Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stel je wilt het hobbykweken makkelijker maken... wat dan???


pieterbl

Aanbevolen berichten

Beste medekwekers,

 

Getriggerd door een ideeën-challenge op mijn werk ben ik op zoek naar jullie input vanuit het hobbykweekwereldje. Ik ben zo'n 2 jaar geleden begonnen met het maken van een automatisch voeding-geefsysteem voor mijn buitenplanten, met name chilipepers (waaronder ook de link naar hun forum). Het maken van mijn systeem is ontstaan uit hobby en noodzaak omdat ik toen geen goede en gunstig-geprijsde systemen kon vinden. Het is simpel begonnen, maar uitgegroeid tot een geïntegreerd prototype:

 

(hmm, mijn youtube-link werkt niet zo goed... )

 

Zoals met meerdere dingen blijft het daarbij hangen en eigenlijk ben ik hierna met andere dingen begonnen. Toch zie ik een bepaalde trend opkomen (mede dankzij dit forum) dat het hobbymatig kweken van groenten steeds populairder wordt ("urban growing"). Dit is volgens mij ook ingezien door de AH supermarkten in Nederland die onlangs een "moestuin" campagne begonnen. Om mijn prototype niet "op de plank" te laten liggen, zodat het misschien nog nuttig te gebruiken is voor overige kwekers, zit ik eraan te denken om dit idee (of een afgeleide daarvan) in te dienen bij challenge. Maar eerlijk gezegd weet ik niet of dit specifieke idee ook leeft bij andere kwekers, anders gezegd: misschien is dit prototype wel helemaal niet zo "hot" voor andere kwekers, maar leven er andere vraagstukken...

 

Daarom mijn simpele vraag aan jullie : stel je wilt het hobbykweken makkelijker maken, dwz naast je werk, hobby's en andere bezigheden toch zo goed mogelijk kweken, wat zou JIJ dan als eerste willen versimpelen, automatiseren, uit handen laten nemen???

Of welke technieken hebben volgens jou echt een meerwaarde in het hobby kweekproces???

 

Dat kunnen allerlei dingen zijn; automatisch irrigeren is daar 1 specifiek voorbeeld van, maar het kan ook meer "low-tech" of plantgerelateerd zoals:

- "het kweken gaat makkelijker wanneer mijn zaden sneller kiemen"

- "ik heb elk seizoen last van bladluis is daar niet een handige detectie en/of bestrijdingsmethode voor"

- "het vullen van mijn voedingsvat is een wekelijks terugkerende taak en die wil ik automatiseren" .

 

Het kan ook in de trant van "totaal kweeksysteem", zoals:

- "ik ben benieuwd om eens op water te kweken maar heb daar de technische knowhow / materialen niet voor"....

 

Uiteindelijk zoek ik jullie input om het teeltproces te vergemakkelijken. Heel veel "simpele" technieken komen namelijk via het open-source principe of Kickstarter, ook in de consumentenmarkt door, dit geldt ook voor technieken uit de tuinbouw die zich nu voor hobbykwekers aandienen. Daar wil ik dus zo'n goed mogelijke inventarisatie van.

 

Het is een vrij open vraag, ik zou het op prijs stellen dat jullie mij hiermee willen helpen. Belangrijk is dat je een eerlijk maar het liefst ook specifiek antwoord geef. BV:

- waarom jij die specifieke kweektak wil automatiseren (het kunnen ook meerdere dingen zijn!)

- en hoeveel €'s je daarvoor zou overhebben.

 

Ik weet het, het blijft hobby en geen productie, maar het geeft mij wel een indruk van het kiezen van componenten. Een onnauwkeurige, maar goedkope sensor kan daardoor veel meer waarde hebben dan een nauwkeurige dure sensor.

 

Alvast bedankt voor jullie input :clap

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het een-en-ander al gedaan om het hobbyen makkelijker/leuker te maken voor mijzelf. Omdat ik 40 uur in de week werk en soms een weekend niet thuis ben.

 

- automatisch watergeef systeem van gardena met druppelaars. Zodat ik niet iedere dag handmatig water hoef te geven in de zomer.

- ik heb een verjaardagskalander gekocht en daarop geschreven per maand wat ik in de tuin moet doen, omdat ik anders vergeet te snoeien/bemesten. Of ik herinner me wel dat ik moet snoeien, maar vergeet welke plant het ookalweer was .

 

Wat ik makkelijk zou vinden is een website met daarop een lijst van (fruit) planten en groentes, waarbij ik aan kan klikken welke planten ik allemaal in de tuin heb, en dat de website zo'n soort kalender geeft met allerhande informatie. Van planten tot snoeien(incl. how-to), bemesten, verpotten, bollen planten, etc.

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een druppelsysteem om aardbeienbakken en tomaten in pot automatisch water te geven (incl timer). Dat gebeurt op basis van zwaartekracht door de ton hoog te plaatsen. Ik heb behoefte aan een goedkope watertimer die zonder waterdruk werkt. Ik heb nu 2 gardena timers maar die zijn vrij duur in aanschaf dus vormen een belemmerende factor om verder uit te breiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een druppelsysteem om aardbeienbakken en tomaten in pot automatisch water te geven (incl timer). Dat gebeurt op basis van zwaartekracht door de ton hoog te plaatsen. Ik heb behoefte aan een goedkope watertimer die zonder waterdruk werkt. Ik heb nu 2 gardena timers maar die zijn vrij duur in aanschaf dus vormen een belemmerende factor om verder uit te breiden.

 

Kan je dit nader verklaren? De ton staat hoger, maar hoe wordt het druppelsysteem precies ingeschakeld? Met een pomp?

Hoe bedoel je een watertimer zonder waterdruk? Soort capillair systeem?

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Pieter,

 

Het systeem bestaat bij mij uit de volgende onderdelen:

Een ton/vat op hoogte (het exacte aantal cm is lastig aangeven, maar hoeft niet heel hoog).*

Timer (Gardena T 1030 die werkt vanaf 0 bar).

Druppelslang (bij mij met caplilairen)

 

De zwaartekracht zorgt voor een klein beetje waterdruk (niet vergelijkbaar met de druk van een waterleiding) maar is ruim voldoende om de druppelslang te voeden. Er is geen pomp nodig.

 

Je vindt hier meer informatie: druppelaars-via-waterton-door-zwaartekracht-t1390.html

 

*voor mijn aardbeienstelling staat het vat wel op 1 meter hoogte, de druppelaars bevinden zich namelijk ook op die hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoiets zou ik ook wel willen. maar mijn aardbeien hangen aan de schutting, hoogste op 170(?)cm hoogte. daarboven nog een waterreservoir is lastig vullen.

 

een pompje op zonenergie met timer zou handig zijn

ze bestaan wel maar onbetaalbaar en zonder timer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je kunt solderen zijn er goedkope electronica bouwpakketjes met een relais voor je pompje

 

ik heb een automatisch druppelsysteem voor in de vakantie met zonnepaneeltje en pomp en sensor om het vat te vullen uit regenton of sloot; ik maak er nog een vochtsensor bij omdat de druppelaars anders door blijven gaan met druppelen als het toch al nat is

 

en een pompje om overtollig regenwater weg te pompen uit de tuin als het errug plenst; de plantjes staan zo nooit onder water

 

verder wil ik niet zoveel automatiseren want een tuinomgeving is niet electronicavriendelijk en ik geloof in liefdevol handwerk met eenvoudig gereedschap

 

maar nog wel met mn nieuwe rpi een timelapse maken van een dagje/weekje tuin...

Link naar reactie
Delen op andere sites

- ik heb een verjaardagskalander gekocht en daarop geschreven per maand wat ik in de tuin moet doen, omdat ik anders vergeet te snoeien/bemesten. Of ik herinner me wel dat ik moet snoeien, maar vergeet welke plant het ookalweer was ..

 

Ik geef gelijk toe dat ik wel een beetje een nerd ben maar ik dit heb ik opgelost in mijn domotica systeem. Dat is een huisbesturingssysteem dat onderandere ook op gezette tijden omroepen van allerlei aard door het huis kan doen. Alles wat ik niet wil vergeten trouwdag bijvoorbeeld ) staat erin. Als ik 's ochtends vroeg in de badkamer kom dan wordt me die dingen verteld voor die dag.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je kunt solderen zijn er goedkope electronica bouwpakketjes met een relais voor je pompje

 

ik heb een automatisch druppelsysteem voor in de vakantie met zonnepaneeltje en pomp en sensor om het vat te vullen uit regenton of sloot; ik maak er nog een vochtsensor bij omdat de druppelaars anders door blijven gaan met druppelen als het toch al nat is

 

en een pompje om overtollig regenwater weg te pompen uit de tuin als het errug plenst; de plantjes staan zo nooit onder water

 

verder wil ik niet zoveel automatiseren want een tuinomgeving is niet electronicavriendelijk en ik geloof in liefdevol handwerk met eenvoudig gereedschap

 

maar nog wel met mn nieuwe rpi een timelapse maken van een dagje/weekje tuin...

 

Bedankt voor je post! De huidige prototype is daar ook op gebaseerd; meten en vervolgens al dan niet een relais aansturen.

 

Rob, heb je dat systeem gepost op het forum of staat deze online? Met name zonnepaneel-systemen zoek ik nog als nieuwe integratiestap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...