Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoi

Sinds vorig jaar heb ik een vensterbank kruiden tuintje aangelegd.

Enkele maanden geleden heb ik op een website enkele plantjes besteld. Munt/rozemarijn/sinaasappelmunt in plantjes

en zaadjes van verschillende kruiden. Die heb ik geplant en tot na de zomer deden ze het zeer goed

Had wel gemerkt dat er rond de sinaasappelmunt veel vliegjes zaten ( dus heb ik dat plantje buiten gezet)

Oppeens merkte ik een maand geleden dat mijn kruiden bruin werden en verwoest waren. Ik heb ze dan verwijderd en opnieuw geplant.

Maar hetzelfde gebeurde weer. Ik merkte kleine witte maden op die in de potgrond zaten te wroeten en vliegjes of motjes rond men planten.

Dus ik verwijderde alle planten die ik gekocht had op deze site. Maar herplantte toch de zaadjes.

Maar opnieuw kleine witte maden. Kan iemand me zeggen wat het is? Van waar het komt? Hoe ik opnieuw kan planten zonder dit opnieuw te hebben?

Is het mogelijk dat dit uit de zaadjes komt of uit de aarde die ik kocht? Alle geinficteerde planten zijn verwijderd op 4 na die tot nu toe geen besmetting vertonen. Of komt het zuiver door vochtigheid en warmte? Of zit ik met een plaag?

Op planten die ik ergens anders kocht ( kweeksetjes action) heb ik geen maden

Heb vandaag mogen 3 salie plantjes wegsmijten omdat ze doodgingen door die vervelende beesjes.

Hoe geraak ik hier van af? Het is uiterst frustrerend dat ik telkens opnieuw plant en telkens mijn kruiden mag wegsmijten omdat ze te beschadigd zijn. 3 keer is me toch iets teveel en durf niet meer goed opnieuw beginnen.

weet iemand hier raad op?

Geplaatst:

Zou het "witte vlieg" kunnen zijn? Ze zien er uit als hele kleine witte motjes.

Daar bestaan meerdere soorten van, maar in de praktijk is het meestal de zgn. kas-wittevlieg die last oplevert.

Sommige planten zijn er gevoelig(er) voor en de beestjes komen gewoon een keer "aanwaaien" en vinden dan in het klimaat van een kasje of woonkamer een voor hen fijne plek.

Ze kunnen wat schade geven (knabbelen aan onderkant van bladeren of jonge stengels en de plant "verdedigt" zich door wondjes en sapjes af te scheiden) maar meestal valt dat wel mee. De eieren zijn nauwelijks te zien en de voortplantingscyclus is heel snel. Dus overleven er wel een paar op hun favoriete planten en zijn, ook na verplanten, snel weer aanwezig. De witte larven die vallen in de donkere potgrond wel op.

Als je dat al zou willen (ik niet!) hebben insecticiden weinig zin, omdat ze al lang resistent zijn tegen de meeste. Ze zijn gewoon moeilijk te bestrijden.

Je plantjes op een plekje zetten waar witte vliegen het niet zo perfect vinden, lijkt me de beste aanpak. Een plek waar het een stuk koeler is en zo gauw ze naar buiten kunnen, buiten zetten.

Als de maden wat anders zijn, dan kunnen ze niet uit de zaden komen. Wel uit de potgrond of van insecten die in de potgrond hun eitjes gelegd hebben.

Edit: De meeste kruiden ( zoals salie) sterven in de winter af, om in het voorjaar weer terug uit te lopen. Die hoeven dus niet dood te zijn. Dat ze door witte vlieg-aantasting dood gaan, dat kan wel, maar niet zo gauw. Zou het kunnen dat ze te nat staan, water niet weg kan waardoor de wortels geen zuurstof krijgen?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Lijkt me varenrouwmug, als de vliegjes lijken op fruitvliegjes, maar met langere vleugels, en de maden ca 8 mm lang zijn, minder dan 1 mm dik, een beetje melkachtig doorzichtig, met een donker puntje.

Maar wat doe je eraan? -> Zo droog mogelijk houden.

Ik heb (had) ze in mijn onlangs gezaaide Drosera capensis (Kaapse zonnedauw). Die zonnedauw nou net bedoeld om die vliegjes te vangen (voor binnenkort voor de moestuin zaailingen): want geen vliegjes meer is later geen larven. Maar de kleine zaailingen kunnen nog niks vangen.

Mijn bestrijding: meerdere malen daags kijken. Met een vergrootglas en een pincet paraat. Steeds één larfje met het pincet vangen. Door de beweging duiken de anderen dan direct onder. Een andere bestrijding ken ik niet.

Behalve natuurlijk zo'n zonnedauw, als ie wat groter is en de vliegjes gaat vangen.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik heb helaas geen foto's... plantjes weg gesmeten omdat ik echt een fobi heb van maden en het gedacht om de kruiden nog te gebruiken na dit was .... brrrr

Het zijn wiemelende kleine witte beesjes... kan nie zien of ze een zwart puntje ofzo hebben. Naar mijn gedacht zijn ze volledig wit en kruipen ze net als wormpjes.

Het kan zijn dat ze te nat stonden of dat het hier te warm is. Dat ik een tropish sfeertje gecreerd heb ofzo. De planten sterven heel heel rap af. Ze kunnen de ene dag mooi groen zijn en paar dagen later volledig verlept en uitgedroogd. Ik geef maar om de 2 dagen water , maar mss geef ik wel teveel.

Het was men eerste ervaring met kruiden kweken.

heb eens gekeken op google en hier lijken ze het meeste op denk ik. Het is moeilijk te zien met dat ze zo ontzettend klein zijn

De vliegjes of tenmiste wnr ze vleugeltjes hebben lijken wel te springen.

sorry voor de slechte uitleg maar ik zeg het ze zijn miniem miniem klein, moesten ze niet met zoveel zijn dan had ik ze niet eens gezien.

http://bin.snmmd.nl/m/m1fy6rmwahuz.jpg

zal morgen eens met een loep de aarde bekijken. En anders ga ik idd eens proberen met één plantje op een andere plaats te zetten

alvast bedankt voor de antwoorden

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...