Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kleigrond; nu nog spitten?


Juangi

Aanbevolen berichten

Ik heb een moestuin van 50 m2 op kleigrond. Dit is mijn eerste jaar, toen ik het overnam was het weinig onderhouden. Er stonden eerst vaste planten op die er allemaal vanaf zijn gehaald inlc het onkruid dat aanwezig was. Daarvoor is er jaren niet gespit. De grond was niet dichtgeklinkt, mede door alle planten die er stonden. vanwege drukte en omstandigheden is ongeveer een kwart tot een derde hiervan al gespit, voordat er vorst viel. Het overige gedeelte ben ik nog niet aan toe gekomen. Nu ben ik op zoek naar advies; raden jullie aan om het overige stuk nog te spitten of om er iets heel anders mee te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik teel ook op kleigrond. Het stuk waar de pastinaken en spruiten staan moet ik ook nog omspitten. Dat kan nog goed maar zorg dat je geen te grote klompen aarde laat liggen. Deze vriezen niet meer kapot en kunnen in geval van een droge lente snel zeer harde blokken worden waar je dan veel werk aan gaat hebben om die open te breken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij aan de late kant. Volg de tip van RobO: afdekken met compost.

Spitten helpt kleigrond so wie so niet bijzonder. Je wilt kruimelige grond met veel organisch materiaal.

Om je landje toch enigszins bewerkbaar te maken kun je m.i. de vakken die je niet direct in maart wilt inzaaien beter dichtleggen met plastic of karton. Zo droogt de grond niet uit (of wordt ze kletsnat). Ook voorkom je dat er dadelijk overal onkruid gaat groeien. Kijk ook goed naar de structuur van de grond voor je een teelt kiest: dat kan per vierkante meter verschillen.Toen wij hier op de klei begonnen heb ik het slechtste stuk uitgekozen voor aardappels bijvoorbeeld: die kunnen daar wel tegen en erna is de grond een stuk losser.

Succes, komt helemaal goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spitten is zeer handig voor de eerste keer om de bodemlagen goed los te krijgen maar het neveneffect is wel, heb ik gemerkt dat je het bodemleven letterlijk op zijn kop zet. Nu spitten heb ik vorig jaar gedaan en niet echt last gehad van zogenaamde brokken. Bovendien, als jij de grond vermengt met een goede verbeteraar zoals compost zal de klei zich binden met de humus en zo poriën vormen die veel lucht doorlaten en openingen creëeren voor waterafvoer. Zoals robo al aangaf, probeer de grond goed te mengen en een kruimelige structuur ervan maken. Maak de klei zo klein mogelijk. En van dat kapotvriezen in de winter is niet perse handig, aangezien ik dat ook had gedaan in het najaar maar de grond is gewoon weer dichtgeslagen.

Maar kijk wat je er aan hebt of niet?

Mvg Sven

Regenwormen graven gangen, en veel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Juangi: ik weet niet waar je woont, maar mocht je in het midden van het land wonen, denk dan eens aan bladaarde.

In de Huiskamer heb ik gisteren een topic aangemaakt voor bladaarde van de Hessenhof in Ede.

Voor 35 euro heb je een aanhanger vol met mooie rulle grond, die je ook kunt gebruiken ipv compost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Geen enkel probleem om nog te spitten, dat is echt niet zozeer tijdgebonden. Ja, door de vrieskou is de grond wel iets makkelijker fijn te maken maar in deze periode kun je eventueel ook een frees gebruiken. Ook het keihard worden van de brokken grond in deze periode van het jaar klopt, nu fijnmaken is dus nodig. Mijn advies zou zijn dit jaar te spitten (eventueel organisch materiaal mee onder werken), dat is je basis. De jaren daarna hoef je in principe niet meer te spitten, grondbewerking (spitten/frezen) is namelijk niet echt bevorderend voor de bodem. Het is beter om gebruik te maken van mulche en groenbemesters. Zelf leg ik elk voorjaar een dikke laag groencompost op de grond als mulche.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gesproken word geadviseerd om kleigrond voor en zandgrond na de winter om te graven. Je kunt kleigrond nu ook omspitten, kluiten naderhand goed fijn maken, eventueel mest/groenbemester mee onderwerken.

 

m.v.g.

Hans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit zelf ook op kleigrond 50 á 60 %. Kleigrond moet voor het mooi zijn vóór eind November om liggen, is hier in de regio (West- Brabant) een vuistregel. Het gespitte gedeelte zou ik persoonlijk gebruiken voor de grondgewassen als aardappels, wortels etc. . Het overige wat je niet gespit hebt zou ik, wanneer het nog iets nat is ( juist niet(!) wachten tot het droog is, want dan is het als beton), met een rijf max 3 á 4 cm over rijven/ frezen, dan kan je hier eventueel je bovengrondse gewassen kwijt als uien, bonen etc..

Boeren... maar dan in het klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...