Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Grond bevochtigen vanuit een waterbuffer (locatie Spanje)


martin.b

Aanbevolen berichten

Omdat ik graag experimenteer, ben ik bezig met een manier te bedenken hoe ik een waterbuffer (vijver) kan gebruiken om grond vochtig te houden.

 

We zijn in het bezit van een Finca in Spanje, en zijn hier ongeveer 4 keer per jaar aanwezig.

(de bedoeling is om hier op termijn 6 maanden per jaar te verblijven)

 

Omdat deze locatie soms 4 maanden niet door ons wordt bezocht zit ik na te denken over een systeem om een stuk grond vochtig te houden voor eenvoudige zaken zoals sla / kruiden en wat eenvoudige groenten.

 

Op de onderstaande (onduidelijke)foto zie ongeveer hoe deze “vijver” er uit ziet

Deze vijver is een natuurlijk gevormde vijver in een stuk rots. Er zit ongeveer 6000 liter water in.

Hoewel het niet vaak regent in Spanje, zal deze “vijver” nooit droog komen te staan omdat bij minimale regen het water hier naar toe zal lopen.

 

vijver.jpg

 

Ik wil dus rondom deze “vijver” grond aanvoeren +- 80 cm hoog.

 

 

Nu de vraag:

 

Zijn er mensen die enige idee hebben (praktijk ervaring) hoe je d.m.v. absorptie een systeem zou kunnen maken wat het water vanuit een buffer zou kunnen afgeven aan grond?

 

Hoewel ik de beschikking heb over zonnepanelen wil ik liever geen gebruik maken van een pomp.

 

Ik zit te denken aan een soort “spons” oftewel een substraat van steenwol

http://nl.wikipedia.org/wiki/Substraat_%28tuinbouw%29

 

Nu weet ik dat een spons instaat is om via absorptie het water op te zuigen, maar ik vraag me af wat het effect is op een wat groter oppervlak.

 

Zijn er forumleden met ervaring, of met suggesties hoe ik deze “vijver” (zonder pomp) kan gebruiken om, in een warm klimaat, tuingrond vochtig te houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

klein windmolentje met pompje of schroef?

 

Ik weet dat ik lastig ben, maar ik wil iets zonder pomp of schroef.

Ik wil iets zonder bewegende delen omdat dit onderhoud nodig zal hebben, en ik niet de mogelijkheid zal hebben om wekelijks de situatie te kunnen bekijken.

 

Ik denk dat ik het beste maar wat praktijktesten kan uitvoeren m.b.t. absorptie, maar kan er zeer weinig over terugvinden op het internet.

 

Zover ik het natuurkundig kan beredeneren kan je via absorptie zonder problemen water enkele meters omhoog absorberen.

Leg maar eens een spons in een laagje water, en na enkele minuten is de bovenkant van de spons vochtig, en is het laagje water in de spons geabsorbeerd

De grootste uitdaging zal zitten in de afgifte van het water naar de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo

ik denk dat ik weet hoe je water van onder naar boven kan krijgen zonder pomp

heb het zelf jaren gebruikt

had nl een thermische aardwarmte bak gemaakt met autom water voorziening

en geloof het of niet

ik zette er allemaal sla en andijvie enz enz in en heb nooit zelf water gegeven

hier kom de zo simpele truc dat je het bijna niet geloofd.

men neme een gronbooren boort in de grond tot je ongeveer bij grond water komt [vochtige grond]

dan neem je beslist droge turfmolm en vult het geboorde gat stevig op

teel arde eroverheen en klaar

aarde droog water komt van onder

aarde nat water gaat naar beneden

ik had er om de meter een geboord

jaren gewerkt

Link naar reactie
Delen op andere sites

klein windmolentje met pompje of schroef?

 

Ik weet dat ik lastig ben, maar ik wil iets zonder pomp of schroef.

Ik wil iets zonder bewegende delen omdat dit onderhoud nodig zal hebben, en ik niet de mogelijkheid zal hebben om wekelijks de situatie te kunnen bekijken.

 

 

ok, snap ik (hoewel die donald duck molentjes maandenlang probleemloos water verpompen hier in de polder)

 

heb nog even gezocht voor je: er bestaan watersystemen met vochtabsorberende matten linkje daar wordt water getransporteerd naar een teellaag op het dak

 

je zou zo'n mat kunnen proberen, ik denk, in het water hangen, niet scherp knikken bij de randen van de vijver (over een stuk pvcbuis 30 cm doorsnede bijvoorbeeld), de mat afdekken met folie op die randen, dan op de rotsen met een teellaag erop en een folie eronder

 

dan een groenbedekking ivm verdamping of worteldoek met gaten erin voor de planten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties

 

@corjv

Ik geloof je wel, maar het is lastig boren in rotsgrond, en ik moet een kleine duizend meter boren voordat ik grondwater heb, dus dat gaat niet werken

 

Maar ik heb wel wat nagekeken over tuinturf, en dit heeft inderdaad een hoge absorptie waarde

Ik weet niet wat het effect zou zijn als ik een paar kolommen zou maken en die vullen met tuinturf, ik zie teveel problemen om het uit te voeren.

 

@RobO

Bedankt voor de link over vochtabsorberende matten

Op een paar punten sluit het Surplus Roofing wel aan, maar het is niet echt een DIY systeem.

 

@loes

Het water komt vanuit het noorden (bovenkant) en kan wegstromen aan de onderkant

De foto is niet echt duidelijk, maar het is een hellend vlak wat afloopt.

Afhankelijk van de constructie moet ik uiteraard voorkomen dat de grond in geval van zware regenval de "vijver" in zal stromen.

 

@simonvb

Dat is ongeveer hetgeen ik aan denk, maar dan in een extreem groot formaat

Zoiets als een lont van een zibro kachel, maar dan een factor 30 groter.

Dit is echter onbetaalbaar om dit te maken, vandaar

 

Hoe langer ik er over na zit te denken, hoe meer ik neig om alsnog via een dompelpomp met tijdmechanisme en aangesloten sproeisysteem te gaan werken, maar eigenlijk vind ik dat geen uitdaging wat dat heb ik ooit al eens gemaakt.

 

Ik heb nog 2 weken om iets te verzinnen, als er nog tips zijn hoor ik het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Waar in Spanje zit je? Het woestijnklimaat van Murcia is wel wat anders als het noordwesten waar het nog veel meer regent als in Nederland...

 

Even een paar ideetjes:

 

Als het een beetje op temperatuur is en ook een beetje waait zul je sla bijna permanent nat moeten houden, of je moet het ook nog onder glas gaan zetten. Ik zou je daarom adviseren om het idee van de groente (vooral bladgroente) op te geven en aan de slag te gaan met kruiden en eventueel wat fruit, wordt nog lastig zat bij een paar maanden of weken afwezigheid. Zie het als investering voor als je er langere tijd gaat wonen.

 

De struiken/bomen zou je in halve maantjes kunnen plaatsen, zodat de regen die valt allemaal bij de wortels terecht komt. Een goede laag mulch voorkomt dat de bodem een harde korst wordt.

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit in de regio Móra d'Ebre

Hier ongeveer goo.gl/maps/34t18

 

Ik heb reeds diverse fruitbomen gepland, en ook kruiden.

Ik heb geen idee of deze bomen en kruiden het zullen overleven, dat zal ik over 3 maanden kunnen concluderen.

 

Ik denk dat het idee van absorptie geen succes zal gaan worden, en dat ik toch zal moeten nadenken over bewatering via een pomp.

Op zich denk ik dat het wel mogelijk moet zijn om groente te verbouwen als ik zorg voor minimaal een halfschaduw plek, en uiteraard voldoende vocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Spaanse begrippen is het daar nog redelijk vochtig, maar de combinatie zon + wind zal ook daar je slaplantjes in een paar uur verschrompelen tot een zielig hoopje. Halfschaduw (bijvoorbeeld met schaduwdoek) is een uitstekend idee. Ken je het idee van de halve maantjes? Aan de dalkant van ieder boompje maak je een aarden ruggetje zodat het afstromende regenwater tegengehouden wordt.

ANSCHUETZ20200320Layout20of20semi-circular20bunds58321427441688.png

 

Vergeet trouwens ook niet te controleren of je "zanja de coronación" van je finca in orde is. Dat is een afleidingsgreppeltje aan de bergzijde, om het water dat van de berg stroomt gecontroleerd af te leiden . Vaak zijn die zanjas óf niet aanwezig, óf verwaarloosd. Kijk bij je buren even hoe groot ze zijn, dat geeft een idee hoe stevig je moet maken (en waar je het naar toe kunt voeren). Soms is een spade diep genoeg, soms moet je bijna een meter diep graven.

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Een update:

 

Alles wat ik als experiment heb geplant/gezaaid is dood.

knoflook is wel flink groot geworden, maar alsnog dood gegaan (gebrek aan water)

Sla is verbrand, eeuwige moes is verbrand.

Citroenboom/Appelboom/Sinaasappelboom wel wat gegroeid, en daarna zo goed als dood (gebrek aan water)

 

Het enige wat ik nog kon terugvinden was rucola, en deze was vrijwel niet eetbaar. (extreem bitter door gebrek aan water)

 

Over 4 weken ben ik weer op locatie, en ik ga als eerste optie toch maar gebruik maken van een tijdmechanisme en een pompsysteem.

 

Tevens zal ik diverse bomen gaan planten die ik vanuit zaad aan het opkweken ben.

Deze bomen zouden het in een droog klimaat goed moeten doen.

 

blog/martin.b/tropische_bomenstruiken_ontkiemen_update_2_b-5237.html

 

Ik zal weer eens een update maken betreffende de bomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zat dit net te lezen en ik heb een idee. Je zal er wel een pomp voor nodig hebben op bv zonne energie.

Zoek even op youtube op Olla. Dat is notabene spaans. Potten in de grond gebouwd volgens handleiding met aansluitpunt voor irrigatie leiding. Die potjes met snoeren aansluiten op een hoofdleiding van 16mm. Deze aansluiten op een grote bak die iets hoger staat dan de planten en het water in de bak laten oppompen via dat pompje uit je vijver.

Op youtube zijn er mensen die deze methode zelfs in Texas gebruiken en succesvol zijn en daar is het bloedheet. Water is dan alleen onder de grond dicht bij de plant.

Klinkt nu allemaal raar maar kijk eens op

 

Voor een bouwtekening idee zoek op google op olla irragation en klik op images. Hier een voorbeeld.

 

ClayPotSystemSchematic.jpg

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...