog niet rijp, kun je ze dan al eten?

Jorieke123

Recommended Posts

Ik wil graag deze week een recept met pompoen uitproberen (pompoentaart) en gisteren brak er toevallig een pompoen van zijn steeltje. Toen ik een plankje onder de vrucht wou leggen tegen de vochtige grond.

Nou is die pompoen nog (lang) niet rijp. Maakt dat uit? Kan je ze al vrij jong eten, net als courgettes? Ik heb hem doorgesneden, en de pitten beginnen net te vormen. Het vruchtvlees is geel en hij ruikt wat onrijp. Al moet ik bekennen dat ik eigenlijk niet weet hoe een rijpe pompoen ruikt

Hij heeft het formaat van een voetbal.

Het betreft de soort 'atlantic giant' waarvan voornamelijk de plant gigantisch is. Ik heb hem ook niet gedieft/getopt/wat dan ook om een mega vrucht te krijgen.

Ook heb ik wat Fungo pompoenen ter groote van een.. ehm Softbal? Groter dan een tennisbal, nog geen voetbal. En van buiten nog groen.

Ik wil dat recept toch erg graag deze week testen, vandaar mijn vraag

Hoi Jorieke,

Ook al zijn pompoenen niet rijp is het wel mogelijk om te eten, dwz ze zijn niet giftig maar soms nog niet smakelijk genoeg, en heel soms bitter . Dat is een kwestie van uitproberen. het maakt niet uit of u de plant hebt getopt of gedund de pompoen steekt dan wel meer energie in 1 vrucht zodat die groter wordt. Maar meerdere kleine vruchten worden even goed rijp en zijn vaak zeker zo smakelijk.[ als ze rijp zijn ] Onrijp zou ik gewoon even uitproberen, weggooien kan altijd nog.

Wat die Fungo betreft, als dat de Fungo Turkse Muts is en hij is zo groot als een flinke tennisbal dan is hij nog lang niet rijp en als hij rijp is zou u ook de vorm al moeten kunnen zien[ muts/insnoering] Wat de kleur betreft Fungo is in verschillende kleuren muts dus misschien is dit er een die groen blijft. Zie hier een afbeelding naar fungo http://pompoenzaden-decoshop.nl/pompoenzadenshop/default.asp?page=detail&Id=372633&sid=c4TJzFptmi28Pvpt0pomG2wvrd0pgx

vr gr Lenie Elshout

http://www.pompoenzaden-decoshop.nl

• 2 weeks later...

De taart was wel goed gelukt. Ik vond hem zelf te flauw, mijn vriend was er dol op en heeft hem (verspreid over meerdere dagen ) helemaal opgegeten.

De pompoenen op ons landje achterin ons weiland zijn nu bijna allemaal geoogst. Misschien wat vroeg, maar er staat al een tijdje zo'n 10 cm water.

De (veel grotere, andere soort) pompoenen in de moestuin laat ik nog even zitten. Ze zijn enorm!

• 2 weeks later...

Hihi ja die lusten ze ook graag! Maar die laten nogal een zooitje achter als je de schil niet opruimt. De schil van pompoen droogt (na het leegpikken door de chicks) mooi op, gaat niet zo liggen schimmelen.

En voor onszelf vind ik het ook wel fijner, die kleine pompoentjes. Die er nu aan zitten, wegen een kilo of 10 schat ik. Dus als je die eenmaal 'aanbreekt', moet je een week lang pompoen eten

• 6 months later...

Ik wil lekker wat verschillende soortjes pompoenen telen voor de beesten en onszelf. Ik heb aleen 1 soort waar ik het (naakte) zaad van wil gebruiken in de keuken. Hoe zit het met kruisbestuiving? Hoe werkt dat bij pompoenen? De soorten voor de beesten (en een beetje voor onszelf) mogen best kruizen, het zaad kan ik dan het jaar daar op weer zaaien, het geeft niet als het mengt.

Maar die naaktzadigen moeten 100% naaktzadige zaden opleveren, en volgend jaar weer te zaaien zijn.

Iemand?

Volgens mij is dat net als bij de tomaat, courgette en zul je de bloemen af moeten schermen met iets eromheen doen, en een penseel gebruiken voor de bevruchting.

In iedergeval kruizen pompoenen zeer gemakkelijk.

Volgens mij maakt het ook uit voor je andere pompoenen omdat je hun goede eigenschappen waar je ze op uitgezocht heb kunnen verliezen,

persoonlijk vindt ik juist wel leuk om iets uittedenken en te zorgen dat ze zuiver blijven.

Edited by Guest

Players only love you when they're playing.

ik denk het niet want volgens mij bestuiven vliegende beestjes pompoenen, integenstelling tot bv mais waar de afstand wel van belang is maar daar zorgt de wind voor de bestuiving.

je zou bv wel de naaktzadige onder horregaas tunnel kunnen kweken, maar dan moet je ook zelf bestuiven met penseel.

Wat is het verschikl met gewone en naaktzadige kun je die meschien zo gebruiken en de ander moet je schilletje van afhalen voor eten?

Inderdaad! Je kunt ze zo (even roosteren kan nog eerst) eten. Door de sla, door brood, etc!

Zal het iets afdoen aan de zaden die dit jaar worden gevormd? De bestuiving bedoel ik? Ze zullen toch niet ineens een velletje hebben omdat hun buren dat wel hebben?

Als ik van deze plant geen zaad kan vangen voor verdere kweek, dan is dat maar zo. Als het (1e dus) 'product' maar goed is.

Met pompoenen even in de gaten houden... snel toeslaan met je penseel of stamper (gewoon mannelijke bloem drukken op de vrouwelijke) voordat de wind of de honingbij je voor kan zijn...

En dan je bloemen/vruchten markeren die zaadzuiver zijn... met een halsbandje of zo... en die reserveren voor de zaadoogst... de rest maakt niet zo uit... toch??

Nee het eerste zaad is gewoon naaktzadig maar verliest, mischien die eigenschap bij opnieuw zaaien.

jammer dat ik niet eerder wist (strafpuint voor Jorieke ) anders had ik die ook geprobeerd ik had ze ook door de sla willen eten, wat houd precies roosteren in , ben niet zo'n keuken prins klinkt best als domme vraag hoe je ze roosteren moet, maar ik weet het niet heb wel een vaste grill op fornuis

Waarom wil je geen zakje om bloemen fabriceren en zelf bestuiven, vindt Jorieke zeker teveel werk teveel gepruts

Ik wou de Lady Godiva kweken, en zit al een tijdje te zoeken waar ik het beste zaad kan bestellen... en ineens ging het lampje aan... ik heb groene pitjes in mijn keukenkast... ik denk dat de kans dat het lady Godiva is, vrij groot is.

Iemand enig idee of ervaring met het zaaien van pompoen uit de keukenkast? Mijn logica is dat die pitjes ongetwijfeld naaktzadigen moeten zijn... en het zusje van Lady Godiva is ook best, haar oma, moeder, tante... als er maar een - letterlijk - vruchtbare plant uitkomt.. die je zowel kan opeten als het zaad van kan gebruiken... ik ben dol op pompoenpitten... door brood, koek, rijst...

Iemand zinnig commentaar??

Ik heb geen idee of ze naaktzadig zijn. Je kunt ook zakken met zonnebloempitjes kopen die al gepeld zijn, die zijn ook niet van een naaktzadige zonnebloem.

De Lady godiva kan je kopen bij o.a. het vlaams zaadhuis. En de 'kakai' die ik heb, bijna overal wel.

Hi, hi... ik had gehoopt dat jij het zou weten... omdat jij ook naaktzadigen wilt telen. Ik zat inderdaad oa het assortiment van het Vlaams Zaadhuis te bekijken... maar ja... ineens ging dat lampje van me branden... en als mijn logica klopt... ben ik al klaar... heb ik al meer zaad in huis dan dat ik aankan....

edit: Inmiddels direct De Kiemtest in gang gezet... binnen een paar dagen weet ik of het mogelijk gaat lukken. In mijn herinnering heb ik die test al ooit eens eerder gedaan... dat ik me verwonderde dat er worteltjes aankwamen... ik ken pas sinds kort het verschijnsel naaktzadig... vandaar...