aalterse-willy Geplaatst: 11 november 2014 Geplaatst: 11 november 2014 Hiermee bedoel ik nu niet het gedwongen vetmesten voor een dikke lever te verkrijgen, ik wil de dieren niet echt gaan mishandelen.Maar ik les dat er, om een goede confit te maken, zeker een kilo vet aan een gans moet zijn.Heeft hier iemand ervaring mee? Ik wil binnenkort vier ganzen laten slachten en er confit van maken (moeder de vrouw dan wel hé zeg, ikke niet) maar hoe krijg ik die vet genoeg zonder ze gedwongen te voederen.Kan ze wel kort zetten, in een kleine kooi, en ze voldoende water en eten geven, voornamelijk granen dan want gras kan dan niet meer. Anders moet ik er mijn beddeke bij maken als ge begrijpt wat ik bedoel. HULP Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Loraine Geplaatst: 11 november 2014 Geplaatst: 11 november 2014 Ik hoorde laatst ergens dat er inplaats van water ook wel hooithee word gegevenDit voor extra voedingsstoffen en uiteindelijke smaakSuc6 Willy ben heel benieuwd naar de behaalde resultaten Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren."
aalterse-willy Geplaatst: 11 november 2014 Auteur Geplaatst: 11 november 2014 Loraineken, meisken, die hooi thee, hoe maakt ge dat?Kunt ge me daar soms een paar emmers van bezorgen?Als ge die thuis brengt dan krijgt ge gratis logies, avondmaal en ontbijt!En mijn bazin is ermee akkoord, da moet hé want ik heb in huis niets te zeggen, alleen maar buiten. Kunt ge me nog een kasteelken uitschenken ook! Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
xxxmirjamxxx Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 Bij mijn weten worden ze vet van (gebroken) mais voeren, misschien is dat een tip:) Quote
aalterse-willy Geplaatst: 12 november 2014 Auteur Geplaatst: 12 november 2014 Nu krijgen ze dagelijks een portie maïs, niet gebroken. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Jane Doe Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 Kunnen ze dat wel verteren? Denk dat gebroken mais beter verteerbaar is. Quote
xxxmirjamxxx Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 De ganzen die dwangmatig worden vet gemest krijgen zelfs gekookte mais, kan me zo voorstellen dat de koolhydraten dan nog veel beter worden opgenomen, misschien vinden ganzen dat ook wel heel lekker om gewoon zelf te eten. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 12 november 2014 Auteur Geplaatst: 12 november 2014 Dus, moest ik er een stuk of vier kort steken en gekookte gebroken maïs geven dan zouden ze vet worden.We willen er confit van maken omdat we dat kunnen steriliseren en er geen plaats meer is in de vriezers.En na de winter zijn ze weer zo mager als iets hé. Die weide is nu al zo kort, precies of met een tondeuse afgereden, paar cm maar. Dus straks geen eten genoeg voor al die beesten. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Loraine Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 Hoi Willy Die kasteelkes schenk ik graag voor u uit he!Ook komen Jane en ik graag de hooithee brengen maar u weet dat er wat tussen is gekomen voor ons beide Hier het receptWater koken en van het vuur halenWanneer het water is uitgeborreld deze in een emmer gieten die u van te voren vol heeft gestopt met hooiDit lekker laten trekken tot het helemaal is afgekoeld en dan kunnen uw ganzen lekker van hun hooi thee genieten Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren."
Holland Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 Wat is beter: Nog een specifiek kruidenhooi of "gewoon" hooi? Quote Vriendelijke groeten, Holland
Loraine Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 Kruidenhooi klinkt het beste maar een waarheidsgetrouw antwoord moet ik schuldig blijven Probeer het uitZelf ben ik er ook wel erg benieuwd naar of er nog verschil inzit Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren."
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.