Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Spitten & compost


Manus02

Aanbevolen berichten

Een paar weken geleden kreeg ik een moestuin toegewezen. Het is kleigrond. Ik ben begonnen met wat spitten maar door de regen is alles nu veel te nat. Tot wanneer in het seizoen kan je eigenlijk spitten?

 

Ik heb nog geen compost, kan dat ook later worden aangebracht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spitten kan/mag altijd maar tot ongeveer maart is de beste periode. De grond is dan nog relatief zacht (in tegenstelling tot later in het seizoen) en de toplaag begint nog maar net met opwarmen. De grond kan zich daarna nog mooi opnieuw zetten voordat er gezaaid en geplant gaat worden.

 

Spitten is overigens niet altijd noodzakelijk. Als je aan een nieuw stukje grond begint (ook als er hiervoor een andere tuinder heeft gezeten) is het niet verkeerd om een keer te spitten en frezen (bijv om de boel gelijk te trekken, onkruid te verwijderen en een eerste lading mest/compost/groenbemester onder te werken. Daarna zou ik je aanraden om niet meer te spitten (en zeker niet te frezen). Deze praktijk is niet meer van deze tijd, nu steeds vaker blijkt dat het een negatieve invloed heeft op de bodem (je vernietigt juist de structuur in plaats van dat je hem zoals gedacht bevordert). Spitten heeft alleen nut als je grove plantenresten onder wilt werken of een geheel verdichte grond voor de eerste keer weer open wilt breken. Daarna is het advies om niet meer te spitten maar de grond zo lang mogelijk begroeid te houden met planten en te mulchen (een laagje organisch materiaal op de grond leggen) met compost of ander materiaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is ruim mest, oude of jonge mest?

oude mest kun je goed onderwerken, jonge mest zou ik composteren

oude mest bovenop laten liggen kan wel maar doen wij hier bijna niet, er verdampt wat stikstof, er speolt wat weg en bovendien hoogt het onderspitten onze dichtgeslempte veengrond weer lekker op

daarom spitten wij wel elk jaar in november ondanks het stukmaken van de bodemschimmels etc.

een collegatuinder spit niet en legt er elk jaar 10 cm mulch en mest op en dat werkt ook prima, ik denk dat hij meer last heeft van slakken en veenmollen maar ja...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties.

De tuin is wat verwaarloosd en het is mijn bedoeling om 1x te spitten en te frezen en in de toekomst alleen te mulchen. Onkruid zoals paardenbloem heb ik al verwijderd, alleen straatgras spit ik onder.

Ik moet nu wachten tot er iets minder regen valt...

Op het complex zie ik overigens dat meer tuinders vanwege de bodemstructuur niet meer spitten dan alleen bij aanvang. Er wordt verder alleen met mulch en mest gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt verder alleen met mulch en mest gewerkt.

 

Klinkt goed als dat algemeen gebruik is. Maar....geen compost...???

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hallo manus02

 

Welkom en wat gaaf van je moestuintje.

Ik nu 3 jaar een moestuintje en tis echt zoo gaaf

Misschien een leuke tip maar op 21 maart is het landelijke compostdag dit is ieder jaar en op die dag kun je bij gft bedrijven bij jou in de buurt gratis compost halen. Doe dit nu al 2 jaar en werkt erg goed.

http://compostdag.nl Tzt komen op deze site ook de bedrijven te staan die mee doen.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Beste professionele amateurtuiniers,

Sinds gisteren heb ik weer een moestuintje, HOERA!!!

Het ligt er nog verwaarloosd bij, hier en daar een slaplantje en een verdwaalde aardappel.

Mijn vraag aan jullie is deze:

Ik heb geobserveerd hoe iedereen traditiegetrouw stalmest opbrengt, de hele tuin omspit en dan begint met planten, poten en zaaien. Wat ik mij afvraag:

1- Waarom mest je overal, ook op de toekomstige paadjes?

2- In stalmest zit nog veel onkruidzaad, je hebt toch kans dat je de hele zomer onkruid moet bestrijden??

 

Ik ben begonnen met de grond loskrabben en egaliseren, en ik mest in de toekomst alleen waar ik iets plant.

Dan bevoordeel ik mijn plantjes ten opzichte van onkruid.

Is mijn argument steekhoudend denken jullie?

 

Geniet van het weer, en de tuin!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Mickenhans,

 

Vanuit het bemestingsoogpunt (het voeden van planten) is dat een goede werkwijze. Het gebruik van stalmest en compost op het hele bed (en desnoods de paadjes) heeft echter als voordeel dat je ook voor volgende jaren bouwt aan bodemstructuur en het binden van voedingstoffen die langzaam vrij komen. Zelf werk ik de mest niet meer onder door te spitten maar maak ik gebruik van mulchelagen (mest / compost).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...